Lembergs: Ostu reformas likums ir neieviešams

Pašlaik pieņemtais ostu pārvaldības modelis jau padomju laikos sevi pierādījis kā neefektīvu, intervijā “Ventas Balss” sacīja partijas “Latvijai un Ventspilij” valdes priekšsēdētājs Aivars Lembergs.

“Kad atjaunoja Latvijas neatkarību, par ko man bija tas gods balsot, bija jautājums – kā pārvaldīt ostas. Mēs atteicāmies no PSRS modeļa, kur ostu pārvaldīja valsts uzņēmums Ventspils Tirdzniecības osta. Pats personīgi kopā ar nozares ministru un premjeru Birkavu aktīvi piedalījos efektīvākā un Latvijai pareizākā pārvaldības modeļa meklējumu procesā. Ostai ir liela nozīme Ventspils attīstībā. Braucu uz ASV, uz Holandi – Roterdamu un Amsterdamu, uz Hamburgas ostu Vācijā, vairākas citas analizēju pēc dokumentiem. Tika pieņemts lēmums, ka Beniluksa valstu ostu pārvaldes modelis ir vispareizākais, mēs konkrēti pārņēmām Roterdamas pieredzi. Tajā laikā tā bija lielākā pasaules osta, pārkrāva 300 miljonus tonnu kravu gadā. Nokopējām viņu modeli, iestrādājām to likumā. Tiesa, Roterdama ir pašvaldības osta, bet tādam modelim Latvijas valdība tolaik nepiekrita, vienojāmies par paritāti starp valsti un pašvaldību, ka viens bez otra nevar pieņemt lēmumu. Tāds modelis strādāja 30 gadus,” sacīja Lembergs.

Viņš norādīja, ka tāds modelis bija efektīvs, bet šis, kurš lielā steigā tika pieņemts ar likuma izmaiņām, pēc būtības ir padomju laika modelis, kas sevi bija pierādījis kā neefektīvu jau tolaik.

“2019. gada beigās izveidoja valsts kapitālsabiedrību Ventas osta, kas gadā, nedarot neko, iztērē aptuveni pusmiljonu eiro. Viņi noformē papīrus, bet reālo darbu izdara Brīvostas pārvalde. Šajos gados vairāki miljoni ir iztērēti pilnīgi bezjēdzīgi. Kā nauda tā ir? Tā ir brīvostas nauda! Viņi finansē meitenes jeb dāmas, kas sēž ministrijā un saņem vēl vienu algu. Ja es skatītos no malas, es teiktu – tā nevar būt! Tā nevar būt. Bet diemžēl tā ir. Tas notiek neatkarīgā Latvijā. Tas nav Kremļa, Vašingtonas vai Berlīnes lēmums. Visa iepriekšējā koalīcija gāja Bordāna un Linkaita pavadā. Tauta Konservatīvos izmeta no Saeimas, bet ziepes palika. Tā ka – es nevaru iepriecināt. Pagaidām,” izteicās politiķis.

Viņš uzsvēra, ka to, kas zaudēts ir pēdējo trīs gadu laikā brīvostā, to vairs nevar atjaunot. “ Ventspils ostā ir jaudīgs graudu terminālis, varētu vienoties ar baltkrieviem, ka tiek atvērts koridors graudiem no Ukrainas. Visiem būtu darbs, tas būtu izdevīgi Latvijai. Šobrīd tranzīts iet caur Poliju un citām Viduseiropas valstīm. Taču tas nav mūsu pilsētas jautājums, tas ir Eiropas Savienības līmeņa jautājums,” pauda Lembergs.

Foto: F64