Uzņēmēji nākotnē raugās optimistiski, liecina jaunākais Citadele Index pētījums, un paredzams, ka Latvijas ekonomikā 2018. gadā turpināsies izaugsme. Citadele bankas eksperti uzskata, ka šī brīža stabilā ekonomiskā situācija ir viens no piemērotākajiem brīžiem pārdomātām investīcijām.
Jau ceturto ceturksni pēc kārtas Citadele Index vērtība pārsniedz 50 punktu robežu, kas liecina par uzņēmēju optimismu, – pēdējā ceturksnī tā ir 51,34 punkts. Kopumā uzņēmēji ir pozitīvi noskaņoti gan par ekonomiku valstī, gan savām finansēm.
Pēdējā ceturksnī optimistisks noskaņojums bija vērojams visās tautsaimniecības jomās. Vislabāk jūtas ražošanas un būvniecības jomu pārstāvji; kamēr pakalpojumu un tirdzniecības nozarē strādājošie, lai arī saglabā optimismu, ir piesardzīgāki. Īpaši tas attiecas uz tirdzniecību, kur pēdējā ceturksnī optimisms samazinājies visievērojamāk.
Būtiska atšķirība ir tajā, kā jūtas lielo un vidējo uzņēmumu un kā mikrouzņēmumu vadītāji. Citadele Index pētījuma dati liecina, ka, skatot uzņēmumus pēc darbinieku skaita, lielākais optimisms vērojams starp lielo uzņēmumu vadītājiem, pēc tam seko vidējie uzņēmumi un mazie uzņēmumi. Mikrouzņēmumu (ar darbinieku skaitu līdz 9) vadītāji pēdējo reizi optimistiski jutās 2014. gada sākumā, un, lai arī viņu noskaņojums pēdējā gada laikā ir uzlabojies un pietuvinājies optimisma robežai, tomēr šobrīd tas vēl aizvien ir nedaudz pesimistisks.
“Aptuveni trešdaļa Latvijas uzņēmēju paredz, ka tuvākajos sešos mēnešos vispārējā ekonomiskā aktivitāte valstī palielināsies un aptuveni tikpat daudzi sagaida apgrozījuma pieaugumu savā uzņēmumā. Šobrīd pamazām iezīmējas divas tendences. Pirmkārt, darbaspēka piesaistes problēmas būvniecības (73%) un ražošanas (55%) nozarēs veicina lielo uzņēmu vēlmi automatizēt darbību (50%). Otrkārt, jūtami paplašinās starpība starp lielajiem un mazajiem uzņēmumiem. Tādējādi aizvien skaidrāk iezīmējas tendence, ka lielie uzņēmumi kļūst lielāki, savukārt mazie aizvien vairāk iepaliek,” secina bankas Citadele ekonomists Mārtiņš Āboliņš.
Īstais brīdis pārdomātām investīcijām
Pozitīvā nākotnes perspektīva iedrošina lielos un vidējos uzņēmumus domāt par darbības paplašināšanu un konkurētspējas uzlabošanu. Investēt darbības paplašināšanā šogad plāno 44% uzņēmumu, no kuriem lielākā daļa ir lielie (79%) un vidējie (61%) uzņēmumi. Visvairāk par darbības paplašināšanu domā ražošanas uzņēmumi un būvnieki.
“Šobrīd ikvienam uzņēmumam, kuram ir skaidra attīstības vīzija un laba finanšu pārvaldība, ir iespēja būtiski augt, izmantojot labvēlīgo ekonomisko situāciju Latvijā un pasaulē. To īpaši būtu vērts ņemt vērā mazajiem uzņēmumiem. Lai gan 42% no maziem uzņēmumiem kā galveno šī gada izaicinājumu uzskata uzņēmuma saglabāšanu, tikai 7% šī gada izaicinājums ir palielināt sava piedāvājuma eksportu. Jāatzīmē, ka eksportējošo uzņēmēju noskaņojums pēc Citadele Index datiem ir daudz optimistiskāks nekā neeksportējošo. Skaidra vīzija jaunu noietu tirgu meklēšanā un iespējas piesaistīt finansējumu palīdzēs arī maziem uzņēmumiem nostiprinātu savas pozīcijas ilgtermiņā,” uzsver bankas Citadele valdes locekle Santa Purgaile.
Vispārējo pozitīvo noskaņojumu ekonomikā izjūt arī Latvijā lielākais graudu pārstrādes uzņēmums AS “Dobeles dzirnavnieks”. “Pēdējos gados mērķtiecīgi investējam uzņēmuma attīstībā. Arī šogad turpināsim “Dobeles dzirnavnieka” izaugsmi un kopējās investīcijas sasniegs 10 miljonus eiro. Galvenie investīciju objekti būs saistīti ar graudu pieņemšanas, uzglabāšanas un pirmapstrādes jaudu palielināšanu, uzbūvējot 17 jaunus graudu uzglabāšanas torņus, kā arī vēl vienu graudu kalti. Paredzam, ka šogad pārstrādāsim jau vairāk nekā 250 000 tonnu graudu,” stāsta “Dobeles dzirnavnieks” valdes priekšsēdētājs Kristaps Amsils.
Graudaugu produktu zīmola “Graci” izveidotāja un uzņēmuma SIA “Felici” vadītāja Alise Balgalve stāsta, ka uzņēmums plāno strauju izaugsmi, ko nodrošināt palīdzējušas 600 000 eiro investīcijas ražotnes izbūvei un iekārtu iegādei. Lai gan uzņēmums jau šobrīd eksportē savu produkciju uz desmit valstīm, šogad iecerēts sertificēt ražotni un iegūt starptautiski atzīto BRC (British Retail Consortium) sertifikātu, kas ir būtisks kritērijs jaunu eksporta tirgu apgūšanai. “Mūs noteikti motivē pieprasījums, esošie sadarbības partneri, kā arī iespēja ievērojamie ietaupīt, aizstājot roku darbu ar iekārtām. Bez šīs investīcijas iekārtās to visu nebūtu iespējams sasniegt,” saka A. Balgalve.
Foto: Pixabay