Līdz šim tikai retā partija ir atvērusi maku, lai centralizēti reklamētu savus kandidātus Eiropas Parlamenta (EP) vēlēšanām. Tikmēr lielākā daļa politisko organizāciju cīņā par mandātiem Briselē paļaujas uz savu politiķu privāto uzņēmību, aktivitāti un arī līdzekļiem.
Priekšvēlēšanu izdevumu apmērs visām partijām, kas iesniegušas savus deputātu kandidātu sarakstus EP vēlēšanām, ir 317 247 eiro, un tas attiecas gan uz partiju centralizēto aģitāciju televīzijā, radio, presē, internetā un publiskās vietās, gan uz dažādiem pasākumiem, ko katrs kandidāts veic individuāli. Politiskajās aizkulisēs gan pastāv nerakstīts likums – lai arī partijām pārstāvniecība Briselē ir prestiža, tomēr tā ir daudz mazāk nozīmīga nekā iekļūšana Saeimā vai pašvaldību domēs. Tikmēr katram konkrētajam politiķim došanās uz Eiropas Savienības centrālo aparātu ir gan milzīgs lēciens karjerā, gan arī ievērojams materiālais atspaids. Tieši tāpēc vairākums partiju cīņu par Eiroparlamentu atstāj katra kandidāta ziņā.
Negrasās tērēt lielas summas
Viena no līdz šim redzamākajām politiķēm, kura nav žēlojusi nedz naudu, nedz spēku savai pašreklāmai, ir Zaļo un zemnieku savienības pārstāve Iveta Grigule, kuras uzruna tautai paguvusi būt gan daudzās pastkastītēs, gan uz autobusu un mikroautobusu sāniem. Tikmēr viņas partijas biedri nesteidzas būt tik dāsni. Andris Bērziņš, kurš sarakstā startē ar pirmo numuru, sarunā NRA.lv ar humoru atzīst – katrs politiķis darbojas saskaņā ar savu pārliecību un arī rocību. «Es pagaidām neesmu ielīdis nevienā istabā, nevienam neesmu uzkritis uz nerviem. Man svarīgākas ir klātienes tikšanās ar vēlētājiem, tāpēc esmu paviesojies visos Latvijas novados, sākot ar Krāslavu, Alūksni, beidzot ar Liepāju un Bausku. Tā, protams, ir milzīga spriedze, jo nākas uzklausīt gan patīkamas, gan arī nepatīkamas lietas. Tomēr politiķim tas ir ļoti veselīgi,» pauž A. Bērziņš.
Arī ZZS sarakstā ar ceturto numuru startējošais Kārlis Seržants Neatkarīgajai atzina: «Līdz šim neesmu kampaņai iztērējis nevienu privātu eirocentu un negrasos to darīt. Mans galvenais ieguldījums ir laiks un spēks, ko veltu darbam parlamentā.»
Aktivitātes saskaņo
Nav daudzas partijas, kas atvēlējušas līdzekļus vēlēšanu kampaņai. To skaitā ir sociāldemokrātiskā partija Saskaņa. Tiesa, reklāmas saturs ļauj noprast, ka partija ne tik daudz vēlas popularizēt savus kandidātus EP, cik jau šobrīd sāk iešūpoties rudenī gaidāmajām Saeimas vēlēšanām. Proti, cenšoties kreiso nišu nomainīt pret sociāldemokrātisko ievirzi, Saskaņa sākusi zīmola kampaņu. Tikmēr Saskaņas politiķi, kuri cīnīsies par vietu Briselē, ir pievērsušies individuālām aktivitātēm. Rīgas ielās ir redzams mikroautobuss ar Saeimas prezidija locekļa Andreja Klementjeva attēlu. Kā novēroja Neatkarīgā, pats politiķis ir redzams arī pie stūres. A. Klementjevs atzīst, ka reklāmas vajadzībām ir atvēlējis savu privāto transportlīdzekli, taču ikviena privāta aktivitāte tiekot saskaņota ar partijas vadību. «Visiem kandidātiem būs kopīga iespēja uzrunāt vēlētājus caur avīzi, būs arī skrejlapas un informatīvās teltis dažādos Rīgas rajonos un reģionālajās pilsētās. Taču visas mūsu darbības – gan individuālās, gan kopīgās – tiek rūpīgi saskaņotas, lai netiktu ne pārsniegti aģitācijai pieļaujamie tēriņi, ne nogurdināti vēlētāji.»
Gatavi papildu aktivitātēm
Acīs šobrīd krīt arī partijas Vienotība reklāmas kampaņa, kurā vienkopus tiek popularizēti pirmie seši saraksta kandidāti. Tiesa, kā sarunā ar Neatkarīgo apliecināja Inese Vaidere, kura vēlēšanās startēs ar 6. numuru, šāda vērienīga kampaņa gan netraucējot katram kandidātam izvērst vēl kādu papildu aktivitāti, piemēram, diskusijas ar vēlētājiem, sevis popularizēšanai. Politiķe gan apšaubīja, ka tās varētu būt kādas vērienīgas akcijas, jo aģitācijai pieļaujamie kopējie tēriņi esot visnotaļ nelieli.