18. jūlijā stājas spēkā pārskatītā Eiropas transporta tīkla (TEN-T) regula, kuras mērķis ir uzlabot Eiropas transporta infrastruktūras savienojamību, efektivitāti, noturību un ilgtspējību. Saskaņā ar pārskatīto regulu Rail Baltica ir daļa no diviem Eiropas transporta tīkla koridoriem. Papildus Ziemeļjūras-Baltijas koridoram, Rail Baltica ir noteikta arī kā daļa no Baltijas jūras–Melnās jūras–Egejas jūras koridora. Iekļaušana divos koridoros ir apliecinājums Rail Baltica stratēģiskajai nozīmībai Eiropas mērogā un nākotnē sekmēs atbalstu un finansējuma piesaisti.
“Ukrainas puse atzinīgi vērtē Rail Baltica oficiālo iekļaušanu vēl vienā TEN-T koridorā, kas stiepjas līdz Ukrainai, un joprojām ir apņēmības pilna sadarboties. Šī sadarbība uzlabos eksporta iespējas visām iesaistītajām valstīm un stiprinās reģionālo savienojamību, integrāciju un drošību. Papildus ekonomiskajiem ieguvumiem netieša Ukrainas dalība Rail Baltica veicinātu tās integrāciju esošajos Eiropas transporta koridoros un papildinātu tās iesaistīšanos Trīs jūru iniciatīvā. Esam gatavi aktīvi sadarboties ar Latviju, Lietuvu, Igauniju, Poliju un Eiropas Komisiju, veicot priekšizpēti Ukrainas iekļaušanai Rail Baltica projektā,” uzsvēra Ukrainas Republikas ārkārtējais un pilnvarotais vēstnieks Latvijā Anatolijs Kucevols (Anatolii Kutsevol).
“”Solidaritātes joslas” ļāva Ukrainas eksportam stabilizēties, kad Krievijas karaspēks bloķēja Ukrainas ostas. Šobrīd Ukrainas dzelzceļš sistemātiski strādā, lai paplašinātu transporta infrastruktūras kapacitāti ar ES valstīm, primāri attīstot intermodālos maršrutus uz Baltijas valstīm. Stratēģiskā prioritāte ir Ukrainas dzelzceļa infrastruktūras integrēšana TEN-T koridoros, savienojot mūsu tīklu ar Rail Baltica kā daļu no Baltijas jūras–Melnās jūras–Egejas jūras koridora. Tas dos iespēju Ukrainai nākotnē atvērt jaunus dzelzceļa maršrutus uz ES valstu jūras ostām,” sacīja AS “Ukrzalizņica” valdes priekšsēdētājs Jevgens Ļaščenko (Yevgen Lyaschenko).
Rail Baltica veidos funkcionālu ātrgaitas dzelzceļa transporta koridoru, kas veicinās pilnīgu Baltijas valstu integrāciju Eiropā, stiprinās militāro mobilitāti un reģiona ekonomisko izaugsmi ilgtermiņā. Tāpat Rail Baltica iekļaušana šajā transporta koridorā būs nozīmīga Ukrainas rekonstrukcijai. Šobrīd Rail Baltica projekta ieviesēji jau sadarbojas ar Ukrainu, daloties zināšanās, sniedzot ieskatu infrastruktūras projektu attīstībā un nodrošinot praktiskās pieredzes apmaiņu.
“Rail Baltica stratēģiskā nozīme pieaug, ņemot vērā ne tikai ģeopolitisko situāciju Eiropā, bet arī Eiropas vienotā transporta tīkla koridoru paplašināšanos un turpmākos savienojumus ar Ukrainu. Rail Baltica projekts būs spēcīgs pamats jauna Eiropas ekonomikas un drošības koridora izveidei; sadarbība un atbalsts starp Rail Baltica projekta ieviesējiem un Ukrainu ir svarīga mūsu visu kopīgajai drošībai,” sacīja Marko Kivila, RB Rail AS izpilddirektors un valdes priekšsēdētājs.