«Kā pāreja uz eiro ietekmēs manu algu vai pensiju?», «Kur un cik ilgi varēs apmainīt latus?», «Vai pāreja ietekmēs noguldījumus un norēķinus?» atbildes uz šiem un līdzīgiem jautājumiem tuvākajā pusgadā būs aktuālas visiem Latvijas iedzīvotājiem, tāpēc uzsākta iedzīvotāju informēšanas kampaņa par eiro ieviešanu, portālam «Apollo» pavēstīja Finanšu ministrijā.
Kampaņas mērķis ir panākt, lai uz eiro faktiskās ieviešanas brīdi vismaz 90% Latvijas iedzīvotāju jūtas pietiekami informēti par eiro ieviešanas praktiskajiem aspektiem.
«Sabiedrības informēšana par eiro norit atbilstoši plānotājam. Līdz šim izglītojošas aktivitātes bija vērstas uz profesionālajām mērķauditorijām un uzņēmējiem, kam darbs ikdienā saistīts ar naudas apriti, un tāpēc gatavošanās eiro jāsāk vissavlaicīgāk. Otrajā pusgadā galvenais fokuss būs visu iedzīvotāju informēšana par eiro ieviešanas praktiskajiem aspektiem,» uzsver Finanšu ministrijas Eiro komunikācijas nodaļas vadītāja Ināra Rubene.
«Valsts uzdevums ir nodrošināt ērtu, vienkāršu un drošu pāreju uz eiro, un šajā procesā saskaņotai un efektīvai komunikācijai ir izšķiroša nozīme. Lai realizētu plānotos mērķus par iedzīvotāju informēšanu, ir veikti nepieciešamie iepirkumi, tai skaitā metu konkurss par komunikācijas stratēģijas izstrādi un ieviešanu,» stāstīja Rubene.
Divās kārtās noritējušajā konkursā par komunikācijas stratēģijas iedzīvotāju informēšanai par eiro ieviešanu izstrādi un ieviešanu ir uzvarējusi pilnsabiedrība «KA/Mooz». Pilnsabiedrību veido sabiedrisko attiecību aģentūra «Komunikācijas aģentūra/Edelman Affiliate» un radošā aģentūra «Mooz!».
Digitālos risinājumus un komunikāciju sociālo mediju vidē izstrādājusi digitālā aģentūra «Inspired». Šī iepirkuma budžets ir 284 843 lati, no kuriem 50% sniedz Eiropas Savienība, bet otru pusi – valsts.
«Eiro ieviešana ir pārmaiņu projekts, tāpēc iedzīvotāju piesardzība un bažas, ko atspoguļo sabiedriskās domas pētījumi, ir saprotamas, jo nauda ir būtiska ikdienas sastāvdaļa, tāpēc sabiedrības informētībai ir milzīga nozīme. Pirmkārt, tas ir būtiski iedzīvotāju drošībai – zināšanas par naudas maiņas kursu, naudas drošības pazīmēm novērš negodprātīgu rīcību risku. Otrkārt, informētība svarīga iedzīvotāju sirdsmieram – būtiski zināt, ka, piemēram, latus pret eiro Latvijas Bankā varēs samainīt vienmēr. Un, treškārt, ar komunikācijas palīdzību sabiedrībai jāskaidro, ka eiro ieviešana atkarīga arī no pašiem – jo savlaicīgāk tiks sākta gatavošanās eiro ieviešanai, jo mierīgāks un ērtāks būs šis process. Informatīvās kampaņas aktivitātes plānotas, ņemot vērā gan praktisko jautājumu loku, kas jānodod iedzīvotājiem, gan mērķauditoriju dažādību,» skaidro Signe Reinholde-Āboliņa, «Komunikācijas aģentūra/Edelman Affiliate» vadītāja.
Sabiedrības informēšanas kampaņā plānota virkne aktivitāšu ar mērķi sasniegt visus Latvijas iedzīvotājus.
Kampaņas laikā plānoti informatīvi klipi televīzijā un radio, drukāti informatīvi materiāli katrai Latvijas mājsaimniecībai, pasākumi ne tikai Rīgā, bet visos Latvijas reģionos, komunikācijas aktivitāšu atbalsts «Godīgs eiro ieviesējs» iniciatīvai un paralēlās cenu atspoguļošanas periodam.
