No mikrouzņēmumu nodokļa likuma iecerētajiem grozījumiem visvairāk cietīs biznesa uzsācēji, uzskata Latvijas Darba devēju konfederācija (LDDK) .
Neskatoties uz to, ka tiek solīta atgriešanās pie 9% likmes pirmajos trīs uzņēmuma darbības gados, dažādi papildnosacījumi likumā sarežģīs mikronodokļa režīma izmantošanas iespējas un padarīs šo režīmu uzņēmējiem nevis izdevīgāku, bet vēl dārgāku. Turklāt vislielākie cietēji būs biznesa uzsācēji ar nelielu apgrozījumu.
“Runājot par to, kas ietverts likuma grozījumos, kuri ceturtdien tiks skatīti Saeimā trešajā lasījumā, mikronodokļa maksātājiem netiek sniegta pilnīga informācija. Ar vienu roku „atdodot” 9% likmi, likumdevējs patiesībā rada sarežģītu nodokļa piemērošanu. Faktiski reālo nodokļu un citu maksājumu apjoms būs vēl augstāks nekā tas paredzēts pašreizējā, spēkā esošajā likuma redakcijā,” norāda LDDK ģenerāldirektore Līga Meņģelsone.
Pašreizējā, 2013.gadā pieņemtā Mikrouzņēmumu nodokļa likuma redakcija paredz, ka nodokļa likme pakāpeniski pieaug. Tomēr būtiskākais – šis pieaugums tiek novirzīts ikviena mikrouzņēmumu darbinieka sociālajai apdrošināšanai slimību, ģimenes pieauguma, pensijas u.c. gadījumos.
Jaunajā redakcijā spēkā plānots atstāt 9% likmi, tomēr režīmu iecerēts sarežģīt, nosakot nozares, kurās mikronodokļa režīms būs aizliegts, kā arī nosakot obligāto minimālās sociālās apdrošināšanas iemaksu par katru darbinieku un citus ierobežojumus.
LDDK eksperti ir arī veikuši aprēķinus, kā mainīsies uzņēmumu izmaksas un kādas būs faktiskās nodokļu un saistīto maksājumu likmes, ieviešot minimālo sociālās apdrošināšanas iemaksu par katru mikrouzņēmumā nodarbināto darbinieku. Pēc šiem aprēķiniem vislielākie zaudētāji ir mazie uzņēmumi ar apgrozījumu līdz 7000 eiro, kuru faktiskā maksājumu likme jau 2017.gadā būs nevis 9%, bet gan 23,3% no apgrozījuma. Uzņēmumiem ar lielāku apgrozījumu (piemēram, 15000 un 30000 eiro) šī likme būs 19-22% robežās. Līdz ar to uzņēmumu reālās izmaksas būtiski pārsniegs pašreiz spēkā esošajā likumā noteikto likmju apmērus.