Zābaki pirkti Lielbritānijā, mētelis – Vācijā, jau tagad daudzi Latvijas iedzīvotāji izmanto iespēju apģērbu, apavus un daudzas citas preces iegādāties nevis vietējos veikalos, bet gan ar interneta starpniecību – ārvalstīs. Argumenti šādai iepirkšanās paradumu maiņai ir dažādi – ārvalstu interneta veikalos ir lielāka izvēle, preces kvalitatīvākas un visbeidzot – ievērojami lētākas, nekā Latvijā.
Taču nenoliedzami tikpat daudzus pircējus šāda iepirkšanās biedē, jo uztrauc dažādi ar preces apmainīšanu un atdošanu saistīti jautājumi. Eiropas Komisija (EK) nākusi klajā ar vairākiem pasākumiem, kas aiztaupīs galvassāpes daudziem pircējiem, kuri iecienījuši šādu iepirkšanās veidu.
Lai nostiprinātu patērētāju tiesības Eiropā, pagājušajā nedēļā, 14.martā, Salonikos, Grieķijā, Eiropas Patērētāju dienas ietvaros notika EK rīkotā konference, kuras tēma bija «Patērētāju aizsardzība un sociālā iekļaušana krīzes laikā». Pagājušajā nedēļā EK arī sākusi plašu kampaņu, kuras mērķis ir aicināt pircējus visā Eiropā pievērst uzmanību savām tiesībām un veicināt pircēju informētību, lai viņi savas zināšanas varētu izmantot, iepērkoties internetā vai parastajos veikalos.
Šā gada 13.jūnijā stāsies spēkā Patērētāju tiesību direktīva, kas cita starpā paredz uzlabot cenu caurspīdīgumu, atcelt papildus maksas, iepērkoties ar kredītkartēm vai zvanot uz klientu apkalpošanas tālruņiem. Direktīva tāpat paredz no 7 līdz 14 dienām palielināt laiku, kad iegādātā prece var tikt atdota atpakaļ tās tirgotājam. Tāpat tiks uzlabotas pircēju tiesības saņemt atpakaļ samaksu par preci 14 dienu laikā pēc atteikšanās no pirkuma. Ar likumu tiks aizliegti dažādi slēptie paņēmieni internetā, ar kuriem tiek maldināti pircēji, piemēram, reklāmas, kad kaut kas tiek piedāvāts par brīvu, bet realitātē par to ir jāmaksā (piemēram, horoskopi vai receptes). Pircējiem tiks garantēta lielāka aizsardzība, iegādājoties virtuālos pakalpojumus un produktus.
Lai noskaidrotu, ko jaunā direktīva nesīs tieši Latvijas patērētājiem, portāls «Apollo» vērsās Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC).
PTAC pārstāve Sanita Gertmane portālam norāda, ka radikālas izmaiņas šī direktīva Latvijas patērētāju dzīvē neieviesīs, jo vairāk vai mazāk daudzas no šīm normām ir iedzīvinātas katrā no dalībvalstu normatīvajām bāzēm. Viņa arī atzīst, ka PTAC novērojumi liecina – arvien vairāk Latvijas iedzīvotāju izvēlas sev tīkamās preces iegādāties ārvalstīs, ar interneta starpniecību.
Direktīva nostiprināšot dažādus patērētāju tiesību aizsardzības principus, kas turpmāk būs vienādi visās dalībvalstīs. Turklāt tā ies līdzi laikam, mēģinot ietvert arī patērētāju tiesības, kas saistītas ar digitālā satura iegādi.
Gertmane uzsver, ka galvenās lietas, ko direktīva nostiprinās ir:
– Visās ES valstīs būs vienāds 14 dienu atteikuma tiesību termiņš, kas attiecas uz precēm un pakalpojumiem, kas iegādāti distancē.
– Detalizēti tiks noteikti distancē pirktu preču sūtīšanas, atpakaļsūtīšanas, kā arī naudas atmaksas procesi, kārtība un termiņi, ieviešot arī skaidrību, kurai pusei, par ko un kādā gadījumā jāmaksā.
– Direktīva sniegs lielāku detalizācijas pakāpi digitālā satura iegādei. Tā paredz, ka, piedāvājot digitālo saturu, obligāti būs jāsniedz informācija par programmatūru savietojamību, programmatūras izmantojumu u.c.
– Uzņēmēji turpmāk nedrīkstēs prasīt paaugstinātu maksu par klientu apkalpošanas tālruņa zvaniem, kā vien faktiskos, operatoru noteiktos tarifus. Tas nozīmē, ka paaugstinātu maksu nedrīkstēs ieturēt, piemēram par klienta zvanu uz nacionālās aviokompānijas «AirBaltic» klientu apkalpošanas telefonu.
Gertmane pastāstīja, ka Latvijas patērētāji, iegādājoties preces ārvalstu interneta veikalos, lielākoties saskaras ar tādām problēmām kā preces nepiegādāšana, ir arī bijuši gadījumi, kad precei radies defekts vai tā ir līguma noteikumiem neatbilstoša. Bieži vien patērētājs šādos gadījumos mēģina sazināties ar interneta veikalu, kas neatbild. Šādos gadījumos Eiropas patērētāju informēšanas centrs jeb «ECC Latvia» palīdz sazināties ar interneta veikalu, un pārsvarā gadījumu problēma atrisinās, ja vien interneta veikals nav krāpnieks.
Ir bijuši gadījumi, kad rodas problēmas ar preces kvalitāti, tā ir līguma noteikumiem neatbilstoša un patērētājs to nosūta atpakaļ pārdevējam, bet pārdevējs to salabo, taču nevēlas kompensēt sūtīšanas izdevumus. Arī tad talkā nāk Eiropas patērētāju informēšanas centrs.
Krāpniecības gadījumi visbiežāk esot novēroti starp Lielbritānijā bāzētiem interneta veikaliņiem vai komersantiem, kas darbojas pēc līdzīgas shēmas, par iegādāto preci liekot maksāt uz privātu kontu vai izmantojot «Western Union platform», stāsta Gertmane.
Gertmane norāda, ka Eiropas patērētāju informēšanas centrā Latvijā 2013.gadā saņemtas 69 sūdzības par pirkumiem internetā, taču lielākam skaitam cilvēku ir sniegtas rakstiskas vai mutiskas konsultācijas gadījumos, kad radušās problēmas, veicot pārrobežu interneta pirkumus.
Saskaņā ar EK datiem pērn EK atbalstītajos Eiropas patērētāju informēšanas centros Eiropā ar sūdzībām vai lūgumu pēc padoma vērsušies ievērojami vairāk cilvēku nekā jebkad iepriekš. Kopumā laika posmā no 2010.līdz 2013.gadam izskatītas 120 000 patērētāju sūdzības.
Pašlaik PTAC iesaistīts EK rīkotās kampaņas plānošanas procesā, kuras mērķis ir aicināt pircējus visā Eiropā pievērst uzmanību savām tiesībām un veicināt pircēju informētību. Tā varētu sākties tuvāko mēnešu laikā. Kampaņa tiek organizēta astoņās ES valstīs, kur, kur saskaņā ar EK rīcībā esošajiem datiem pircēji savas tiesības apzinās vismazāk. Šīs valstis ir Bulgārija, Kipra, Grieķija, Itālija, Latvija, Polija, Portugāle un Spānija.