Latvijas Kredītņēmēju apvienība (LAKRA) ir viena no sabiedriskajām organizācijām, kas palīdz sakārtot attiecības ar kredītus izsniegušajām bankām. Tās konsultants Jānis Āboliņš zina stāstīt, ka komunikācijā ar bankām vai to meitasuzņēmumiem, kas apsaimnieko izsolēs iegūtos neveiksminieku dzīvokļus, ne vienmēr viss norit gludi. Piemēram, ABLV bankas meitasuzņēmums Transform 3 pēc izsoles akta apstiprināšanas, nesteidzoties pārslēgt līgumus ar iegūto nekustamo īpašumu apsaimniekotājiem un bijušajiem dzīvokļu īpašniekiem joprojām pienāk rēķini par komunālajiem pakalpojumiem.
Jautāts, vai Transform 3 vienīgā izceļas ar nevēlēšanos pēc iespējas ātrāk pārņemt ar nekustamo īpašumu saistītos pienākumus, J. Āboliņš atteic, ka ABLV izveidotā kompānija uz pārējo fona būtiski izceļoties.
Piemēram, kāda sieviete bija spiesta pārdot savu dzīvokli, jo kādam citam galvojusi ABLV izsniegtu kredītu. Dzīvoklis Rīgā, Palmu ielā pērn tika pārdots izsolē un par tā īpašnieku kļuva Transform 3, taču rēķinu par komunālajiem pakalpojumiem sieviete saņēma vēl aprīlī. Gan dzīvokļa īpašniece, gan J. Āboliņš uzskata, ka tā nav godīga attieksme pret darījuma partneri.
Bijusī dzīvokļa īpašniece, kas nevēlējās, lai tiktu publicēts viņas vārds, pastāstīja, ka, pēc izsoles pametot dzīvokli, komunālo maksājumu parādu neesot bijis, taču augsto apkures tarifu dēļ parāds tagad izveidojies krietns. To viņa nevēlas apmaksāt, jo uzreiz pēc izsoles ir atbrīvojusi dzīvokli un deklarējusi citu patstāvīgās dzīvesvietas adresi.
Izbrīnu par šādiem gadījumiem neslēpa līdzīga profila Swedbank meitasuzņēmums Ektornet Management Latvia pārstāvji. «Kad Ektornet ar ierakstu Zemesgrāmatā ir oficiāli kļuvis par mājokļa jauno īpašnieku, mēs sazināmies ar to apsaimniekojošo uzņēmumu un noslēdzam jaunu apsaimniekošanas līgumu,» saka uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Andris Kovaļčuks.
Viņš atgādina – arī mājokļa apsaimniekotājam ir likumīgas tiesības pat bez jauna apsaimniekošanas līguma noslēgšanas par sniegtajiem pakalpojumiem sūtīt rēķinus Zemesgrāmatā norādītajam jaunajam īpašniekam, kam ir pienākums tos apmaksāt.
Jautāti, kā, iegādājoties īpašumus, rīkojas Transform 3 pārstāvji, uzņēmuma sabiedrisko attiecību nodaļas vadītājs Ilmārs Jargans skaidro, ka Transform 3 uzreiz pēc īpašumtiesību nostiprināšanas izsolē iegūtam īpašumam paši dodoties pie komunālo pakalpojumu sniedzējiem.
Uzzinot, ka Neatkarīgā interesējas par konkrētu īpašumu, Transform 3 paskaidroja, ka dzīvoklis Palmu ielā joprojām nav pārņemts valdījumā. Tādēļ – «ja kliente šo īpašumu lieto līdz šim brīdim, tad arī loģiski viņai ir jāmaksā komunālo pakalpojumu rēķini».
Bijusī dzīvokļa īpašniece noraida pārmetumus, jo Transform 3 ar viņu nav sazinājies – vecajā dzīvoklī korespondenci viņa vairs nesaņem, bet telefoniski uzņēmums ar viņu nav sazinājies.
Savukārt Ektornet pārstāvis par konkurējošā uzņēmuma argumentiem ir neizpratnē, jo visi jautājumi esot atrisināmi tiesiskā ceļā un līdzīgas problēmas viņiem nav bijušas. To, ka Ektornet nav nonācis LAKRA redzeslokā, apstiprināja arī J. Āboliņš. Viņš gan piebilst, ka izsolēs pārdoto dzīvokļu bijušajiem īpašniekiem drošāk būtu pašiem uzreiz iet un atteikties no komunālajiem pakalpojumiem, nevis gaidīt, kad to izdarīs jaunais īpašnieks.Jānis ĀboliņšLAKRATransform 3