Nezināmi aktīvisti ķērušies pie fasētā ūdens ražotāju atmaskošanas. Vairāku mediju redakcijām ir atsūtīts plašs materiāls par muļķībām, kas tiek rakstīts zīmolu aprakstos. «Ūdens, bez šaubām, ir dzīvības pamats, taču šobrīd daudzi maldina pircēju, pierakstot ūdenim teju brīnuma īpašības.»
Pētnieku anonimitātei ir loģisks pamatojums: «Tāpēc, ka mums nav spēcīgas juridiskas aizmugures, kas spētu pasargāt no ražotāju atriebības par šo materiālu publiskošanu.» Ļoti iespējams, ka autori ir pēdējo kursu studenti vai jauni un aizrautīgi zinātnieki, kam rūp dabaszinātņu profanācija. Varbūt arī konkurenti fasētā ūdens tirgū.
Vēl lielāki brīnumi saistīti ar tā dēvēto strukturēto ūdeni. Ir cilvēki, kas tic, ka ūdenim piemīt atmiņa, un šo pseidozinātnisko konceptu cenšas uzturēt SIA Memory Water, raksta NRA.lv.
Uztura speciāliste Ksenija Andrijanova ir iepazinusies ar šo autoru veikumu un atzīst, ka pētījums šķiet kvalitatīvi izstrādāts. Arī viņa pati savā blogā ir rakstījusi, piemēram, par tā dēvētajām ph diētām, kas pēc būtības ir zinātniskā fantastika un tāpēc ieteicama vienīgi «cilvēkiem, kam patīk pētīt sarakstus un tabulas ar bezjēdzīgu saturu; cilvēkiem, kas vēlas pievērsties gastronomiskajam mazohismam, bez pamata aizliedzot sev veselīgus produktus; cilvēkiem, kam nav žēl pārmaksāt par ūdeni». Bet tieši tas arī ir galvenais ūdens fasētāja mērķis – mācīt cilvēkiem, ka ūdens no krāna dzeršanai neder. Turpretī pudelē nopērkamais ir kaut kas īpašs un veselīgs. Uz pudelēm lasāmo nezinātnisku muļķību amplitūda ir gana plaša. Reklamēts tiek nevis fakts, ka ūdens brīnišķīgi veldzēs slāpes, bet šajā ūdenī esošās vielas, kas veicinot auglību un mazina risku saslimt ar ļaundabīgiem audzējiem, un ūdens īpašības, kas aptur novecošanos. Pēdējais apgalvojums gan savā ziņā ir patiess, jo, nelietojot ūdeni nemaz, cilvēks noveco līdz nāvei trīs, maksimums, četrās dienās. Taču nav pilnīgi nekādas starpības, kuras firmas vai krāna ūdens tiek dzerts, ja vien tas nav piesārņots. Tas ir tikai ūdens. Ražotāji turpretim apgalvo, ka viņu ūdens ir īpašs.
Blēņas un lielas blēņas
Ar ūdens palīdzību salabot pārāk skābo ph līmeni (tas apzīmē ūdeņraža jonu koncentrāciju šķīdumā) piedāvā vairāki fasētāji. SIA Amber Cost Union ražo ūdeni Amrita, kas tiek pozicionēts kā jaunības ūdens. Ar optimālu ph līmeni 200 reizes palielina šūnu spēju uzņemt skābekli un tādējādi palīdz organismam pretoties slimībām. Arī fasētājs SIA ADE piedāvā «unikālu» ūdeni AQUALAR ph9+, kas tiek iegūts Bulgārijā. «Sārmainais ūdens viegli iekļūst audos, neitralizējot un izšķīdinot skābos «atkritumus», ko nieres izvada no organisma.»
Vēl lielāki brīnumi saistīti ar tā dēvēto strukturēto ūdeni. Ir cilvēki, kas tic, ka ūdenim piemīt atmiņa, un šo pseidozinātnisko konceptu cenšas uzturēt SIA Memory Water, kas tirgo tāda paša nosaukuma dzeramo ūdeni. Tas kaut kādā īpašā veidā tiekot īpaši strukturēts.
