Katrs trešais (36%) mazais un vidējais uzņēmums (MVU) Latvijā šogad plāno attīstīties – tā noskaidrots Luminor bankas veiktajā uzņēmēju aptaujā*. Uz Baltijas valstu fona Latvijas uzņēmēji šoreiz izceļas ar lielāku optimismu, jo kaimiņvalstīs attīstības plāni ir salīdzinoši mazākai daļai uzņēmumu. Visbiežāk uzņēmēji norāda, ka plānots palielināt pārdošanas vai ražošanas apjomus un radīt jaunus produktus vai pakalpojumus, tomēr ievērojama daļa jeb 40% šogad arī neplāno paplašināties.
“Notikumi ekonomikā virzās saskaņā ar pozitīvākām prognozēm – reālās algas pieaug un tiek sagaidīts, ka pieaugs arī iedzīvotāju patēriņš. Optimistiskāku noskaņojumu vēl padara nesenais Eiropas Centrālās bankas lēmums par procentu likmju samazināšanu, kas bija gaidīta ziņa, kas varētu ekonomiku iekustināt vēl pozitīvākā gultnē. Iespējams, ka daļa uzņēmēju joprojām gaida stabilāku ekonomikas izaugsmi, taču jau šobrīd novērojam situācijas uzlabošanos. Jau tagad vērts sākt plānot un rīkoties, lai pakāpeniski veicinātu uzņēmumu attīstību un palielinātu resursus, tādējādi gatavojoties potenciālajam pieprasījuma pieaugumam,” norāda Ilze Zoltnere, Luminor Korporatīvā departamenta vadītāja.
Latvijas uzņēmumi – visoptimistiskākie Baltijā
Salīdzinot ar kaimiņvalstīm, Latvijas mazie un vidējie uzņēmumi aptaujā izrādījušies visoptimistiskākie. Latvijā paplašināšanās plāni ir 36% mazo un vidējo uzņēmumu, Lietuvā – 29%, savukārt Igaunijā – tikai 24%. Prioritārie virzieni visu valstu uzņēmumu attīstības plānos ir pārdošanas vai ražošanas apjomu palielināšana un jaunu pakalpojumu vai produktu ieviešana.
Vienlaikus Baltijas uzņēmēju plānos vērojami atšķirīgi viedokļi jautājumā par ieguldījumiem inovācijās. Latvijā – tāpat kā Lietuvā – inovācijās plāno ieguldīt vien retais – 15% un 14% uzņēmumu, kamēr Igaunijā to plāno darīt krietni lielāka daļa – 34% mazo un vidējo uzņēmēju.
“Kā novērojam vairāku gadu garumā, Igaunijas uzņēmējdarbība ierasti ir vairāk orientēta uz tehnoloģijām. Arī Latvijas uzņēmumiem, kas vēlas būt konkurētspējīgāki, vajadzētu inovācijām veltīt vairāk uzmanības, īpaši ņemot vērā, ka mūsdienās mazie un vidējie uzņēmumi bieži var konkurēt ne tikai ar vietējā vai Baltijas tirgū, bet arī pasaules mērogā. Un tehnoloģiskā attīstība uzņēmējdarbībā ir būtiska sastāvdaļa, lai uzvarētu šajā konkurencē,” piebilst Ilze Zoltnere.
Teju trešdaļai mazo un vidējo uzņēmumu Latvijā šogad būs aktuāla paplašināšanās un jaunu darbinieku piesaiste (29%), kā arī eksporta palielināšana – 24% uzņēmumu.
Piesardzīgais noskaņojums neatspoguļojas datos
Uzņēmumi, kas neplāno paplašināties, kā vienu no biežākajiem iemesliem norāda patēriņa samazināšanos. Par to ir nobažījušies visi Baltijas valstu uzņēmēji – 43% Latvijā, 41% Lietuvā un 46% Igaunijā. “Novērojam, ka mājsaimniecību patēriņš Latvijā, kas pērn samazinājās, šogad atveseļojas un paredzams, ka tas pieaugs. Pirktspēju veicina dažādi faktori, tostarp inflācijas kritums un kreditēšanas procentu likmju samazinājums. Šogad ekonomisti prognozē, ka ekonomika stabilizēsies un patēriņa pieaugums veicināsies,” skaidro I. Zoltnere.
Starp citiem iemesliem mazo un vidējo uzņēmumu vadītāji, kuri neplāno attīstīt biznesu, norādīja bažas par ģeopolitisko situāciju (26% Latvijā, 34% Lietuvā, 31% Igaunijā), papildu investīciju trūkumu (12% Latvijā, 18% Lietuvā, 17% Igaunijā) un augsto Euribor procentu likmi (8% Latvijā, 18% Lietuvā, 19% Igaunijā).
“Ar ģeopolitisko situāciju mums jāiemācās sadzīvot. Līdz šim novērots, ka tieši mazie un vidējie uzņēmumi tai ir pielāgojušies visātrāk, lai gan aptaujas dati arvien uzrāda bažas. Savukārt investīciju piesaistē iespēju ir daudz – mazie un vidējie uzņēmumi var izmantot ne tikai komercbanku, bet arī Eiropas Investīciju bankas piedāvātos aizdevumus ar labvēlīgākiem nosacījumiem, lai neapturētu sava uzņēmuma attīstību,” atgādina eksperte.