Pieci praktiski padomi, kā pilnveidot biznesa ideju

Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) šogad piecpadsmito reizi organizē inovatīvo biznesa ideju konkursu “Ideju kauss”. Lai nemitīgi būtu uz pozitīva un augšupejoša inovāciju viļņa, Ideju kausa žūrijas locekle Elīna Miķelsone apkopojusi piecus praktiskus un noderīgus padomus, kā pilnveidot savu biznesa ideju.

1. Radīt un saglabāt, lai īstenotu! Jau sākotnēji idejas tiek radītas ar mērķi tās īstenot, jo idejas kļūst par inovāciju tikai tad, ja tās tiek ieviestas. Saglabājiet visas radītās idejas, jo idejas, kuras nav iespējams realizēt šodien, iespējams varēsiet realizēt pēc gada. Būtiski, lai uzņēmums veidotu ideju datu bāzes, kurās uzkrāt šīs idejas un to vērtējumus. Ja to darāt individuāli, tad ieviesiet ideju kladi vai digitālu dokumentu, kuru regulāri papildiniet un pārlasiet. Idejas, kas bija nerealizējamas pirms gada, varētu būt realizējamas šodien!

2. Radīt un pārbaudīt idejas ar dažādām metodēm! Izmantojiet pārtraukto ideju radīšanu – veidojiet vairākas ideju radīšanas sesijas, pie kam, noteikti ieturot intervālu starp tām. Sesiju starplaikos ļaujiet smadzenēm turpināt asociāciju kombinēšanu, kas, savukārt, palīdz veidot jaunas idejas. Izmantojiet sistemātisku pieeju ideju radīšanai – šis process iekļauj konkrētu radošās domāšanas metožu izmantošanu, kas kā magnētiņi palīdz izvilināt no cilvēku prātiem vislabākās asociāciju kombinācijas. Izmantojiet radošās domāšanas, dizaina domāšanas, gamestorming un citas metodes.

3. Priecāties par ātru un inteliģentu izgāšanos – atgādinājums, ka jāmēģina idejas ieviest dzīvē pēc iespējas ātrāk pat ar vienkāršiem un viegli pieejamiem rīkiem un materiāliem. Pastāv ļoti daudzi ātrās prototipēšanas rīki un metodes. Labāk ātrāk un lētāk saprast, vai ideja ir piemērota tirgum! RTU Dizaina Fabrika theLAB sniedz iespēju pašiem uzņēmējiem nākt un prototipēt, taču Latvijā pieejamas arī citas atvērtās prototipēšanas laboratorijas.

4. Radīt idejas kopā ar citiem! Ideju radīšanā un ieviešanā iesaistiet plašu cilvēku un organizāciju loku, lai nodrošinātu ieskatu dažādos viedokļos. Turklāt, ja pašiem pietrūkst resursu vai zināšanu, šī ir lieliska iespēja nepilnību samazināt.

5. Būt mežonīgiem un nebaidīties no pārsteidzošām idejām! Lai produktu nopirktu, tas vispirms ir jāpamana, tāpēc radiet unikālu piedāvājumu! Unikalitāti var atrast dažādos veidos, ne tikai produkta īpašībās, bet arī tā piegādē, ražošanā, mārketingā u.tml.

“Idejas veidojas balstoties uz asociācijām. Ja cilvēkam ir daudz asociāciju, tad ir lielāks radošais potenciāls. Tāpēc iesaku iegūt daudzveidīgas asociācijas! Vairot asociācijas var gūstot jaunas pieredzes un zināšanas, savukārt ātrāku asociāciju sintēzi var uztrenēt, radot idejas dažādiem uzdevumiem. Fiziskas (vides, inventāra izmaiņas u.c.) un intelektuālas (dažādu cilvēku mijiedarbības, citu ideju iedvesma u.c.) provokācijas ideju ģenerēšanas laikā var radīt papildu asociācijas, kas palīdz nobriest labākām idejām,” ieteikumos dalās biedrības “Ideju un inovāciju institūts” valdes priekšsēdētāja, RTU ZIC Dizaina Fabrikas vadītāja un Banku augstskolas asociētā profesore Elīna Miķelsone.