E-veselības sistēmā ikviens iedzīvotājs var norādīt kontaktpersonu, ar kuru ārstniecības personas var sazināties neatliekamā gadījumā. Līdz šim visbiežāk iedzīvotāji norādījuši savu dzīvesbiedru.
Nacionālā veselības dienesta dati rāda, ka iedzīvotāji e-veselības sistēmā norādījuši informāciju par 8300 kontaktpersonām. Visbiežāk (30 procentos gadījumu) iedzīvotāji kā kontaktpersonu norādījuši savu dzīvesbiedru – sievu vai vīru. Bieži norādīta arī mātes kontaktinformācija, tajā skaitā saziņai neatliekamos gadījumos, kas ir saistīti ar nepilngadīgajiem bērniem – kopā 23 procentos gadījumu. Nedaudz retāk jeb 15 procentos gadījumu iedzīvotāji atzīmējuši savus bērnus – meitu vai dēlu, kā arī dzīvesbiedru, māsu, brāli, citu radinieku, draugu, kaimiņu vai kolēģi. «Kontaktpersonas informācijas pieejamība ir svarīga, ja iedzīvotājs ir nokļuvis slimnīcā ar zaudētām saziņas spējām, atmiņas zudumu, atrodoties traucētas apziņas vai bezsamaņas stāvoklī,» NRA.lv stāsta Nacionālā veselības dienesta speciāliste Agnese Jasenoviča. «Nepieciešamības gadījumā ārstniecības personas var operatīvi sazināties ar pacienta tuviniekiem, lai informētu par pacienta atrašanās vietu, veselības stāvokli vai precizētu informāciju, kas ir svarīga savlaicīgas un pacientam piemērotākās ārstēšanas nodrošināšanai.»
Iedzīvotājus, kuri kontaktpersonas informāciju e-veselībā vēl nav norādījuši, dienests mudina to izdarīt. Lai e-veselības sistēmā norādītu kontaktpersonu, portālā eveseliba.gov.lv jāautorizējas ar kādu no drošas piekļuves līdzekļiem – internetbankas piekļuves datiem, elektronisko parakstu vai personas apliecību (eID).
Inga Paparde
Foto: Shutterstock