Finanšu eksperts: šobrīd prioritāte ir nepārdot “airBaltic” par “vienu eiro”

Starptautiska finanšu konsultāciju uzņēmuma SIA “Grant Thornton Baltic” partneris Raitis Logins norāda, ka pie šī brīža notikumu attīstības “airBaltic” uz doto brīdi vairs nav iespējams pasniegt kā veiksmes stāstu potenciālajam investoram un IPO stratēģijai un svarīgi, lai tas “gādīga saimnieka” trūkuma dēļ netiktu pārdots par “vienu eiro” jeb pazeminātu cenu.

“Raugoties no finanšu ekspertu prizmas, skaidrs, ka šobrīd ir sabrucis publiski kultivētais “kāršu nams” par “airBaltic” kā veiksmīgu IPO stāstu. Jau līdz šim tas bija diezgan trausls un raisīja vairāk jautājumus nekā pārliecību par pamatotību ar augstajām obligāciju likmēm, lētāku publisko piedāvājumu u.tml., bet šobrīd dzinēju apkopes problēmas un izvēlētā stratēģija atteikties no citu lidsabiedrību lidmašīnu pagaidu nomas nozīmēs arī vietējās Baltijas sabiedrības, kas ir galvenais un lojālākais klients, uzticēšanās samazināšanos un priekšroku došanu citām lidsabiedrībām, kas rezultēsies pārdoto biļešu apjoma kritumā.

Visticamāk pārskatāmā nākotnē tas būtiski atspoguļosies uz kompānijas finanšu rezultātiem, un tie vairs nebūs iepriecinoši, lai uzturētu līdzšinējo veiksmes stāstu,” norāda Raitis Logins, starptautiska finanšu konsultāciju uzņēmuma SIA “Grant Thornton Baltic” partneris.

Episki, ka vakardien, 2.janvārī, “Austrian Airlines” (Lufthansas meitasuzņēmums) publiski paziņoja par savas flotes ar trīs jauniem Airbus A220-300s papildināšanu, ko nodrošinās “airBaltic”. Izvēlētā stratēģija pievilt Latvijas un Baltijas iedzīvotājus, tā vietā izvēloties “modernākās un jaunākās flotes Eiropā” iznomāšanu Lufthansa ir vēl viens signāls Latvijas valdībai kā galvenajam akcionāram, ka ir nepieciešama tūlītēja rīcība, lai nodrošinātu, ka “airBaltic” padome un valde rīkojas valsts interesēs.

“Šāda vilcināšanās ar vadības nomaiņas lēmumiem no akcionāra puses nebūtu iespējama nevienā privātā kompānijā. Ja līdz šim šādu soli spert kavēja stāsts par veiksmīgu investora piesaisti un IPO, tad šobrīd šis vairs nevar būt šķērslis, bet tieši pretēji – ir jāveic izvērtējums, ko darīt ar šo kompāniju un kā no “airBaltic” novešanas esošajā finanšu stāvoklī iegūt maksimālu labumu, neļaujot tam nonākt maksātnespējā un nepārdodot par “eiro”. Padomes nomaiņa var notikt ātri, jo šobrīd prioritāte ir atrast maksimāli labāko attīstības scenāriju, atzīstot, ka šobrīd uzņēmums nav labākajā pozīcijā potenciālo investoru vērtējumā un tā pirkšana cena varētu būt tikai un ap vērtīgās “flotes” iegūšanu savos aktīvos,” norāda Raitis Logins, starptautiska finanšu konsultāciju uzņēmuma SIA “Grant Thornton Baltic” partneris.

“Grant Thornton Baltic” Baltijā darbojas jau 30 gadus, un ir viens no vadošajiem finanšu konsultāciju uzņēmumiem, kas specializējies revīzijas, grāmatvedības, nodokļu, juridisko un finanšu konsultāciju nekustamā īpašuma un biznesa vērtēšanā Igaunijā, Latvijā un Lietuvā ar vairāk nekā 200 darbiniekiem un 2600 klientiem. Latvijā tas darbojas kā SIA “Grant Thornton Baltic” un ir viens no pieciem vadošajiem nozares uzņēmumiem. Pasaulē “Grant Thornton” ir sestais lielākais finanšu konsultāciju uzņēmumu tīkls ar vairāk nekā 720 birojiem 130 valstīs.