Neskatoties uz kritumu iedzīvotāju noskaņojumā un augošo cenu nelabvēlīgo ietekmi uz iedzīvotāju pirktspēju, mazumtirdzniecības pārdošanas apjomi uzrādījuši spēcīgu pieaugumu. Bāzes efektu mazināšanās nav paklupinājusi nozares izaugsmi, un martā pārdošanas apjomi pieauga straujāk nekā februārī. Izskatās, ka iedzīvotāji sāk aktīvāk tērēt savus uzkrājumus. Pēc Centrālās statistikas pārvaldes datiem mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījumā salīdzināmajās cenās, kas izslēdz cenu kāpuma efektu, martā reģistrēts 13.2% pieaugums gada griezumā. Ne mazāk iespaidīgu pieaugumu uzrāda arī dati mēneša griezumā – pieaugums par 11%.
Nasko iepirkšanos mēneša griezumā veicinājusi pandēmijas laikā ieviesto tirdzniecības ierobežojumu atcelšana. Kategorijas, kam novērojams kritums bija mazākumā. Farmaceitisko produktu mazumtirdzniecība samazinājusies vien 0.1% apmērā, bet mazumtirdzniecība pa pastu vai interneta veikalos piedzīvojusi kritumu 2.9% apmērā un pārējā mazumtirdzniecība ārpus veikaliem, stendiem un tirgiem 15.5% apmērā. Ierobežojumu atcelšanas ietekmē un laikapstākļiem lēnām uzlabojoties, zīmīgākie pieaugumi mēneša griezumā reģistrēti kultūras un sporta precēm (+55%) un apģērbiem un apaviem (+28%). Būtisks pieaugums novērojams arī mājsaimniecības piederumu mazumtirdzniecībai (+27%).
Salīdzinot ar pagājušā gada martu nepārtikas preču mazumtirdzniecība, neskaitot degvielu, pieauga par 24.4%. Iespaidīgākie pieaugumi reģistrēti lietotām precēm (+481%), kas turpina atkopties no pandēmijas trieciena, kā arī apģērbiem un apaviem (+149%). Iespējams, ka apģērbu pārdošanu vismaz daļēji sekmē atgriešanās darbavietās un plašāks klātienes pasākumu klāsts. Informācijas tehnoloģiju iekārtu tirdzniecība gada griezumā samazinājusies par 2.6%. Google pētījuma dati uzrāda, ka martā iedzīvotāju mobilitāte mazumtirdzniecības un atpūtas vietās pieaugusi. Vairāk iepērkoties klātienē, tirdzniecība ārpus veikaliem un tirgiem gada griezumā piedzīvojusi kritumu 21% apmērā.
Kalendāri koriģēti dati faktiskajās cenās šī gada pirmajā ceturksnī uzrāda mazumtirdzniecības pārdošanas apjomu pieaugumu 25.1% apmērā. Pārdošanas apjomi, kas atspoguļo apgrozījumu, izslēdzot cenu pieauguma efektu, pirmajā ceturksnī mazumtirdzniecībā palielinājās par 12.7%. Straujajam cenu pieaugumam pārņemot plašāku preču un pakalpojumu klāstu, reālos pārdošanas apjomus mazumtirgotājiem kļūs arvien grūtāk audzēt.
Swedbank karšu dati aprīlī uzrāda augšupejošu tendenci iedzīvotāju tēriņos, ko, visticamāk, balsta ne tikai augstākas cenas, bet arī Lieldienu svinības mēneša vidū. Izņemtie skaidrās naudas apjomi atgriezušies pirms-kara līmeni un kopējos karšu maksājumos aprīlī reģistrēts kāpums. Swedbank prognozē, ka inflācija šogad pārspēs vidējās algas kāpumu, samazinot vidējā strādājošā pirktspēju. Augošo cenu un lielākas piesardzības rezultātā atsevišķos mēnešos iespējams novērosim kritumu mazumtirdzniecības pārdošanas apjomos. Augošais cenu līmenis liks lielāku daļu ienākumu novirzīt pirmās nepieciešamības precēm. Tālākais pieprasījums pēc ne-pirmās nepieciešamības precēm būs atkarīgs no iedzīvotāju vēlmes un iespējas tērēt savus uzkrājumus.
Laura Orleāne, Swedbank ekonomiste