Rīgas izpilddirekciju vadība vienmēr ir bijusi politizēta. Patlaban visi trīs izpilddirektori ir no “Saskaņas” un “Gods kalpot Rīgai”. Jaunā Rīgas dome izlēma pāris mēnešos likvidēt izpilddirekcijas. Tagad izskatās, ka vēl līdz tam amatus varētu zaudēt visi šo iestāžu priekšnieki. Auditos atklājies, ka izpilddirekcijās izveidota degvielas norakstīšanas sistēma, kas nepasargā pašvaldību no degvielas zagšanas. Lai arī zaudējumu summas nav lielas, tikai daži tūkstoši eiro, direktoru pienākums bija to nepieļaut. Tagad visās izpilddirekcijās notiek izmeklēšana, vēsta TV3 raidījums “Nekā personīga”.
Rīgā attīstības, transporta un sociālās palīdzības nozīmīgākos uzdevumus veic ietekmīgi pašvaldības departamenti. Taču ir arī trīs rajonu izpilddirekcijas, kuru funkcijas ir iekšpagalmu sakopšana, tirdzniecības atļauju piešķiršana un svētku rīkošana. Šajās iestādēs strādā 130 darbinieki, to budžets ir trīs miljoni.
Visās trīs izpilddirekcijās direktoru amatus ar 2500 algu vairāk nekā desmit gadus ieņem partiju “Saskaņa” un Gods kalpot Rīgai cilvēki. Bet nu viņiem labie laiki beigušies. Izpilddirekcijas likvidēs, bet pašiem jātaisnojas par pārkāpumiem saimniekošanā.
Ziemeļu izpilddirekcijā no 2009.gada priekšnieks ir Sergejs Hristoļubovs. Viņš Rīgas domes ārkārtas vēlēšanās startēja no “Gods kalpot Rīgai” saraksta. Sarakstā bija arī Austrumu izpilddirektors Dmitrijs Pavlovs, kurš amatā ir no 2002.gada. Pārdaugavas izpilddirekcijā desmit gadus strādājis no Saskaņas saraksta kandidējušais Valērijs Koķis. Neviens no trim ārkārtas vēlēšanās domē neiekļuva.
Janvāra beigās jaunā Rīgas dome izlēma, ka izpilddirekcijas jālikvidē, bet funkcijas un darbinieki jāpārdala departamentiem.
Rīgas domes priekšsēdētājs Mārtiņš Staķis (“Attīstībai/Par!” / Progresīvie) uzsver: “Neko no tām funkcijām, ko izpilddirekcija šobrīd dara, neapturam, visas šīs funkcijas turpinās īstenot, iespējams, tie paši cilvēki, taču institucionāli viņi būs citā juridiskā formātā. Priekš tam nav vajadzīgs vēl viens vidus posms, lai nodrošinātu kaut kādas ielas tīrību, apkārtnes sakārtošanu.”
Par darbinieku pārcelšanu uz citām struktūrām būs jālemj Rīgas izpilddirektoram. Taču rajonu direktoriem karjera pašvaldībā, visticamāk, ir beigusies. Visās atklāti pārkāpumi auto saimniecībā. Nav kontrolēta degvielas norakstīšana.
“Daudzām mašīnām, kas tiek izmantotas dienesta vajadzībām, degvielas patēriņa norma, kas ir noteikta tehniskajos dokumentos, dzīvē tiek noteikta gandrīz vai divreiz lielāka. Ņemot vērā, ka tajās audita pārbaudītajās mašīnas bija relatīvi jaunas, proti 2018.gada mašīnas izlaiduma un arī un par 19.gadu ir arī audits, likās dīvaini, kā tik jaunām mašīnām var būt tik liela nobīde no tehniskajiem normatīviem,” norāda Rīgas pilsētas izpilddirektores padomnieks Māris Knoks.
Papildus pašu apstiprinātajām patēriņa normām, pašvaldības iestādēm bija jākontrolē arī faktiskais degvielas patēriņš, taču tas nav darīts. Tāpēc starpību starp paaugstināto normu un reālo nobraukumu darbinieki varēja piesavināties personiskajām vajadzībām.
“Redzot šādas nebūšanas ar degvielas izlietošanu, kas ir pietiekami lieli tomēr finanšu līdzekļi izpilddirekcijām, bet pats trakākais, ka tādējādi tiek pieļauta arī nelikumīga degvielas piesavināšanās, tad šādos gadījumos mēs nevarējām nereaģēt un mēs esam uzsākuši disciplinārlietas visās izpilddirekcijās,” pauž Knoks.
Pārdaugavas izpilddirekcijā paaugstināta degvielas norma atklāta divām mašīnām, kas patapinātas no darbiniekiem. Viņi paši noteikuši normas, pašvaldība pēc tām arī maksājusi. Nevienam nav radušies jautājumi.
Pārdaugavas izpilddirektora vietnieks Aleksandrs Parņenkovs(“Saskaņa”) norāda: “Nu tur nav tā, ka zog to degvielu, tur kaut kā sanāca tā vienkārši, ka it kā nebija sagatavoti līdz galam dokumenti. Tur vajadzēja sagatavot tā, ka cilvēki izbrauca to teritoriju, paskatījās, ka patēriņš tāds un tāds un ierakstīja to.”