Stāstu par ūdens īpašo atmiņu latviešu publikā pirms astoņiem gadiem iedēstīja japānis Masaru Emoto. Idejas būtība – ja ūdenim runā laipnus, mīļus vārdus, tas pieņem glītu struktūru un kļūst veselīgs, ja runā riebeklības, tā struktūra kļūst haotiska. Tad nu Memory Water šo mistisko ideju tirgo tālāk, un tai piebiedrojusies arī SIA Bātas avots, kuras ekspluatētais «Lielbātas dzidravots iznes bioloģiski aktīvu un pareizi strukturētu ūdeni». Kas attiecas uz bioloģisko aktivitāti, tā piemīt jebkuram ūdenim, jo jebkurš ūdens izraisa bioloģisku reakciju un fizioloģiskas dabas efektu. Slāpes tiek remdētas.
Auru un svētumu nemēra
Jāuzsver, ka ar nezinātniskām vai pseidozinātniskām blēņām ūdens ražotāji ir piesārņojuši savas mājaslapas, taču uz paša produkta informācija vairumā gadījumu ir krietni piesardzīgāka. Tas ir Pārtikas un veterinārā dienesta (PVD) nopelns. Augu izcelsmes produktu, dzērienu un bioloģiskās lauksaimniecības uzraudzības daļas vadītājs Māris Eiklons skaidro, ka dienests rūpīgi uzmana, lai ūdenim netiktu piedēvēts veselīgums. Un palaikam ražotājiem tiek pieprasīts noņemt no fasējuma visādas muļķības. To, ko iespējams izmērīt, piemēram, solīto ph līmeni, PVD pārbauda. Ja tas atbilst solītajam, viss kārtībā. Savukārt apgalvojums, ka šis ūdens «uzlabo dzīves kvalitāti», gan bija jāvāc nost. Arī ūdens auras klātbūtni konstatēt nekādi nav iespējams, tāpat kā nevarētu noteikt svētības procentu svētītā ūdenī.
Fasētā ūdens tirgū valda milzīga konkurence, un tā liek izdomāt arvien jaunus mārketinga trikus. Piemēram, tas pats «strukturētā ūdens» ražotājs izvērsis kampaņu pret bisfenolu – vielu, ko satur konkurentu izmantotie plastmasas bunduļi ūdenim. PVD nekas cits neatlika kā veikt analīzes. Aizsūtīja uz Vāciju, secinājums – parastos apstākļos speciāli plastmasu nekarsējot, bisfenols neizdalās. Lai tas kaitētu, polikarbonāts būt jāēd gabaliem. Taču komersanta satrauktās sabiedrības nomierināšanai vēl tikšot pārbaudīti daudzkārt lietoti bunduļi.
Lieliski remdē slāpes!
Māris Eiklons stāsta, ka dienests savā darbībā izvērtē potenciālos riskus sabiedrībai un fasētais ūdens nav tā prioritāte. Sūdzības visbiežāk iesniedz nevis patērētāji, bet konkurenti. Turklāt veca gaļa netīrā ēdnīcas virtuvē karstā vasaras dienā var izraisīt daudz lielākas nepatikšanas par šamaņūdeni, kas pudelēs sapildīts no krāna. Un šī acīmredzot ir galvenā vēsts, ko vajadzētu paturēt prātā patērētājiem. «Ūdens ir ūdens. Dzersim krāna ūdeni, tas ir tāds pats dzeramais ūdens kā pudelēs sapildītais,» Mārim Eiklonam piekrīt arī uztura speciāliste Ksenija Andrijanova. Galu galā ūdenssaimniecības sakārtošanā pēdējos pārdesmit gados ieguldīts simtiem miljonu eiro. Šāds dzeramais ūdens, kas ieliets no krāna krūzītē, glāzē, kaut vai pat saujā, lieliski remdē slāpes! Un anonīmais pētījums to netieši apliecina.
Imants Vīksne
Foto: Pixabay