Iedzīvotāji aizvien biežāk izvēlas maksāt ar norēķinu kartēm

Šī gada pirmajā ceturksnī par 9% audzis karšu norēķinu apjoms, liecina Swedbank apkopotā informācija. Visbiežāk iedzīvotāji ar maksājuma kartēm klātienē iepirkušies pārtikas veikalos (75%). Tirdzniecības vietu apjoms audzis par 17%.

Nozares, kas piedzīvojušas būtiskāko apjoma pieaugumu, ir publiskais sektors un komunālie pakalpojumi, kā arī ar tirdzniecību saistītās nozares, kā piemēram ražošana un transports. Gada sākuma dati arī apliecina piesardzību iedzīvotāju tēriņos – vienā pirkuma reizē cilvēki pērk mazāk, lai saglabātu esošo pirkumu grozu. Tomēr kopsummā iztērē tikpat, jo skaitliski iepērkas biežāk. Tādējādi vidējā pirkuma summa paliek nemainīga – 18 eiro.

Mazo tirdzniecības uzņēmumu segmentā novērojams maksājumu karšu darījumu kāpums, kas skaidrojams ar gadu mijā ieviesto risinājumu norēķināties, izmantojot POS termināli telefonā. Lai arī jaunievedums aizvadītā gada nogalē tika ieviests visā Baltijā, visvairāk tas novērtēts tieši Latvijā, jo jau vairāk nekā 700 komersantu sākuši izmantot tieši karšu maksājumu pieņemšanu mobilajā telefonā.

“Tuvojoties gada siltajam laikam, tirdzniecība aktīvāk norit ārpus tirdzniecības telpām. Pilsētu svētkos un gadatirdziņos iedzīvotāji priekšroku dod bezskaidras naudas norēķiniem, kas ir ērtāk un drošāk. Aizvadītajā gadā, ieviešot POS termināli telefonā, tieši mazie uzņēmēji un individuālie komersanti izvēlējās šo pakalpojumu. Šī gada pirmajā ceturksnī apgrozījums POS termināļiem telefonā pārsniedza 500 tūkstošus eiro, vienlīdz strauji pieaugot arī komersantu skaitam, kas ir izvēlējušies šo pakalpojumu piedāvāt saviem klientiem,” komentē Swedbank Naudas pārvaldības daļas vadītājs Valdis Vaišļa.

Līdzās fizisko vietu bezskaidras naudas norēķiniem, vērojams pieaugums arī e-komercijas tirdzniecībā visās Baltijas valstīs. Pirkumu summa e-vidē ir augstāka, sasniedzot vidēji 24 eiro, savukārt klātienes tirdzniecībā – 18 eiro. Tieši e-maku izmantošana būtiski kāpina šo norēķinu apmēru e-vidē, jo ar tiem vidēji norēķinās par 29 eiro.

V.Vaišļa norāda: “Jau vairāk nekā mēnesi Swedbank e-komercijas risinājumā ir iespējams tirgotājiem pievienot jaunu maksājumu pieņemšanas metodi – Google Pay, kas ir būtisks papildinājums pagājušajā gadā ieviestajiem Apple Pay norēķiniem. Gan tirgotāji, gan sabiedrība šobrīd vēl apgūst e-maku lietošanu e-komercijas vidē, tāpēc norēķinu apjomu pieaugums šobrīd vēl ir mērens, atšķirībā no e-maku izmantošanas fiziskajās tirdzniecības vietās”.