Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) vadītājs Rolands Irklis aicina nevilkt paralēles starp gāzes tirgu un elektrības tirgu, kur cenas pēc tirgus atvēršanas pieauga.
Intervijā Latvijas Radio Irklis norādīja, ka elektrības cena pieauga tāpēc, ka šis pakalpojums bija subsidēts pirms tirgus atvēršanas. Savukārt attiecībā uz dabasgāzi šāda prakse nav bijusi.
Vienlaikus viņš uzsver, ka par gāzes cenas iespējamajām izmaiņām, tostarp mājsaimniecībām, varēs runāt vien nākamā gada sākumā, kad no “Latvijas Gāzes” būs nodalīts sadales sistēmas operators.
“Sadales tarifs regulatora vērtēšanā visdrīzāk būs nākamā gada sākumā, kad būs nodalīts sadales sistēmas operators no „Latvijas Gāzes”.Līdzīgi kā bija elektrības tirgū, kur „Sadales tīkls” tika nodalīts no „Latvenergo”,” pauda Irklis.
Viņš gan atgādināja, ka gāzes cena vienmēr ir bijusi piesaistīta naftas cenai un eiro-dolāra kursam un ir bijusi salīdzinoši augstāka nekā citās Eiropas valstīs. Līdz ar to tāds pats efekts kā elektrībai nevar sekot.
Ar pirmdienu, 3.aprīli, gāzes tirgus Latvijā piedzīvo būtiskas pārmaiņas – šo energoresursu varēs pārdot ne tikai Latvijas gāze, bet arī citi komersanti. Kā intervijā Latvijas Radio norāda enerģētikas eksperts Reinis Āboltiņš, patlaban pieteikušies aptuveni 15 jauni gāzes tirgotāji.
Jau vēstīts, ka pērn 11. februārī Saeima galīgajā lasījumā apstiprināja grozījumus Enerģētikas likumā, kas ir būtisks solis tuvāk brīvas konkurences nodrošināšanai dabasgāzes tirgū un līdz ar to dabasgāzes piegāžu drošības un enerģētiskās neatkarības stiprināšanai Latvijā.
Līdz ar veiktajiem grozījumiem Enerģētikas likumā noteikts, ka 2017. gada 3. aprīlī dabasgāzes tirgus Latvijā pilnībā atvērts visiem lietotājiem. Līdz ar to lietotājiem būs nodrošināta iespēja izvēlēties dabasgāzes tirgotāju un dabasgāzes cena tiks noteikta, tirgotājam un lietotājam vienojoties.
Enerģētikas likuma grozījumu mērķis ir: nodrošināt dabasgāzes pārvades sistēmas operatora un uzglabāšanas sistēmas operatora nodalīšanu no darbībām, kas saistītas ar dabasgāzes sadali vai tirdzniecību; novērst potenciālo risku, kad valstij stratēģiski svarīgu dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas sistēmu pieejamība tiek izmantota kā politiskās ietekmes instruments no trešajām valstīm; noteikt prasības un pienākumus tirgus dalībniekiem, darbojoties atvērtā dabasgāzes tirgū, kad lietotājiem pastāv iespēja brīvi izvēlēties dabasgāzes tirgotāju un iegādāties dabasgāzi par cenu, kas noteikta tirgus dalībniekiem savstarpēju vienojoties.
Mājsaimniecības lietotājiem, lai mazinātu sociālo spriedzi, ir paredzēta pakāpeniska tirgus atvēršana. Mājsaimniecības lietotāji arī pēc 2017. gada 3. aprīļa varēs izvēlēties, vai saņemt dabasgāzi par Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas noteikto tarifu, vai par tirgus cenu.
Savukārt, dabasgāzes pārvades, uzglabāšanas un sadales tarifus gan juridiskām personām, gan mājsaimniecībām arī turpmāk apstiprinās Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija.
Foto:Pexels/https://pixabay.com/en/users/Pexels-2286921//https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/