Kad uzsākta pārbaude, darbinieki atmaksājuši pašvaldībai ap trīs tūkstošu zaudējumus. Tā kā viņi vainu atzinuši, viņiem izteikts rājiens. Pret izpilddirektoru Koķi disciplinārlieta vēl nav pabeigta, jo viņš nav darbā.
Rīgas ziemeļu izpilddirekcijas direktors Sergejs Hristoļubovs (Latvijas Sociālistiskā partija) uzsver: “Mums neviens cilvēks, kas strādā izpilddirekcijā, ar zādzībām nesaistīts, nevar saistīt. Tāpēc ka tur paņemti rādītāji, cik mašīna patērē, ka brauc pa taisni, šeit, kad mēs braucam, mēs braucam arī pa iekškvartāliem, un tā tālāk un joprojām un ziemas apstākļos patēriņš krietni lielāks.”
Ziemeļu izpilddirekcijā palielinātas degvielas normas atklātas divām mašīnām. Piemēram, “Peugeot” busiņam, kas pēc ražotāja datiem pilsētā patērē 5,6 litrus dīzeļa, norma noteikta 9,5 litri. Faktiskais patēriņš divus gadus nav kontrolēts. Šādā veidā varētu būt zaudēti ap 1000 eiro.
Ziemeļu izpilddirekcijas priekšnieks Sergejs Hristoļubovs pārbaudes laikā vienojies par darba attiecību pārtraušanu. Pret viņu disciplinārlietas nav. Viņš noliedz, ka aiziešanas iemesls ir degvielas lieta vai nespēja sastrādāties ar jauno vadību, kam citi politiskie uzskati.
“Tāpēc ka es gribētu strādāt privātā sektorā, un man ir piedāvājumi un ar to bija sarunas, ka es iešu prom. (NP: Vai tas ir saistīts, ka nomainījās vara un nav vairs jūsu partijas biedri pie…) Nē, nav saistīts. Es i jau pensijā, man kaut ko citu jādara,” norāda Hristoļubovs.
Austrumu izpilddirekcijā pārbaudes par autotransportu sāktas, kad divās citās izpilddirekcijās auditos atklāti pārkāpumi. Te patēriņa normas nav būtiski palielinātas, taču faktiskais degvielas izlietojums arī nav kontrolēts. Atklāts arī cits pārkāpums. Iestādes vadītājs sev un savam vietniekam bez pamatojuma piešķīris patīkamu bonusiņu. Atļāvis ar dienesta auto braukt no darba uz mājām.
“Varu tikai apstiprināt, ka esam šobrīd no pilsētas izpilddirektores pienākumu izpildītājas vēstuli ar lūgumu sniegt skaidrojumu dažiem jautājumiem. Mēs to noteikti izdarīsim. (NP: Un kas tie ir par jautājumiem?) Par benzīna normām un autotransporta izmantošanu. Bet mēs noteikti atbildēsim. (NP: Tad tas neatbilst patiesībai, ka jūs būtu izmantojis dienesta transportu personiskām vajadzībām?) Es neesmu izmantojis dienesta transportu personiskām vajadzībām!” uzsver Dmitrijs Pavlovs.
“Vērtējot šo gadījumu, mēs redzam, ka iestādes vadītājs pats, interešu konflikta situācijā pats pret sevi ir pieņēmis šo labvēlīgi lēmumu, kas nav pieļaujams no interešu konflikta nepieļaujamības viedokļa. Un arī no tāda rakstura viedokļa tas nav pieļaujams, jo izpilddirekciju vadītāji un vietnieki nav tās amatpersonas, kurām darbs būtu saistīts ar pastāvīgu nenormētu darba stundu strādāšanu,” uzsver Knoks.
Ja Pavlovs un Koķis noturēsies amatā līdz izpilddirekciju likvidēšanai aprīlī, pašvaldībai viņiem būtu jāpiedāvā līdzvērtīgi amati, vai jāmaksā atlaišanas kompensācija trīs līdz piecu mēnešalgu apmērā.
Bijušais Rīgas izpilddirektors no “Gods kalpot Rīgai” Juris Radzēvičs uzskata, ka ne nodarījums, ne zaudējumi nav tik nopietni, lai tagad izpilddirektorus atlaistu: “Tā jau tāda vajāšana. Jebkurš audits vienmēr kaut ko atrod. Bet jautājums, ar kādu mērķi mēs to darām. Un kāda jēga vairāk skatīties institūciju, kuru likvidē. Praktiski būtu jāauditē funkcijas, nevis jāmēģina faktiski par sīkumiem… Arī tās debates, kas bija domes sēdē, bija ar tādu mērķi īstenībā. No sākuma mēs tos cilvēkus aptraipīsim, un tad jau tā likvidācija pati par sevi saprotama.”
“Nu, šis īsti neiztur kritiku, kaut vai tā iemesla dēļ, ka šīs pārbaudes tika ierosinātas vēl pirms es sāku strādāt Rīgas domē. Mēs pat varētu teikt esam saņēmuši mantojumā un ja pārbaude konstatē kādu lietu, ierēdņu un amatpersonas uzdevums ir rīkoties un ierosināt lietu, lai to visu izpētītu. Tam nav saistības!” raidījumam norāda Rīgas mērs Mārtiņš Staķis (AP!).