Latvijā viedtālruņu lietotājiem ir izstrādāta unikāla mobilā lietotne (aplikācija) HealthPoint, kas Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta (NMP dienesta) mediķiem palīdzēs noteikt zvanītāja atrašanās vietu un līdz ar to daudzās situācijās ātrāk atrast negadījuma vietu, lai palīdzētu pacientiem vai cietušajiem.
Ikvienam var būt situācija, kad nepieciešams izsaukt neatliekamo medicīnisko palīdzību. Ārkārtas brīžos, kad dzīvība ir briesmās, tas ne vienmēr ir tik vienkārši, kā šķiet – savu atrašanās vietu var aizmirst, nezināt vai veselības stāvokļa un citu iemeslu dēļ pat fiziski nespēt nosaukt. Aplikācija HealthPoint nodrošina to, ka vienlaikus ar zvanu uz NMP dienesta ārkārtas tālruni 113 dispečeriem tiek nodoti arī zvanītāja atrašanās vietas dati (GPS koordinātes). Tāpat dispečeriem automātiski uz elektronisko izsaukuma karti tiek nosūtīti arī nepieciešamie personas dati (vārds, uzvārds, personas kods), ja tālruņa lietotājs iepriekš tos ir ievadījis aplikācijas profila sadaļā. Šī informācija daudzās situācijās var būtiski paātrināt mediķu brigādes izsūtīšanu un palīdzības saņemšanu.
Jāuzsver, ka lietotne HealthPoint NMP dienesta mediķiem ir tikai palīgs atrašanās vietas precizēšanai un zvana laikā nosūtītie dati neaizstās sarunu ar dispečeru palīdzības izsaukšanai. Atrašanās vietas datu precizitāte ir atkarīga no vairākiem faktoriem – tālruņa, operētājsistēmas, telefona iestatījumiem, kā arī GPS satelītu pieejamības, interneta pieslēguma, Wi-Fi, Bluetooth u.c. aktivizēšanas. Tāpēc dispečeram sarunā ar zvanītāju vienmēr jāpārbauda un jāprecizē informācija. Lietotnes atsūtītie dati dispečeram var palīdzēt sarežģītās situācijās, piemēram, ja izsaukums ir no mazapdzīvotas vietas, ārpus pilsētām, ja zvanītājs nonācis nepazīstamā vietā un nespēj pateikt adresi, ja pacients vai cietušais veselības stāvokļa dēļ nespēj pateikt precīzu adresi vai nosaukt kādus tuvākos orientierus u. tml.
Ja situācija nav dzīvību apdraudoša, bet sazināšanās ar mediķiem ir nepieciešama, lietotne piedāvā veikt zvanu savam ģimenes ārstam vai ārpus viņa darba laika uz Nacionālā veselības dienesta ģimenes ārstu konsultatīvo tālruni. Kā norāda lietotnes izstrādātājs SIA „Meditec”, turpinot attīstīt lietotni, drīzumā tā dos iespēju arī pierakstīties pie izvēlētā ārsta-speciālista, saņemt norādes par pirmās palīdzības sniegšanu dzīvībai kritiskās situācijās, kā arī kartē atrast tuvāko ārstniecības iestādi.
Lai viedtālrunī lietotni lejuplādētu un izmantotu, nepieciešama kāda no ierīcēm, kurās darbojas operētājsistēma iOS 7.0, Android 1.6 vai jaunākas to versijas. Lietotne atrašanās vietu nosaka ar GPS, tāpēc ierīcē jābūt iespējotam GPS pakalpojumam vai funkcijai “Mana atrašanās vieta”.
Veselības ministrs Guntis Belēvičs preses konferencē, kurā tika prezentēta mobilā aplikācija HealthPoint, uzsvēra: „Šodien Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests savā darbā ievieš jaunus risinājumus, ko piedāvā modernās tehnoloģijas un kas jo īpaši nozīmīgas var izrādīties ekstremālos un ārkārtas gadījumos, kad jāglābj cilvēku dzīvības. Zvanītāja atrašanās vietas noteikšana būtiski uzlabos neatliekamās medicīniskās palīdzības kvalitāti, ātrumu un pieejamību Latvijas iedzīvotājiem.”
„HealthPoint ir reāls e-veselības risinājums un lielisks piemērs, kā mākoņa tehnoloģijas var palīdzēt pat glābt dzīvības. Tas ir vēl viens solis e-veselības sistēmas virzienā, un esmu gandarīts, ka Microsoft Azure mākoņa platforma un tehnoloģijas palīdz to nodrošināt. Jaunā lietotne patiesībā ir tikai aisberga redzamā daļa kompleksam IT risinājumam, kas ļauj informāciju par pacientu un viņa veselības stāvokli ātri un operatīvi nogādāt tad un tiem speciālistiem, kuriem tas nepieciešams. Ar paveikto varam lepoties arī Eiropas līmenī,” norāda Ēriks Eglītis, Microsoft Latvia vadītājs.