Tas darīts, lai nodrošinātu valsts interešu ievērošanu atbilstoši Ministru kabineta lēmumam pieņemt „Latvijas krājbankas" izteikto ieķīlāto akciju atpirkšanas piedāvājumu, raksta IR.lv
Piedāvājums izteikts pēc tam, kad konstatēta vairāku pielīgto aizdevuma noteikumu neizpilde, un pamatots ar nepieciešamību nekavējoties sākt „Latvijas krājbankas" kreditoru (noguldītāju) mantisko interešu efektīvu aizstāvību, nepieļaujot bankas mantas aizdevuma un tā atmaksas nodrošinājuma – ķīlu – vērtības samazinājumu, vēsta SM.
Atbilstoši valdības lēmumam SM iegādājās „Latvijas krājbankai" piederošo ķīlu – 47,2% „airBaltic" akciju par nominālvērtību 224 453 latu, tādējādi valstij kļūstot par 99,8% „airBaltic" akciju īpašnieci.
Valdība, pieņemot lēmumu, ņēma vērā finanšu konsultanta „Prudentia" un SM konstatētos riskus turpmākai „airBaltic" attīstībai un valsts interešu aizstāvībai saistībā ar „Snoras" bankas maksātnespēju un „Latvijas krājbankas" darbības apturēšanu. Tām bijusi izšķirīga ietekme „airBaltic" mazākuma akcionāra BAS maksātspējas nodrošināšanā. Atbilstoši „Prudentia" veiktajai analīzei, pastāv būtiski riski, ka BAS nevarēs pildīt 3.oktobrī noslēgto vienošanos par „airBaltic" pamatkapitāla palielināšanu.
Lai BAS finansiālās problēmas netraucētu valstij ieguldīt līdzekļus „airBaltic" pamatkapitālā, valdība lēmusi rīkoties valsts interešu aizsardzībai un pārņemt kontroli „airBaltic".
3.oktobra vienošanās starp „airBaltic" akcionāriem paliek spēkā – saskaņā ar to valsts turpinās ieguldīt līdzekļus lidsabiedrībā atbilstoši „airBaltic" biznesa plānam. To plānots virzīt izskatīšanai nākamajā valdības sēdē. Atbilstoši valdības lēmumam satiksmes ministrs ir nosūtījis vēstuli BAS ar aicinājumu turpināt pildīt noslēgto vienošanos un piedalīties jaunajā akciju emisijā 22.decembrī.
Ieņēmumus par „airBaltic" akcijām „Latvijas krājbanka" izmantos to noguldītāju prasību apmierināšanai, kuriem kompensācijas neparedz Noguldījumu garantijas fonds.
Valdība, pieņemot lēmumu, ņēma vērā arī Finanšu ministrijas viedokli, ka šis lēmums būtiski neietekmēs 2012.gada budžeta izstrādi – nepieciešamā summa par visu „airBaltic" akciju iegādi tiks segta no Satiksmes ministrijas 2011.gada pašu ieņēmumu atlikumiem, to saskaņojot ar Saeimas Budžeta un finanšu komisiju.
Valdība "airBaltic" jau ieguldījusi 16 miljonus latu, bet privātais akcionārs – 14 miljonus latu. Iepriekš slēgtais līgums paredz, ka līdz 15.decembrim valsts ieguldīs vēl 41,6 miljonus latu, bet privātais akcionārs – 37,7 miljonus latu.
Ja BAS finansējumu neatrod, valdībai būs jāizlemj, vai turpināt līdzekļu iepludināšanu lidsabiedrībā un segt arī privātā akcionāra saistības, vai arī meklēt kādu citu finansētāju, kas veiks ieguldījumu kompānijas pamatkapitālā. "airBaltic" akcionāru sapulcei par pamatkapitāla palielināšanu vajadzētu notikt 22.decembrī.