Zatlera reformu partija plāno vērienīgas reformas Latvijas ostās

Zatlera reformu partija plāno vērienīgas reformas Latvijas ostās

Lai izskaustu korupciju un necaurspīdīgu lēmumu pieņemšanu, Zatlera
reformu partijas valdes locekle Sandra Sondore Kukule iecerējusi
vērienīgu Latvijas ostu reformu.

TV3 raidījums «Nekā personīga» ziņo, ka reformas mērķis ir izveidot Latvijas lielajām ostām vienotu valsts pārvaldi. Cik lielu pastāvību saglabātu ostu valdes, vēl nav nolemts, bet tām savi lēmumi būs jāsaskaņo ar Rīgu.

Pirms desmit gadiem ostu reformu centās veikt Eināra Repšes («Jaunais laiks») valdība, bet cieta neveiksmi. Patlaban politiskā situācija reformām ir labvēlīga. Valdībā nav ne Aivara Lemberga Zaļo zemnieku, ne Ulda Seska Liepājas partijas, ne arī kādas no Rīgā pie varas esošajām partijām. Kā papildus argumentus ostu sistēmas pārbūvei Kukule piesauc Ventspils domes opozīcijas deputātu sūdzības par Lemberga vadīto ostu un Amerikas tirdzniecības palātas iebildumus par Rīgas brīvostas darbu, raksta Apollo.lv.

«Ir, protams, neformāli saņemtas kaut kādas ziņas vai iebildes gan par loģistikas problēmām, gan par to, kādēļ atsevišķos terminālos kravas stāv ilgāk, nekā tas būtu izdevīgi kravu pārvadātājiem, jo viņiem par katru dienu ir jāmaksā,» «Nekā personīga» skaidroja Kukule.

Saniknots par Kukules plāniem ir Rīgas ostas valdes priekšsēdētājs un pilsētas vicemērs Andris Ameriks. Viņš uzskata, ka Sandrai Sondorei Kukulei trūkst zināšanu ostu jautājumos.

«Es gribētu teikt, ka Zatlera partijas pārstāvjiem trūkst informācijas par to, kā vispār funkcionē ostas Latvijā. Tāpat no ostas neviens ar helikopteriem nelido. Tāpat viss notiek caur pilsētu, ir infrastruktūra līdzīgi kā tas ir arī citās ostās, gan Liepājā, gan Ventspilī. Līdz ar to es vienkārši aicinātu jebkuru jaunu ideju nopietni pārdomāt. Varbūt arī deleģēt attiecīgajiem ministriem savus pārstāvjus visās tajās ostās – Liepājā, Ventspilī un Rīgā, lai viņi kādu brīdi pastrādā, lai viņi redz, kā tas reāli dzīvē ir, kādas ir grūtības un kādas ir problēmas un pēc tam, kad jau tas ir redzams un saprotams, tad arī nākt ar kādiem priekšlikumiem,» stāsta Ameriks.

Kukule Amerikam nepiekrīt, jo ar ostu likumiem viņa esot iepazinusies, strādājot par juridisko padomnieci Vairai Vīķei Freibergai. Savukārt pāris mēnešu laikā pie ārlietu ministra Edgara Rinkēviča apguvusi ārlietu jomu un saredz tai saikni ar Rīgas ostu.

Ostu reformu īstenošana prasa laiku. Ja Zatlera partija tās akceptēs, vēl būs jāiegulda enerģija, lai pārliecinātu «Vienotību». Kukule nolēmusi negaidīt līdz brīdim, kad ostas reformēs. Lai labāk izprastu ostu darbu no iekšienes, viņa varētu kļūt par Rīgas brīvostas valdes locekli. Iespēja nokļūt ostā Kukulei pavērusies, jo savas vietas zaudē Zaļo un zemnieku virzīti cilvēki. Visticamāk Kukules deleģēšana ostā tiks uzticēta vides ministram Edmundam Sprūdžam (ZRP).

«Es saku, es pašlaik vēl negribu uz to jautājumu atbildēt ar jā vai nē. Mēs esam skatījuši vairākas kandidatūras,» tā Sprūdžs.
Kukule ostas reformas pamato ar nepieciešamību izskaust korupciju un ieviest visiem vienlīdzīgus noteikumus. Ja Kukule nokļūs ostas valdē, šie principi viņai būs jāievēro arī pašai. Viņas dzīvesbiedra Guntara Kukula darījumu partneris Gundars Kokarevičs pārvalda uzņēmumu «Veolia vides serviss», kas brīvostā savāc atkritumus. Ostā savulaik ilgstoši strādājuši arī citi Kukula līdzgaitnieki – Juris Šabašovs un Vladimirs Komogorcevs. Ja radīsies interešu konflikts, Kukule no iecerētā amata esot gatava atkāpties.

Mērenāks par iecerēto reformu ir bezpartejiskais ekonomikas ministrs Daniels Pavļuts. Viņš vēl nav pārliecināts, vai būtu jāmaina ostu pārvaldes struktūra. Pavļuts uzskata, ka pirmais darbs ir uzlabot ostu pārvalžu kandidātu profesionalitāti un veicināt lielāku atklātību.