LR Ekonomikas ministrs Artis Kampars atzīst, ka līdz ar pirmajām pazīmēm par ekonomikas izaugsmes atsākšanos Eiropas Savienībā (ES) un citviet pasaulē, arī Latvijas eksportā vērojamas pozitīvas tendences. Šogad septembrī pret augustu preču eksports pieaudzis pat par 21,4%.
Artis Kampars: „Eksports vienmēr ir bijis nozīmīgs Latvijas tautsaimniecības stūrakmens. Tā kā lielāko daļu Latvijas eksporta veido Eiropas Ekonomiskās zonas valstis, tad ekonomikas stabilizēšanās šajās valstīs ir pozitīvs signāls mūsu eksportam. Jau līdz ar Eiropas kopējās ekonomikas pirmās atveseļošanās pazīmēm arī Latvijā jau ir vērojams eksporta pieaugums atsevišķās rūpniecības nozarēs un produktu eksportējošos uzņēmumos, tādējādi dodot pozitīvu impulsu mūsu ekonomikai.”
Eksporta apjomu palielināšanās pēdējo mēnešu laikā ir vērojama tādās tautsaimniecības nozarēs kā, piemēram, metālapstrāde, ķīmijas produktu, papīra izstrādājumu, transporta un pakalpojumu sfērā, kā arī mēbeļu un mēbeļu detaļu ražošanā. Jāpiemin, ka atsevišķi uzņēmumi mēbeļu un mēbeļu detaļu ražošanā ir spējuši šogad palielināt savu izstrādājumu eksportu pat vairāk nekā uz pusi.
Savukārt kokrūpniecība šobrīd ir tā nozare, kurā eksporta apjomi palielinās visstraujāk. „Mūsu eksporta apjomi pieaug ar katru mēnesi, un ceram, ka drīz varēsim strādāt jau ar peļņu,” norāda a/s „Latvijas Finieris” padomes biroja vadītāja Jolanta Medne.
Kā pozitīvus piemērus var minēt daudzus uzņēmumus, kuri šajos grūtajos apstākļos ir spējuši atrast savu nišu tieši ārvalstu tirgos. Piemēram, pašmāju uzņēmums „Autonams”, kas, pateicoties saviem unikālajiem bezvadu tehnoloģijas risinājumiem transportlīdzekļu aizsardzībā, ir noslēdzis 1,21 milj. latu vērtu līgumu ar Lielbritānijas traktortehnikas ražotāju.
Tāpat par pozitīvām iezīmēm eksportā runā arī pārtikas uzņēmumu „Dimdiņi” un „Skrīveru saldumi” pārstāvis Guntars Šube, norādot, ka pakāpenisks eksporta pieaugums ir vērojams dažādiem pārtikas produktiem gan uz Baltijas, gan uz Eiropas Savienības valstīm.
Artis Kampars: „Vēl ir pāragri runāt par Latvijas kopējās ekonomikas izaugsmi, bet katrs šāds uzņēmumu veiksmes stāsts ir kā maza uzvara lielajā kaujā, kas motivēs arī citus uzņēmumus nepadoties.” Šo uzņēmumu piemēri arī liecina, ka ātrāk spēj atgūties no ekonomikas krīzes radītajām sekām tieši tie uzņēmumi, kas orientējas uz ārvalstu tirgiem, piedāvājot preces vai pakalpojumus ar augstu pievienoto vērtību.
Šī gada pirmajā pusgadā Latvijas preču un pakalpojumu eksports veido gandrīz 40% no IKP. Tautsaimniecības nozares ar augstu izaugsmes un eksporta potenciālu ir pārtikas rūpniecība, kokapstrāde; ķīmiskā rūpniecība; mašīnbūve, elektrisko un optisko iekārtu ražošana, kā arī metālu un metālizstrādājumu ražošana.