Lai izpildītu Eiropas Komisijas regulu attiecībā uz tehniskajiem standartiem par drošu lietotāja autentificēšanu, bankas veic dažādus pasākumus, lai klienti atteiktos no kodu kartēm, tā vietā izmantojot modernākus autentifikācijas rīkus. Diemžēl šo rīku izmantošana daļai senioru nav pa spēkam vai ir par sarežģītu. Bankas senioriem līdz šim nav sagatavojušas nevienu speciālu risinājumu, lai atvieglotu viņiem patstāvīgu darbošanos internetbankā, raksta NRA.lv.
Vienīgais, ko Swedbank un SEB banka piedāvā: ja kāds pats netiek galā ar kodu kalkulatoru vai Smart-ID viedtelefonā, tad uzticēt maksājumu veikšanu kādam citam vai arī ikreiz, kad jāveic pārskaitījums, doties uz tuvāko bankas filiāli ar savu kodu kalkulatoru.
Neatkarīgās lasītāja Annas kundze, kura nesen nosvinēja savu 80. dzimšanas dienu, līdz šim visus maksājumus internetbankā veica pati, izmantojot kodu karti. «Tā kā Swedbank sākusi samazināt pārskaitījumu limitu, vakar devos uz banku pēc kodu kalkulatora, jo citādi nevarēšu samaksāt par dzīvokli. Kodu kalkulatoru dabūju, taču samaksāt rēķinu – nevarēju,» Neatkarīgajai par piedzīvoto stāsta Annas kundze. Bankas darbiniece gan laipni un pacietīgi skaidrojusi, kā rīkoties ar kodu kalkulatoru, un iedevusi arī uzdrukātu instrukciju, taču tas nav palīdzējis. «Kodu kalkulatora podziņas ir mazākas nekā manam telefonam. Skaitļu virkne, kas jāievada, ir ārkārtīgi gara un grūti saskatāma pat ar acenēm,» stāstīja Annas kundze. Viņa šodien atkal dosies uz bankas filiāli, ņemot līdzi kodu kalkulatoru, un mēģinās veikt maksājumu, lūdzot palīdzību bankas darbiniekiem. Viedtelefona viņai nav, tāpēc bankas otrs piedāvātais risinājums – Smart-ID – viņai neder. «Ja tomēr nevarēšu pati tikt galā ar kodu kalkulatoru, man nāksies katru reizi braukt uz bankas filiāli, bet nez vai to veselības dēļ varēšu. Ar kodu karti maksājumu veikšana bija vienkāršāka,» secināja Annas kundze.
Par mazajiem un neērtajiem kodu kalkulatoriem ir sašutuši arī vairāki citi Neatkarīgās lasītāji. Vēsmas kundze ir SEB bankas kliente un kodu kalkulatoru izņēma jau pirms vairākiem mēnešiem, taču pati joprojām nav to lietojusi. Viņa pārskaitījumu veikšanu uzticējusi meitai. «Kodu kalkulatorā ciparus ir grūti saskatīt un nospiest, arī ekrāns, uz kura redzams kods, ir ļoti grūti saskatāms,» sūkstījās Vēsmas kundze. Viņa ir sašutusi, ka senioriem, kuri lielākoties neveic tūkstošiem eiro lielus pārskaitījumus, nav atrasts vienkāršāks risinājums. Līdzīgas problēmas kā senioriem ar kodu kalkulatoriem varētu būt arī cilvēkiem ar īpašām vajadzībām, piemēram, vājredzīgiem vai cilvēkiem ar kustību traucējumiem.
SEB bankas ārējās komunikācijas vadītājs Mārtiņš Panke Neatkarīgajai atklāj, ka bankā drīzumā būs pieejami arī lielāki kodu kalkulatori, savukārt vājredzīgie jau šobrīd var saņemt speciāli viņu vajadzībām piemērotus kodu kalkulatorus.
Neatkarīgā jau rakstīja, ka kopš vakardienas Swedbank ieviesusi 100 eiro dienas limitu pārskaitījumiem ar kodu karti. No 7. marta dienas maksājumu limits būs 50 eiro, bet no 6. jūnija tas tiks samazināts līdz 20 eiro. Tas nozīmē, ka lielai daļai Swedbank klientu jau šobrīd ir jāmeklē kāds alternatīvs rīks kodu kartei, jo pārskaitījumi bieži ir lielāki nekā 100 eiro.
Jārēķinās, ka no 14. marta Swedbank vairs neļaus arī autorizēties Swedbank mobilajā lietotnē, izmantojot kodu karti.
SEB bankā jau kopš pērnā gada 15. jūnija ir spēkā kodu karšu lietošanas ierobežojumi maksājumiem uz citām bankām, kur viena darījuma limits ir 30 eiro, bet kopējā visu darījumu summa vienā dienā nevar pārsniegt 150 eiro. Viena darījuma un dienas limits starp SEB bankas kontiem kopš jūnija vidus ir 500 eiro.
Savukārt kopš šīs otrdienas SEB vairs neizsniedz un neaizvieto kodu kartes, jo, kā skaidro bankā, «šis risinājums ir novecojis un neatbilst mūsdienu IT drošības standartiem». Tā vietā SEB aicina izvēlēties viedtālruņu bezmaksas lietotni Smart-ID vai kodu kalkulatoru.
Ilze Šteinfelde
Foto: Pexels