Plānots izstrādāt arī īpaši pielāgotus informatīvos materiālus atsevišķām sabiedrības grupām, piemēram, tūristiem, pensionāriem un vājredzīgajiem. Lai iedzīvotājus sasniegtu ar praktisko informāciju, plānotas informatīvās aktivitātes vietās, kur notiek darījumi ar naudu, piemēram, bankās un tirdzniecības vietās. Informatīvās aktivitātes plānotas, ņemot vērā arī citu institūciju rīkotās kampaņas, piemēram, Eiropas Centrālās bankas un Latvijas Bankas kampaņu, kas fokusēsies un naudas drošības pazīmēm, vai Latvijas Komercbanku asociācijas kampaņu, kas aicinās skaidru naudu mainīt savlaicīgi.
Aģentūras «Mooz!» radošais direktors Ēriks Stendzenieks uzsver: «Sasniegt visus – latviešu un krievu valodā runājošos, Rīgā un reģionos dzīvojošos, dažādu profesiju un sociālo grupu iedzīvotājus – ir liels izaicinājums. Turklāt šobrīd diskusijās par eiro dominē emocijas – tāpēc, lai sasniegtu iedzīvotājus ar ļoti svarīgu praktisko informāciju, būtisks ir radošais ietvars. Tas veidots eiro ieviešanu, raksturojot kā dabisku izaugsmes procesu. Informatīvās kampaņas galvenais vēstījums būs – «Eiro. Latvija aug.».»
Līdz šim eiro komunikācijā lielākā uzmanība tika veltīta profesionālajām auditorijām, kuru ikdienas darbs tiešā viedā saistīts ar naudu – realizēti 77 informatīvie semināri, kuros bijusi iespēja uzzināt par IT sistēmu, grāmatvedības, kasu sistēmas pielāgošanu, naudas drošības pazīmēm un citiem ar eiro ieviešanu saistītiem jautājumiem. Kopš gada sākuma darbojas arī informatīvais tālrunis 8000 3000, kam jūlijā, salīdzinot ar maiju un jūniju, turpat vai pieckāršojies atbildēto zvanu skaits. Savukārt interneta vietnē eiro.lv unikālo apmeklētāju skaits sasniedzis vairāk nekā 89000.
Kam adresēta komunikācija?
Informācijai jāsasniedz ikviena mājsaimniecība un iedzīvotāji visā Latvijas teritorijā, tai skaitā nomaļās vietās dzīvojošie cilvēki, kuriem ir ierobežota informācijas pieejamība. Atsevišķa komunikācija plānota masu mediju pārstāvjiem, tūristiem, bērniem, jauniešiem un studentiem, pensionāriem, cilvēkiem ar īpašām vajadzībām, ieslodzītajiem, mazākumtautībām, bezdarbniekiem, noteiktu profesiju pārstāvjiem (pastniekiem, bibliotekāriem, banku un veikalu darbiniekiem u.c.), valsts un pašvaldību iestādēm, NVO un uzņēmējiem.
Kā sasniegs visus Latvijas iedzīvotājus?
Informāciju izplatīs dažādos kanālos, tostarp masu medijos divos posmos – pirmais etaps plānots septembrī, bet otrais – oktobrī un novembrī. Katrai mājsaimniecībai tiks nogādāts informatīvais sūtījums: oktobrī mājsaimniecības saņems informatīvo materiālu par eiro ieviešanas praktiskajiem aspektiem, kas ietvers arī katram Latvijas reģionam pielāgotu informāciju.
Eiropas Centrālās bankas un Latvijas Bankas galvenais fokuss komunikācijā būs uz iedzīvotāju iepazīstināšana ar eiro banknošu dizainu un naudas drošības pazīmēm. Novembrī iedzīvotāji saņems par to informatīvo sūtījumu uz mājām, bet decembrī un janvāra pirmajā pusē šī informācija izskanēs masu medijos. Arī Latvijas Komercbanku asociācija gada nogalē ir plānojusi vērsties pie iedzīvotājiem ar aicinājumu skaidrās naudas samainīšanu risināt laikus.
