Publiskās a/s Latvijas kuģniecība (LK) koncerna konsolidētais revidētais 2008. gada pārskats uzrāda neto peļņu 58,7 miljonu ASV dolāru apmērā.
Salīdzinot ar 2007. gadu, peļņa ir sarukusi par 8,3 miljoniem ASV dolāru (12%), kas atbilst kopējai ekonomiskajai konjunktūrai pasaulē 2008. gadā un it sevišķi gada beigās. Tajā pašā laikā LK koncerns ir turpinājis īstenot tam izvirzīto stratēģisko darbības mērķi – koncerna vērtības pieaugumu, saglabājot savu vietu pasaulē vidēja izmēra tankkuģu īpašnieku desmitniekā.
LK koncerna aktīvi pārskata periodā ir pieauguši par 293,1 miljonu ASV dolāru, 2008. gada 31. decembrī sasniedzot 1150,2 miljonus ASV dolāru. Tādējādi pirmo reizi koncerna vēsturē tie pārsnieguši miljarda dolāru robežu. Būtiskais pieaugums skaidrojams gan ar kuģu jaunbūvju nodošanu ekspluatācijā, gan ar pamatdarbību nesaistītu aktīvu iegādi alternatīvos investīciju segmentos, iegādājoties ekskluzīvus nekustamos īpašumus, kā arī mediju un poligrāfijas uzņēmumu kapitāla daļas.
“Analizējot LK attīstības perspektīvas, situāciju starptautiskajā pārvadājumu tirgū, kā arī ņemot vērā uzkrāto naudas resursu apjomu, mūsu mērķis ir maksimāli diversificēt uzņēmuma potenciālos finanšu riskus. Saskaņā ar starptautisko kuģošanas jomas ekspertu prognozēm tuvāko gadu laikā jūras pārvadājumu sektors var piedzīvot būtisku stagnāciju,” informēja LK valdes priekšsēdētājs Imants Sarmulis.
Ieņēmumu nodrošināšanā ar 81% pārliecinošā pirmajā vietā ir tankkuģu flote. Gāzvedēju flote devusi 16%, refrižeratori 2%, bet viens sauskravu kuģis 1% no kopējā LK koncerna kuģu darbības rezultāta.
Atskaites periodā 90% LK flotē ietilpstošo tankkuģu bija laika nomā, bet pārējie – reisu nomā. Tankkuģu reisa nomas likmes 2008. gada sākumā mēreni pieauga un gada vidū sasniedza augstāko punktu, taču jau jūlijā aizsākās un vēlāk pastiprinājās likmju lejupslīde. Tirgū aizvien vairāk iezīmējās kravu trūkums un sezonalitātei neraksturīga vispārēja pasivitāte, kas ietekmēja arī kuģu laika nomu tirgus.
Jaunu enerģiju koncernam devusi flotes modernizācijas programmas īstenošana – tās ietvaros pēdējo triju gadu laikā saņemtas 14 Horvātijas kuģu būves rūpnīcā 3. Maj un Korejas kuģu būves rūpnīcā Hyundai Mipo Dockyard Co., Ltd. pasūtīto tankkuģu jaunbūves. Programmas īstenošanas rezultātā LK vidējais vecums ir samazinājies no 17,5 gadiem 2005. gada nogalē līdz 9,7 gadiem 2008. gada beigās, un tas ir būtisks signāls visiem sadarbības partneriem par koncerna mērķtiecīgu izaugsmi un esošo pakalpojumu standartu kvalitātes paaugstināšanu. LK flotes kopējā kravnesība pieaugusi no 1,01 miljona līdz 1,29 miljoniem kravnesības tonnu (DWT).
Avots: www.nra.lv / Arnis Kluinis