Jau iepriekš pastāvēja bažas par to, ka dīzeļvilcienu modernizācijas projektu līdz noteiktajam termiņam – šā gada beigām, īstenot neizdosies, taču šobrīd fakts ir acīmredzams. Projekta pabeigšanai atlikušas divarpus nedēļas, bet joprojām nav pat viena modernizēta dīzeļvilciena, vēsta LTV raidījums “De Facto”.
Pagājuši jau divi gadi kopš AS “Pasažieru vilciens” parakstījis 22 miljonus eiro vērto līgumu par sešu dīzeļvilcienu modernizāciju. Pirmajam vilcienam bija jābūt nodotam ekspluatācijā jau šī gada februārī, un šobrīd jau visiem sešiem vilcieniem bija jābūt darba kārtībā.
Šobrīd sertifikācijas procesu ir uzsācis tikai viens modernizētais vilciens. Tiek veikti testi, lai pārbaudītu tā izturību un bremzēšanas sistēmas drošību.
Nespēja iekļauties noteiktajā termiņā nozīmē 13 miljonu eiro lielā Kohēzijas fonda atbalsta zaudēšanu, kas ir lielākā daļa no projekta kopējām izmaksām. Noslēgtais līgums paredz arī pilnsabiedrības “DMU vilcieni”, kas pēc AS “Pasažieru vilciens” pasūtījuma īsteno dīzeļvilcienu modernizācijas projektu, līdzatbildību. Jau kopš pirmā nepiegādātā vilciena februārī, tiek rēķināta soda nauda un šobrīd sasniegts tās maksimālais apmērs – 10 % no līguma summas. Iespējams, ka pilnsabiedrībai nāksies maksāt arī par zaudēto Eiropas Savienības fonda naudu.
Zaudējumu apmērs un soda nauda kopumā varētu sasniegt pat 15, 5 miljonus eiro.
Jau vēstīts, ka 2009. gads bija starta pozīcija gan Igaunijas, gan Latvijas ceļam uz jauniem vilcieniem, taču atskatoties uz sasniegto, ar skumjām jāsecina, ka Latvija pakāpusies soli atpakaļ.
Kamēr kaimiņvalstī Igaunijā ar jaunajiem vilcieniem vizinās jau gandrīz divus gadus, Latvijai vilcienu iepirkuma sāga noslēgusies bez cerīgiem pavērsieniem, un iedzīvotājiem nākas pārvietoties ar Padomju laikā būvētiem vilcieniem, kuru remontu izmaksas salīdzināmas ar jaunu vilcienu iepirkumu cenu.