Saeima ceturtdien, 13.septembrī, nolēma uzdot Ministru kabinetam izstrādāt regulējumu, lai iedzīvotājiem automātiski varētu atmaksāt pārmaksātos nodokļus.
Valdībai uzdots līdz 2021.gada 1.janvārim izstrādāt normatīvos aktus, kā arī iespējamo tehnisko risinājumu valsts pārvaldes iestāžu informācijas sistēmu salāgošanai, lai Valsts ieņēmumu dienests (VID) iedzīvotājiem varētu nodrošināt pārmaksāto nodokļu automātisku atmaksu.
Iniciatīva par automātisku pārmaksāto nodokļu atmaksu Saeimā iesniegta šī gada aprīlī, un to parakstījuši 10 142 Latvijas pilsoņi.
Iniciatīvas autori iesniegumā aicinājuši nodrošināt iespēju pārmaksātos nodokļus saņemt arī tiem iedzīvotājiem, kuri nelieto internetbanku, neizprot vai arī tiem nav laika un iespēju iedziļināties sarežģītajā dokumentu aizpildīšanas sistēmā, taču strādā un maksā nodokļus.
Tā būtu iespēja apkopot arī to iedzīvotāju datus, kuri līdz noteiktam datumam nav pieteikušies pārmaksāto nodokļu atgūšanai un pārskaitot pārmaksātos nodokļus arī to iedzīvotāju (darbdevējam norādītajos) kontos.
Lai arī atbalstu šādai sistēmai jau izteicis VID, Finanšu ministrija uz to raugās skeptiski, norādot, ka tam būtu vairākas problēmas. Tie norādīts, ka nav zināms, kā VID uzzinās personas bankas konta numuru, uz kuru pārskaitīt personas pārmaksāto nodokli. Informācija, kas ir darba devēja rīcībā, ne vienmēr ir VID rīcībā, turklāt personai var būt vairāki bankas konti.
Kā zināms, pašlaik nodokļu maksātājam ir tiesības iesniegt gada ienākumu deklarāciju un saņemt atpakaļ no budžeta pārmaksāto nodokli brīvprātīgi. Šobrīd tas notiek elektroniski vai iesniedzot deklarāciju klātienē, jebkura tuvākajā VID klientu apkalpošanas centrā.
Foto: Shutterstock