Mediju nozare atrodas kraha priekšā, piektdien intervijā Latvijas Radio atzina Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes (NEPLP) priekšsēdētājs Ivars Āboliņš.
Viņš informēja, ka Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome lūgs piešķirt miljonu eiro komercmediju atbalstam. Radiostacijas un televīzijas kanāli naudu varētu saņemt, piedaloties NEPLP izsludinātajos konkursos.
“Ar to nebūtu pietiekami, bet tas dotu vismaz kaut kādu atspaidu pirmajiem mēnešiem un situāciju nedaudz stabilizētu,” sacīja Āboliņš.
Pēc viņa sacītā, saistībā ar Covid-19 krīzi un ārkārtējās situācijas izsludināšanu virknei mediju katastrofāli strauji krītas ieņēmumi. “Šobrīd mediju nozare atrodas kraha priekšā. Reklāmdevēji, pamatojoties uz “force majeure”, masveidā lauž reklāmas līgumus. Tādējādi ir dramatiski samazinājušies ienākumi gan sabiedriskajiem, gan jo īpaši komerciālajiem medijiem,” skaidroja Āboliņš.
Mediju ienākumi mēnesī ir samazinājušies vidēji par 50%, taču atsevišķos gadījumos samazinājums ir arī par 70-80%.
Pēc ārkārtējās situācijas izsludināšanas tiek apturēti vai pārtraukti projekti sabiedriskajos medijos. Pēc VSIA “Latvijas Televīzijas” un VSIA “Latvijas Radio” aprēķiniem negūtie reklāmas ieņēmumi ir paredzami aptuveni 1,4 miljoni eiro gadā, kas kopā veido teju 40%.
Ņemot vērā, ka komerciālo mediju galveno ieņēmumu daļu veido ieņēmumi no reklāmas pārdošanas, lielai daļai mediju šāds kritums nozīmē darbinieku skaita samazināšanu, pat mediju slēgšanu jau tuvākajos mēnešos. “Ja šī situācija turpināsies ilgi, mēnešu laikā piedzīvosim arī lielo mediju aizvēršanos, situācija ļoti nopietna,” prognozēja Āboliņš.
Viņš uzsvēra, ka ir nepieciešama tūlītēja rīcība Latvijas mediju nozares glābšanai.