Saeimas komisija: Eiro Latvijā ieviests ar pulksteņa precizitāti

Eiropas Savienības (ES) vienotās valūtas eiro ieviešana Latvijā notikusi ar pulksteņa precizitāti un bez būtiskām problēmām, trešdien sēdē secināja Saeimas Eiropas lietu komisijas deputāti, uzklausot atbildīgo institūciju ziņojumus par eiro ieviešanas gaitu, raksta Apollo.lv.

«Šajās pāris dienās mēs jau esam pieraduši un kā pašsaprotamu sākam uztvert norēķināšanos ar eiro. Tādēļ vēlos pateikties Finanšu ministrijai, Latvijas Bankai, komercbankām, uzņēmējiem, nevalstiskajām organizācijām un pašvaldībām, kas paveikušas patiešām lielisku darbu, lai eiro ieviešana Latvijā notiktu tik sekmīgi,» teica komisijas priekšsēdētāja Zanda Kalniņa-Lukaševica (RP). «Paldies visiem, kas ieguldīja lielu darbu, lai pāreja uz eiro notiktu precīzi, iedzīvotājiem un uzņēmējiem ērti, ar Šveices vai drīzāk – Latvijas pulksteņa precizitāti.»

Arī komisijas priekšsēdētājas biedrs Atis Lejiņš (V) pauda gandarījumu par sekmīgo ES vienotās valūtas ieviešanas norisi: «Pāreja uz jaunu valūtu ir sarežģīts process, tomēr viss patiešām ļoti raiti notika. Tādēļ paldies par to iesaistītajām institūcijām, visām bankām un Latvijas iedzīvotājiem.»

Eiro ieviešana norit ļoti sekmīgi un bez ažiotāžas, norādīja Finanšu ministrijas valsts sekretāre Sanita Bajāre. Norēķinos ar skaidru naudu eiro jau tiek izmantoti būtiski vairāk par latiem, kas nozīmē, ka abu valūtu vienlaicīgās lietošanas sākumā iedzīvotāji bija labi sagatavojušies. Piemēram, skaidrās naudas norēķini eiro šajā periodā bijuši labāki nekā savulaik Igaunijā, atzīmēja Bajāre.

Latvijas Bankas (LB) prezidenta vietnieks Andris Ruselis komisijas sēdē uzsvēra, ka veiksmīgas eiro ieviešanas pamats bijis rūpīgs un savlaicīgi uzsākts gatavošanās process. Piemēram, LB eiro ieviešanas darba grupa tika nodibināta jau 2003.gadā, kas ļāva rūpīgi iepazīties ar citu eiro ieviesušo valstu pieredzi. Cieša sadarbība ar Valsts policiju, Latvijas Pastu un īpaši ar kredītiestādēm bija noteicošais faktors, kas ļāva ieviest eiro bez liekas aizķeršanās, norādīja LB prezidenta vietnieks.

Savukārt Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) pārstāve darīja zināmu, ka centrs visā Latvijā tirdzniecības vietās veicis vairāk nekā 11 000 pārbaužu, kurās, lai arī konstatēti pārkāpumi, tomēr tie vairumā gadījumi bijuši skaidrojami ar cilvēciskām kļūdām. Tirgotāji ar centru sadarbojas, un arī pārkāpumu skaits samazinās – ja sākumā pārkāpumi konstatēti 50% gadījumu, tad patlaban jau 40%, pauda PTAC pārstāve.