Lai patērētājiem būtu vieglāk izvairīties no negodprātīgiem komersantiem, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) ir izveidojis Melno sarakstu, kurā ir apkopoti komersanti, kuri labprātīgi nav izpildījuši komisijā pieņemtos lēmumus.
Melnajā sarakstā patlaban iekļauti 19 uzņēmumi, kuru vidū ir gan samērā lielas un pazīstamas kompānijas, gan mazi uzņēmumi. Seši no melnajā sarakstā iekļautajiem uzņēmumiem jau pārtraukuši saimniecisko darbību, tai skaitā, SIA “Perseus Paviljon”, SIA “GoAdventure”, SIA “Jagrs”, SIA “Prudenta”, SIA ”KM Trade”.
Intervijā Latvijas Radio Patērētāju tiesību aizsardzības centra Patērētāju konsultāciju un sūdzību departamenta direktore Edīte Drozda norāda, ka patērētāji kļūst arvien apdomīgi un neuzķeras uz negodīgiem piedāvājumiem, izvērtējot to patiesumu un pārbaudot attiecīgās interneta vietnes.
Salīdzinājumā ar aizpērno gadu pērn strauji pieaudzis tādu gadījumu skaits, kad domstarpības starp patērētājiem un uzņēmējiem skatītas Patērētāju strīdu risināšanas komisijās. Pērn notikušas 75 Patērētāju strīdu risināšanas komisiju sēdes.
Drozda atklāj, ka komisijas sastāvā ietilpst tiesnesis, tiek nodrošināta izskatāmā jautājuma juridiskā analīze, savukārt komersantu biedrības pārstāvis nodrošina attiecīgās nozares dalību. Tādējādi tiek nodrošināts, ka Komisijas lēmums ir gan juridiski korekts, gan arī atspoguļo nozares viedokli par strīda risinājumu. “Tiesnesis droši vien vairāk skatās no juridiskā viedokļa, lai visas likumu normas būtu korekti ievērotas, savukārt komersanta pārstāvis un patērētāja pārstāvis vairāk skatās kā eksperti,” norāda Drozda.
Pieprasīt domstarpību izskatīšanu komisijā patērētāji var gan gadījumos, kad iegādātas ļoti dārgas, taču nekvalitatīvas preces, gan gadījumos, kad nekvalitatīvais pirkums ir vien pāris eiro vērts. Tomēr jārēķinās, ka vispirms strīdi jāmēģina atrisināt, pusēm vienojoties vai ar PTAC palīdzību.
„Mums ir jābūt katrā jomā cilvēkam, kurš spēj sniegt savu speciālista viedokli,” norāda Drozda, piebilstot, ka ir Latvijā nav tik daudz komersantu organizāciju un ir arī jomas, kurās nemaz nav komersantu asociāciju. Piemēram, problēmas ir ar juvelierizstrādājumiem, ar rokas pulksteņiem, ar specifiskām precēm. Vissarežģītāk komisijām ir izskatīt strīdus, kas saistīti, piemēram, ar sadzīves elektronikas un datortehnikas kvalitāti.
PTAC atgādina – lai varētu izmantot savas patērētāju tiesības, iegādājoties preci vai pakalpojumu, vienmēr ir jāsaglabā darījumu apliecinošs dokuments (čeks vai cits maksājuma apliecinājums). Gadījumos, kad ir konstatēta preces vai pakalpojuma neatbilstība līguma noteikumiem, strīds starp patērētāju un pārdevēju vai pakalpojumu sniedzēju vispirms ir jācenšas atrisināt savstarpējo pārrunu ceļā. Tomēr, ja tas nav iespējams, aicinām rīkoties kā norādīts Strīdu risināšanas procesā.
2017.gadā notikušas 75 Komisijas sēdes (tai skaitā 10 sēdes par 2016.gadā saņemtajiem iesniegumiem par strīdiem), kurās 52 gadījumos pieņemti patērētājiem labvēlīgi lēmumi, bet 23 gadījumos patērētāju prasība tika noraidīta. No 52 Komisijā pieņemtajiem patērētājiem labvēlīgajiem lēmumiem 42 gadījumos ir stājies spēkā lēmumu labprātīgās izpildes termiņš. No tiem 20 lēmumi ir izpildīti, savukārt 22 lēmumi nav izpildīti, un komersanti ir iekļauti PTAC Melnajā sarakstā. 10 gadījumos lēmumu labprātīgās izpildes termiņš vēl nav beidzies.
Foto: Pixabay