AS «Pasažieru vilciens» (PV) izstrādājusi priekšlikumus elektrovilcienu ritošā sastāva atjaunošanai, portālu «Apollo» informēja uzņēmumā.
Izvērtējot dažādas tirgū esošās iespējas, PV uzskata, ka reālākās iespējas ritošā sastāva atjaunošanai ir ilgtermiņa kredīts vai ilgtermiņa noma. Katram no šiem variantiem ir savas stirpās un vājās puses, kuras visas rūpīgi jāizvērtē un jāanalizē kā no finanšu, tā juridiskajiem aspektiem.
Uzņēmuma plāns ir jaunus vilcienus Latvijā ieviest jau 2014.-2016.gadā, pakāpeniski nomainot esošo elektrovilcienu ritošos sastāvu. Konceptuālu atbalstu tālāka šī jautājuma risināšanai PV ir saņēmis arī no Satiksmes ministrijas, kam minētie priekšlikumi iesniegti izvērtēšanai.
Uzņēmums arī izvērtējis riskus gadījumā, ja tiek nolemts ritošā sastāvu neatjaunot un nepieciešams turpināt ieguldīt esošos vilcienu kapitālajos remontos. Šādā gadījumā jārēķinās gan ar papildus izdevumiem, gan iespējamu darba kārtībā esošu vilcienu skaita samazināšanos, kas vienlaikus nozīmētu arī reisu skaita samazināšanu, kas neatbilst PV mērķiem.
Izvērtējot finansiālās iespējas ritošā sastāva atjaunošanai, PV vēlas maksimāli izmantot tās rīcībā jau esošos līdzekļus, pēc iespējas izvairoties no papildus budžeta līdzekļu pieprasīšanas. Finanšu līdzekļus plānots iegūt, ietaupot kapitālo remontu izmaksas, kā arī ekspluatācijas izmaksas, proti – sākot izmantot jaunus elektrovilcienus, krietni samazinās kapitālajiem remontiem nepieciešamā naudas summa, turklāt jaunie vilcieni būs ekonomiskāki un arī tādējādi veidosies finanšu ietaupījums. Precīzus finansiālos aprēķinus PV pabeigs tuvāko nedēļu laikā.
Jau vairākkārt uzsvērts, ka esošais ritošais sastāvs ir gan tehniski, gan arī morāli novecojis. Tas neatbilst Eiropas Savienības vides aizsardzības prasībām un nenodrošina ES regulas izpildi attiecībā uz pārvadājumu nodrošināšanu pasažieriem ar ierobežotām pārvietošanās iespējām – cilvēkiem ratiņkrēslos, veciem cilvēkiem, māmiņām ar bērnu ratiņiem. Esošajiem vilcieniem ir ļoti zems pasažieru komforta līmenis, aukstajā laikā tajos grūti nodrošināt vienmērīgu temperatūru, vilcieni ir skaļi, ar nelīdzenu gaitu un pastiprinātu vibrāciju brauciena laikā.
PV mērķis ir nodrošināt visiem Latvijas iedzīvotājiem pieejamus, drošus un augstas kvalitātes iekšzemes dzelzceļa pasažieru pārvadājumus. Lai to izpildītu, viens no galvenajiem rīcības virzieniem ir ritošā sastāva modernizēšana, kā arī sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšana vienotā maršrutu tīklā visā valstī.
Eiropas SavienībaelektrovilcieniPasažieru vilciensritošais sastāvsvilcieni