Mazumtirdzniecībai pērnā gada nogale pagāja uz veiksmīgas nots, janvārī tika novērots kritums, taču februārī atkal redzējām mazumtirdzniecības apjomu sasparošanos. Pēc Centrālās statistikas pārvaldes datiem (CSP), mazumtirdzniecības apjomi februārī, salīdzinot ar janvāri, mazliet pieauga (+0,6%). Savukārt, salīdzinot ar februāri pērn, apjomi saruka par vien 0,4%. Kritums gada griezumā bija novērojams nepārtikas precēm, neieskaitot autodegvielas tirdzniecību (-1,5%), kamēr pārtikas preču pārdotie apjomi, salīdzinājumā ar februāri pērn, nemainījās. Autodegvielas mazumtirdzniecība, gluži kā 2023. gadā, turpināja pieaugt (+1,7%).
Starp nepārtikas preču kategorijām būtiskākais pieaugums februārī, salīdzinot ar janvāri, bija farmaceitisko un medicīnisko preču tirdzniecībā (+4,7%). Pieauga arī mazumtirdzniecība stendos un tirgos (+4,6%), kā arī kultūras un atpūtas preču tirdzniecība (+4,1%). Vienlaikus būtiskākais pārdotā kritums bija nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā pārdod nepārtikas preces (-2,8%) un šis kritums daļēji saistīts ar atsevišķu uzņēmumu pamatdarbības virziena maiņu. Saruka arī autodegvielas pārdotais apjoms (-1,6%). Savukārt, salīdzinot ar februāri pērn, pārdotā apjomi turpināja pieaugt apģērbu, apavu un ādas izstrādājumiem (+9,4%). Vairāk pārdeva arī mājsaimniecību elektropreces (+9,1%). Mazāk iegādājās dažādus metāla izstrādājumus, būvmateriālus (-10,3%).
Februārī bija novērojams mēnesim netipisks pārtikas preču cenu samazinājums, ievērojamu atlaižu kampaņu dēļ – veikali ar zemākām cenām cenšas pievilināt pircējus un kāpināt pārdotā apjomus. Pārdoto pārtikas preču pieaugums februārī (+1,4%), salīdzinot ar janvāri, norāda, ka centieni bija sekmīgi.
Iepriekš ļoti pesimistiskais patērētāju noskaņojums jau kopš 2023. gada sākuma uzrāda pozitīvu tendenci, un šī gada pirmajā ceturksnī jau bija salīdzinoši tuvu ilgtermiņa vidējam līmenim. Neskatoties uz to, mazumtirdzniecības uzņēmumu noskaņojums aptuveni gadu ir bez būtiskām izmaiņām un pārsvarā atrodas mazliet zem ilgtermiņa vidējā. Turklāt aptauju dati par tuvo nākotni atklāj visai neiepriecinošu ainu – vērojama lejupslīde uzņēmumu gaidās par pārdošanas rezultātiem nākamajos trīs mēnešos. Tā kā šo apsteidzošo indikatoru sūtītie signāli ir dažādi, jāsecina, ka diez vai tuvākajos mēnešos vērosim ļoti strauju kāpumu vai kritumu mazumtirdzniecībā – visticamāk pārdošanas apjomu izmaiņas būs nelielas.
Tomēr zemā inflācija, arvien strauji augošās algas, kā arī optimistiskāks nākotnes redzējums patērētāju pusē rada augsni straujākam mazumtirdzniecības kāpumam tuvāk gada vidum.
Oskars Niks Mālnieks, Swedbank ekonomists