Mazumtirdzniecības nozares atkopšanās oktobrī vēl pārsteidzošā kārtā spēja turēties pretī vīrusa uzliesmojumam un pat nedaudz paātrinājās. Neskatoties uz epidemioloģiskās situācijas pasliktināšanos, kas palielināja iedzīvotāju piesardzību un mazināja cilvēku plūsmas veikalos, mazumtirdzniecības pārdošanas apjomi oktobrī palielinājās par sezonāli izlīdzinātiem 0.9%, salīdzinot ar septembri, un pārsniedza pagājušā gada līmeni par 6.4% (kalendāri izlīdzināti dati salīdzināmajās cenās) – tas ir straujākais pieaugums pēdējo gandrīz divarpus gadu laikā.
Oktobrī kopējo mazumtirdzniecības sniegumu visvairāk uzlabot palīdzēja pārtikas veikali un degvielas tirgotāji. Nespecializētajos pārtikas veikalos tirdzniecība auga gandrīz tikpat strauji kā martā (+7.8%, salīdzinot ar iepriekšējo gadu), kad varējām vērot strauju griķu un tualetes papīra pieprasījuma kāpumu, proti, iedzīvotāji uztraukumā vēlējās veidot nepieciešamāko preču uzkrājumus. Auto degvielas pārdošanas apjoms audzis par 16.4%, salīdzinot ar pagājušo gadu. Šis, iespējams, skaidrojams ar iedzīvotāju vēlmi iespēju robežās izmantot vieglos transportlīdzekļus (privātos vai taksometrus), izvairoties no sabiedriskā transporta.
Nepārtikas preču tirdzniecības apjomi turpināja augt (+2.2%), bet nedaudz lēnāk nekā iepriekš. Lai gan mazumtirdzniecības apjoma augšanas temps oktobrī turpināja palielināties, vairāku nepārtikas preču segmentu pārdošanas apjomi samazinājās. Piemēram, pēc vairāku mēnešu pārtraukuma kritums atgriezās informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (-7.9%), un kultūras un atpūtas (-1.2%) pārdošanas apjomos. Otro mēnesi pēc kārtas kritums noturējās apģērbu (-7.2%) tirdzniecības vietās. Savukārt neliels uzlabojums bija vērojams mājsaimniecības piederumu (+7.9%) tirdzniecībā, iedzīvotājiem pievēršoties mājokļa labiekārtošanai.
Ņemot vērā, ka novembrī epidemioloģiskā situācija pasliktinājās, tika ieviesta ārkārtējā situācija un stingrāki ierobežojumi, gada pēdējos mēnešos mazumtirdzniecības nozare, ļoti iespējams, piedzīvos apjoma kritumu. Novembrī vērojams kritums gan mazumtirdzniecības uzņēmumu, gan patērētāju noskaņojuma rādītājos. Iedzīvotāji kļuva piesardzīgāki savā vērtējumā par tālāko ekonomikas attīstību un plānos veikt lielus pirkumus. Google mobilitātes dati rāda, ka cilvēki novembrī retāk nekā iepriekšējos mēnešos apmeklē dažādas publiskas vietas, tai skaitā veikalus. Tas kopumā negatīvi ietekmē preču pieprasījumu. Swedbank karšu transakciju dati novembrī uzrāda kritumu virknē mazumtirdzniecības sektoru, bet ir arī ieguvēji. Visvairāk cietušas apģērbu un aksesuāru preču grupas, taču ievērojamu pieaugumu iedzīvotāju tēriņos piedzīvojušas elektronikas, mājas un pārtikas preces.
Tajā pašā laikā mazumtirgotāju pielāgošanās, lai labāk sasniegtu klientu – vairāk iespēju iegādāties preces internetā, bezkontakta piegāde, preču izņemšana veikalā – veicina iedzīvotāju patēriņu. Turpmākais mazumtirdzniecības krituma ilgums un apjoms atkarīgs no tā, cik veiksmīgi un ātri tiksim galā ar vīrusa uzliesmojumu.
Laura Orleāne, Swedbank ekonomiste