Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB) sācis pārbaudi, lai noskaidrotu, vai, ļaujot celt cenas, Rīgas dome nav bijusi pretimnākoša noteiktam privātuzņēmumam, vēsta TV3 raidījums “Nekā personīga”.
Radījums noskaidrojis, ka 2013.gadā privātuzņēmums Rīgas mikroautobusu satiksme (RMS) aizdomīgi rīkotā konkursa ieguva tiesības uz pieciem gadiem ekskluzīvi pārvadāt rīdziniekus. Uzņēmums piederēja Rīgas satiksmes un reizē arī meitasuzņēmuma Rīgas karte darbiniekam Aleksandram Brandavam. Konkursa laikā Brandavs no savām daļām firmā atbrīvojās.
Uzņēmuma vadītājs Vitālijs Komars pēc uzvaras solīja, ka turpmākos piecus gadus rīdziniekus mikroautobusos pārvadās par 50 santīmiem, tomēr neviens no Komara izvirzītajiem nosacījumiem cenu celšanai nav piepildījies. Tieši otrādi – pēc eiro ieviešanas inflācija ir samazinājusies, šobrīd cenas kritušas degvielai. Jauno pārvadājuma cenu 1,15 par e-talonu un 2 eiro pie šofera uzņēmums pamato ar citiem argumentiem – minimālās algas celšanu, inkasācijas izdevumu pieaugumu un nepieciešamību plašāk lietot etalonu.
Rīgas dome savukārt draudzīgā uzņēmuma vēlmes apmierināja vienkārši tāpat. Ja jau tramvajiem un trolejbusiem, tad lai ir arī mikriņiem, secina raidījums.
“Rīgas satiksme un Rīgas dome nenosaka, kādam ir jābūt tarifam RMS. Bet RMA kā uzņēmumam ir tiesības griesties ar savu vīziju par tarifiem un situācijā, kad Rīgas sabiedriskajā transportā tarifs ir palielināts līdz 1,15, attiecīgi nevienam nevarēja būt argumenti pret to, ka arī uzņēmums RMS piedāvā savu tarifu tādā pat līmenī, ” norāda Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs.
Tomēr Komara uzņēmums nav pildījis konkursa laikā sniegtos solījumus. Rīgas satiksme pretendentiem pieprasīja 200 mikroautobusu, lai varētu apkalpot konkursa nolikumā noteiktos 35 maršrutus, taču divu gadu laikā tas nav izdarīts. Tā vietā uzņēmuma rīcībā ir uz pusi mazāk automašīnu – 100. Taču dome līgumu nav lauzusi. Tieši otrādi. Nākusi pretim pārvadātājam, atbrīvojot to no nerentablajiem maršrutiem. Maršrutu tīkls samazināts par trešdaļu.
Mikroautobusu uzņēmums solīja ne tikai komfortablus pārvadājumus rīdziniekiem, bet arī labus darba apstākļus šoferiem. Algu 500 latus plus nodokļi. Solīja arī izskaust biļešu nedošanu.
Kā norāda viens no Rīgas mikroautobusu satiksmēs šoferiem Eduards Ivanovs, biļešu neizsniegšana pasažieriem ir vadības klusībā akceptēta prakse.
“Jā, pasažierus es vadāju. Jo mazāk es devu biļetes, jo lielāka man bija alga. Un viss. Šos eirīšus, ko cilvēki maksāja, es viņiem neiedevu biļeti, tā arī bija mana alga. Un arī viss. Ja es visiem dotu biļeti, tad jau nāktos, nu… Atvainojiet, par ko ēst? Visiem iedošu biļetes, bet alga šitik daudz,” stāsta Ivanovs.
Pirms diviem gadiem uzņēmuma vadītājs Komars bija atsaucīgs un gatavs ilgi plaši stāstīt par saviem nodomiem pasažieru pārvadāšanā. Tagad situācija ir cita. Viņš pats negrib skaidrot ne biļešu celšanu, ne attieksmi pret darbiniekiem, ne to, kādēļ nepilda solījumus rīdziniekiem.
Komara darbinieki stāsta, ka ne Rīgas dome, ne Rīgas satiksme nekontrolē, kā mikroautobusi apkalpo pasažierus. Tādēļ arī uzņēmums strādājot nesodāmības apstākļos.
Šobrīd IUB ir sācis pārbaudi, vai, ļaujot celt cenas, Rīgas dome nav bijusi pārāk pretimnākoša vienam privātuzņēmumam. Biroja vadītāja norāda, ka ir būtiska atšķirība starp pašvaldības uzņēmumu Rīgas satiksme un mikroautobusu privātuzņēmumu. Cenas autobusos, trolejbusos un tramvajos ir zināmā mērā politisks lēmums, turpretī cena par braucienu mikroautobusā tika noteikta konkursa rezultātā. Tas, ka trolejbusos cena aug, nav iemesls, lai to celtu arī mikroautobusos.