70% dzelzceļa kravu ir saistītas ar tirdzniecību ar Krieviju, tādēļ pastāv bažas, ka sankciju pastiprināšanās gadījumā «Latvijas dzelzceļam» var rasties nopietnas problēmas, LTV raidījumam «Rīta Panorāma» atklāja satiksmes ministrs Anrijs Matīss (V).
Pašlaik esošais 4,7% kravu pieaugums ir labs signāls, bet pastāv bažas par nākotni. Tiek meklētas jaunas iespējas, kur veicināt kravu noietu, taču nav iespējams aizstāt to apjomu, kāds nāk no Krievijas un pārorientēšanās uz citiem tirgiem prasa laiku, raksta Apollo.lv.
Matīss uzsver, ka gadījumā, ja būs jaunas sankcijas, tas piespiedīs ieviest arī jaunus, augstākus tarifus.
Ir sāktas sarunas ar vairākām valstīm, arī Ķīnu. Tiesa, kravu un tirgus pārorientēšana nav vienas dienas jautājums. Matīss stāsta, ka alternatīvas Krievijas tirgum tiek meklētas Centrālāzijas valstīs. Tie ir galvenie punkti, uz kuriem pārorientēt Latvijas tirgu.
Ministrs uzsver, ja dzelzceļa apjoms samazināsies, tad būs problemātiski uzturēt infrastruktūru. Vairāk nekā puse no kravām ir akmeņogles, taču tranzīts turpināsies uz citām valstīm. Jācer, ka sankcijas vairāk netiks pastiprinātas. Ja būs sankcijas uz konkrētu preču tirdzniecību, tas radīs smagas problēmas.
Runājot par jauno pasažieru vilcienu iepirkumu, Matīss stāsta, ka tas ir jāizdara līdz 2016.gadam, kad beigsies esošo vilcienu ekspluatācijas periods. Šobrīd vilciena biļešu cenas netiks sadārdzinātas, bet, kad būs jaunie vilcieni, tad būs jāvertē biļešu cenu celšanu.