LDz Cargo valdes priekšsēdētājs Guntis Mačs Neatkarīgajai pārvadāto kravu apjoma pieaugumu skaidroja ar vairāku faktoru kopsummu: «Ziemā aizsala Somu līcis, līdz ar to kravas no Krievijas tika novirzītas uz Latvijas ostām, bargā ziema Eiropā un dabas katastrofa Japānā veicināja pasaules pieprasījumu pēc kurināmā, kas arī tika daļēji vests tranzītā caur Latviju. Līdzās šiem apstākļiem ne mazāk nozīmīga bija arī mūsu piedāvāto pakalpojumu kvalitāte. Sadarbības partneri mums uzticas, jo kravas tiek piegādātas laikā, tās nepazūd.» Pēc pagājušajā gadā pārvadāto kravu apjoma krituma (2010. gadā LDz Cargo pārvadāja par 8,4% mazāk kravu nekā 2009. gadā) šī gada pirmajos sešos mēnešos kravu apgrozījums tonnās pieaudzis par gandrīz 20%. Augustā uzņēmums cer pārvadāt vismaz 4 miljonus tonnu kravu, kas ir aptuveni tikpat, cik vidēji bija pērn vienā mēnesī.
Ogles un nafta
Visvairāk pa dzelzceļu tiek pārvadātas ogles, naftas produkti un minerālmēsli. Šī gada pirmajos sešos mēnešos, salīdzinot ar pagājušā gada pirmo pusgadu, visvairāk ir pieauguši cukura pārvadājumi – aptuveni par 75 procentiem, taču kravas apjoms šī gada sešos mēnešos nav bijis liels – kopumā 288 tonnas. Naftas produkti pārvadāti par 33 procentiem vairāk nekā pērn, sasniedzot 11 515 tonnas. Savukārt graudu, rūdas, melno metālu pārvadājumi samazinājušies.
«Vairāk nekā 90% ir tranzītpārvadājumi, un populārākais virziens ir Krievija–Latvija, Baltkrievija–Latvija. Dienvidu–ziemeļu virzienā, tas ir virzienā, kurā ir plānots attīstīt Rail Baltic, kravu pārvadājumu apjoms tikko sasniedz 5 procentus no kopējo pārvadāto kravu apjoma,» atklāja G. Mačs. Pēc viņa vērtējuma, šobrīd veiksmīgi attīstās arī ZUBR, kas ir starptautisks projekts.
Ar vilcienu ceļo vairāk
Savukārt LDz Cargo pārvadāto starptautisko pasažieru skaits pērn, salīdzinot ar 2010. gadu, pieaudzis par 10%. Vairāk pasažieru ceļojuši gan no Rīgas uz Maskavu un Sanktpēterburgu, gan arī no šīm Krievijas pilsētām uz Latviju.
Braucēju ērtībām LDz Cargo pirmie bijušās Padomju Savienības teritorijā sāka piedāvāt bezmaksas internetu un iespēju iegādāties biļetes elektroniski. Turklāt, tās nav nepieciešams izdrukāt vai izņemt kasē. Pietiek vien pie iekāpšanas vilcienā parādīt pasi. Šāda starptautisko vilcienu pasažieru reģistrācija ir absolūta novitāte arī Rietumeiropā, kur joprojām pēc starptautiskā vilciena biļetes iegādes internetā tomēr ir jādodas uz biļešu kasēm stacijā, lai izņemtu braukšanas karti.
G. Mačs cerības saista arī ar jūnijā atklāto jauno pasažieru maršrutu uz Minsku. «Šis virziens ir nozīmīgs, jo no Minskas ar vilcienu iespējams ceļot uz Melno jūru, Varšavu, Berlīni, Parīzi un citām ES pilsētām. Lūk, jau risinājums, kā iespējams nodrošināt starptautisko vilcienu satiksmi rietumu virzienā,» sacīja LDz Cargo valdes priekšsēdētājs.
Peļņa samazinās
LDz Cargo peļņa kritusies 2,5 reizes – 2009. gadā uzņēmums nopelnīja 3,61 miljonu latu, 2010. gadā – 1,4 miljonus latu. Uzņēmuma peļņas kritumu G. Mačs skaidro gan ar pārvadājumu apjoma kritumu, gan ar nodokļa sloga un degvielas cenas kāpumu. «Taču, lai gan uzņēmuma peļņa samazinās, nauda caur strādājošiem, kuru skaits nav samazinājies, un samaksātiem nodokļiem atgriežas tautsaimniecībā,» sacīja G. Mačs. Pēdējos gados uzņēmums aktīvi īstenoja investīcijas programmu, par piekto daļu palielināja ritošo sastāvu, modernizēja esošos vagonus, iegādājās 38 degvielas patēriņa kontroles sistēmas un 59 lokomotīvju radiostacijas, kā arī veica darbinieku apmācību. Šobrīd uzņēmumā strādā gandrīz 2800 darbinieki – tikpat, cik pirms trim gadiem. Šogad investīcijās plānots ieguldīt 10,095 miljonus latu.