Elektronisko sakaru pakalpojumu lietotāji galvenokārt sūdzas par tarifu piemērošanu un par abonenta izpratnē nekorektiem rēķiniem, bet mazāk par elektronisko sakaru pakalpojumu kvalitāti, liecina Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) rīcībā esošā informācija. Lietotāji bieži sūdzas arī par nepatīkamiem pārsteigumiem rēķinos, ko sagādājusi viesabonēšanas pakalpojuma izmantošana.
Salīdzinot ar 2016. gadu, SPRK pērn izskatījis par 30% vairāk sūdzību, kas skar elektronisko sakaru pakalpojumu nozari. Salīdzinot ar 2015. gadu, sūdzību skauts ir pieaudzis gandrīz uz pusi. Turklāt jāņem vērā, ka 2017. gadā tika ieviesti precizējumi elektronisko sakaru nozari regulējošos normatīvajos aktos saistībā ar sūdzību iesniegšanas un izskatīšanas kārtību, kas nosaka, ka vispirms lietotājs ar sūdzību vēršas pie sava pakalpojuma sniedzēja un, ja sniegtā atbilde neapmierina vai pakalpojuma sniedzējs nav sniedzis atbildi, tad lietotājs tiesīgs vērsties SPRK. Šī jaunā norma nozīmē, ka lietotāju neapmierinātība ar pakalpojumu sniedzējiem, iespējams, bijusi vēl krietni augstāka, raksta NRA.lv.
Vairums no SPRK 2017. gadā saņemtajām sūdzībām bija fizisko personu sūdzības. Tādu bija 97% no visām saņemtajām sūdzībām.
Izvērtējot sūdzību iemeslus, SPRK konstatē, ka iedzīvotāji lielākoties sūdzējušies par izrakstītajiem rēķiniem un tarifu piemērošanu, tajā skaitā par rēķinos iekļauto maksu par izsaukumiem uz citu operatoru tīkliem.
Aptuveni 14 procenti no visām sūdzībām bija par viesabonēšanu, kad tiek izmantota datu pārraide un veikti izsaukumi Eiropas Ekonomiskās zonas robežās vai izsaukumi uz ārvalstu operatoru numuriem. SPRK saņēma vairākas sūdzības no mobilo sakaru operatoru klientiem, kas, atrodoties ārvalstīs, veikuši zvanus uz ārvalsts operatora numuru, tostarp uz auto nomas bezmaksas izsaukuma numuru vai bezmaksas informatīvo tālruņa numuru. Lietotājiem par šiem zvaniem tika iekasēta papildu maksa.
«Jāņem vērā, ka viesabonēšana nozīmē izsaukumu veikšanu no ārvalstīm uz mītnes zemi. Taču, ja ceļojuma laikā lietotājs veic izsaukumu, piemēram, uz ārvalstī esošu bezmaksas vai maksas numuru, tad šis izsaukums tiek tarificēts kā starptautiskais izsaukums saskaņā ar lietotāja pakalpojuma sniedzēja noteiktajiem tarifiem. Pakalpojuma sniedzēju tarifu plānos piedāvātie bezlimita zvani, bezlimita internets un bezlimita īsziņas ir attiecināmas tikai uz mītnes zemes teritoriju,» skaidro SPRK.
Tāpēc, dodoties uz ārvalstīm, SPRK īpaši aicina detalizēti pārskatīt un izvērtēt pakalpojuma sniedzēju piedāvāto tarifu plānu, tā atbilstību un piemērotību saviem lietošanas ieradumiem.
Arī Eiropas Komisija skaidro, ka jaunie ES noteikumi par viesabonēšanu pēc pašmāju tarifiem paredz to, ka, lietojot mobilos sakarus ceļojuma laikā citā ES valstī, par viesabonēšanu papildus nekas nav jāpiemaksā. Taču viesabonēšana nav domāta pastāvīgai mobilo sakaru izmantošanai ārzemēs. Tādā gadījumā operators var iekasēt zināmu viesabonēšanas maksu.
Tāpat jārēķinās, ka, ceļojot ar kuģi vai lidmašīnu ES teritorijā, lietotājs var izmantot viesabonēšanu pēc pašmāju cenām tikai tad, ja ierīce ir pieslēgusies virszemes mobilo sakaru tīklam. Taču, ja mobilo sakaru pakalpojumi tiek sniegti, izmantojot satelītu sistēmas, viesabonēšana pēc pašmāju cenām nedarbojas.
Ilze Šteinfelde
Foto: Pixabay