Paralēli tradicionālajiem kanāliem tiks meklēti radoši risinājumi, kā sasniegt cilvēkus, kas masu medijus nepatērē, piemēram, izvietojot būtiskāko informāciju uz pirmās nepieciešamības pārtikas produktiem. Tiks strādāts, lai informācija par pāreju uz eiro būtu pieejama vietās, kur cilvēki ikdienā lieto naudu – veikalos, pastā, bankā un citviet.
Kāda veida materiālus gatavos?
Lai informācija būtu viegli uztverama ikvienam, informatīvos materiālus pielāgos dažādām sabiedrības grupām, piemēram, cilvēkiem ar uztveres traucējumiem tie tiks veidoti vieglajā valodā, tūristiem – angļu valodā. Šo materiālu izstādē tiks iesaistīts plašs sadarbības partneru loks – uzņēmēji, nozaru asociācijas, NVO. Piemēram, lai sagatavotu informatīvos materiālus cilvēkiem ar redzes traucējumiem, notiks konsultācijas ar Latvijas Neredzīgo biedrību.
Arī saturiski materiāli būs pielāgoti sabiedrības grupu atšķirīgajām interesēm, lai katrs saņemtu atbildes uz sev aktuālajiem jautājumiem. Daļa informācijas būs kopēja, bet daļa atšķirsies, jo tēmu loks, kas interesē, piemēram, studentu un pensionāru, būtiski atšķiras. Svarīgi ikvienam saprotamā valodā skaidrot, kādā veidā notiks pāreja uz eiro, tostarp, cik ilgi veikalā varēs norēķināties gan latos, gan eiro; kur samainīt naudu šobrīd un kur, ja mājās pēc gada atradīsies kāds lats. Jo labāk cilvēki būs informēti par visiem šiem jautājumiem, jo mierīgāk noritēs pārejas process.
Kā plānots strādāt ar uzņēmējiem?
Vairums lielo uzņēmumu jau šobrīd aktīvi darbojas, lai pāreja uz eiro notiktu bez aizķeršanās. Šobrīd jāsāk gatavoties pilnīgi visiem uzņēmumiem, jo līdz paralēlās cenu norādes sākumam – 1. oktobrim, atlikuši divi mēneši.
Uzņēmēju atbalsts un pretimnākšana būs ļoti svarīga arī iedzīvotāju informēšanā, jo īpaši to nozaru, kur ikdienā cilvēki sastopas ar naudu. Tiks strādāts gan ar individuāliem uzņēmumiem, gan nozaru asociācijām, aicinot izmantot uzņēmumiem pieejamos kanālus savu klientu informēšanai par eiro ieviešanas jautājumiem.
Tiks turpināta izglītojošu pasākumu organizēšana Rīgā un Latvijas reģionos – paredzēti vēl 30 semināri to profesiju pārstāvjiem, kuriem ikdienas darbs tiešā veidā saistīts ar naudu – kasieriem, grāmatvežiem, sociālajiem darbiniekiem un citu profesiju pārstāvjiem. Tāpat plānots izstrādāt informatīvos materiālus, lai informētu uzņēmējus par eiro ieviešanas praktiskajiem aspektiem.
Ir uzsākta iniciatīva «Godīgs eiro ieviesējs», kuras mērķis ir panākt, lai uzņēmumi eiro pārrēķinu veiktu godīgi, vadoties pēc matemātiskās noapaļošanas principiem, ko viņi apliecina, parakstot memorandu. Daļa uzņēmēju jau ir to izdarījuši, bet, lai aicinātus uzņēmējus pieteikties aktīvāk, paredzēta viņiem adresēta komunikācija par šo tēmu. Plānots arī vērsties pie iedzīvotājiem, lai viņi mudinātu veikalniekus un pakalpojumu sniedzējus iesaistīties iniciatīvā un veikt godīgu cenu pārrēķinu.
eiroeiro ieviešanaeiro ieviešanas kampaņaĒriks Stendzinieksinformācija par eiro ieviešanumooz!