2016./2017. gadu mijā neesošā sniega vietā Latvijas dzelzceļa un ogļu pārkraušanas uzņēmumiem ostās uzkrita milzīgs daudzums ogļu kravu.
NRA.lv raksta, ka pagājušā gada decembrī Krievijā nācās pagriezt uz Latviju simtiem ar oglēm piekrautu dzelzceļa sastāvu, kuriem būtu vajadzējis virzīties uz Tālo Austrumu ostām. Tomēr tās šajā brīdī ir aizsalušas un nespēj apstrādāt tik daudz ogļu, cik liels ir pieprasījums pēc tam.
Ogļu ostu darbu salā kavē ne tikai nepieciešamība izlauzt kuģiem ceļu jūrā, bet arī izlauzt ogles no vagoniem, kur tās iesalušas, kad tūkstošiem kilometru garajā ceļā no šahtām līdz ostām vagoni pielijuši un ūdens – sasalis. Ir pieredzētas arī tādas meteoroloģisko apstākļu kombinācijas, kas šādu iemeslu dēļ apgrūtinājušas ogļu pārkraušanu Latvijā. Šoreiz pie mums salu vēl tikai sola, bet ogļu sastāvi sāka krāties uz uzņēmuma Latvijas dzelzceļš (LDz) sliedēm tāpēc, ka ogļu termināļi ostās bija samazinājuši savu darbības jaudu (atlaiduši darbiniekus u.tml.), pielāgojoties kravu apjoma kritumam, kādu nācās piedzīvot pagājušā gada desmit mēnešu garumā un ar kādu šķita droši rēķināties nākotnē, vadoties no Krievijas amatpersonu izteikumiem. Šoreiz daba izlēma savādāk nekā cilvēki. Ogļu pieplūdums Latvijā nav tikai dabas dāvana, bet arī rezultāts LDz, Latvijas lielo ostu un to uzņēmumu pūliņiem atgādināt par sevi Krievijā.
Jau 2016. gada novembrī pa LDz infrastruktūru pārvadāto kravu apjoms izrādījās par 7,6% lielāks nekā 2015. gada novembrī pretstatā 11 mēnešu kopējam sarukumam par 15,6%. Decembra pirmās trīs nedēļas deva +2% pret attiecīgo laika periodu 2015. gadā, bet ceturtās nedēļas rezultātam jābūt daudz iespaidīgākam. Dažās dienās pirms un pēc gadu mijas Latviju vajadzēja sasniegt vēl 120 dzelzceļa sastāviem ar oglēm. LDz prezidents Edvīns Bērziņš atzīmēja uzņēmuma veiksmīgo sadarbību gan ar kravu sūtītājiem, kuri saprotoši izturas pret Latvijas ostu pašreizējo kapacitāti kravu izkraušanā, gan ar termināļiem, kas cenšas iespējami ātrāk nodrošināt ogļu pārkraušanu.
Arnis Kluinis
Foto: LDz