Nacionālais Veselības dienests apstiprina: patiešām ir plānotas izmaiņas diabēta pacientu ārstēšanā un konkrēti otrā tipa diabēta zāļu kompensācijas sistēmā, taču pacienti no tā necietīšot, apgalvo dienesta speciālisti. Taču Latvijas Diabēta asociācija uzskata, ka «gaiteņos top jauna sistēma kompensējamo medikamentu izrakstīšanā, kas būtiski palielinās pacientu līdzmaksājumus, līdz ar to zāles padarīs pacientiem vēl mazāk pieejamas».
Latvijas Diabēta asociācijas vadītājs endokrinologs Ingvars Rasa situāciju iezīmē, raksturojot zāļu kompensācijas sistēmu: zāļu kompensācijas apjoms pacientiem ar konkrētām diagnozēm balstās uz diviem pamatprincipiem: katrai diagnozei ir noteikts kompensācijas apjoms procentos (50, 75 vai 100 procentu) un katram medikamentam ir noteikts tā sauktais references medikaments, tas ir, lētākais preparāts, ko valsts kompensē norādīto procentu ietvaros. «Ja pacients ārstējas ar citu, dārgāku, medikamentu, tad starpību starp dārgāko un lētāko medikamentu pacientam ir jāpiemaksā. Tāpēc pašlaik, kaut arī pacienta ārstētās slimības diagnozei noteikts 100 procentu kompensācijas apjoms un teorētiski pacientam būtu tad jāmaksā līdzmaksājums tikai par recepti – 75 centi, faktiski pacienta līdzmaksājuma summa var sasniegt pat vairākus desmitus eiro mēnesī, ja, piemēram, valsts izvēlētais lētākais preparāts izraisa alerģiju.»
Ārsts uzsver, ka pašlaik tiekot veidots mehānisms, kā padarīt kompensējamo zāļu sarakstā iekļautās zāles pacientam mazāk pieejamas. «Vienas zāļu grupas medikamentu ietvaros tiek veidota medikamentu – aktīvo vielu – gradācija, nosakot tiem atšķirīgu pacienta līdzmaksājumu, kura aprēķins balstīsies uz noteiktiem, bet vēl līdz galam nezināmiem finansiāliem aprēķiniem vai citiem nezināmiem parametriem,» saka I. Rasa, atgādinot, ka vienas medikamentu grupas ietvaros ne visi preparāti ir piemēroti katra konkrētā pacienta ārstēšanā.
Gribam lētākus medikamentus
Nacionālā Veselības dienesta speciāliste Evija Štālberga NRA.lv stāsta, ka pašlaik valsts kompensējamo zāļu sarakstā ir vairāki 2. tipa cukura diabēta ārstēšanai paredzētie medikamenti (gan medikamenti ar vienu aktīvo vielu, gan kombinētie medikamenti ar vairākām aktīvajām vielām), kas pacientiem no valsts budžeta līdzekļiem tiek kompensēti 100 procentu apmērā. Šo medikamentu skaitā ir arī piecu zāļu ražotāju medikamenti, kas kopā veido zāļu grupu ar līdzvērtīgu terapeitisko efektivitāti. Visi grupā esošie medikamenti ir oriģinālie zāļu ražotāju medikamenti. «Šajā grupā esošo medikamentu gada izmaksas savstarpēji atšķiras līdz pat 13 procentiem, bet atbilstoši jaunākajai publicētajai klīniskajai informācijai šiem medikamentiem nav konstatētas klīniski nozīmīgas atšķirības terapeitiskajā efektivitātē attiecībā uz glikēmijas kontroli. Līdz ar to atbilstoši noteikumiem par ambulatorajai ārstēšanai paredzēto zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensācijas kārtību mēs apsveram iespēju šai zāļu grupai piemērot references cenas principu. Tas nozīmē, ka tiks noteikts references jeb lētākais medikaments šo zāļu grupā, no kura cenas tiks aprēķināta valsts kompensējamā daļa,» par plānotajām izmaiņām stāsta E. Štālberga. Par to Nacionālais Veselības dienests ir informējis zāļu ražotājus, un līdz šodienai zāļu ražotājiem ir iespēja sniegt priekšlikumus par zāļu cenu un pacienta līdzmaksājumu samazinājumu.
Šo medikamentu patēriņš kopš iekļaušanas valsts kompensējamo zāļu sarakstā ir pieaudzis par vairāk nekā 4,5 miljoniem eiro (2011. gada patēriņš bija 1 217 228 eiro, 2015. gadā – 5 753 547 eiro), liecina dienesta dati. «Līdzšinējā pieredze liecina, ka references principa pielietošana zālēm ar līdzvērtīgu terapeitisko efektivitāti veicina konkurenci, līdz ar to motivē zāļu ražotājus samazināt medikamentu cenas. Tā tiek ietaupīti valsts budžeta līdzekļi, kas paredzēti kompensējamo zāļu nodrošināšanai,» uzsver E. Štālberga. Valsts kompensējamo zāļu saraksts tiek aktualizēts četras reizes gadā.
Ražotāji pret
Starptautisko Inovatīvo farmaceitisko firmu asociācija (SIFFA) aicina Nacionālo Veselības dienestu no 1. jūlija tomēr neīstenot jauno ieceri – neatgriezties pie krīzes laikā izmantotās zāļu grupēšanas un mehāniski nepaplašināt zāļu grupas. Ražotāji no dienesta saņemtās informācijas secina, ka tas plāno veikt piecu diabēta zāļu grupēšanu jeb iekļaušanu vienā references grupā, izmantojot krīzes laika risinājumus un pielīdzinot šo zāļu kompensācijas līmeni attiecīgajā grupā esošajām lētākajām zālēm. Ja dienests īstenos jauno ideju, vairāk nekā desmit tūkstošiem 2. tipa diabēta pacientu, kuri lieto šos medikamentus, palielināsies līdzmaksājums par diviem līdz 12 eiro, jo valsts kompensē tikai to summu, kas atbilst lētāko šajā grupā esošo zāļu cenai. Pēc SIFFA aplēsēm, 125 miljonu eiro lielajā valsts kompensācijas budžetā šajā gadā tas dotu vien apmēram 125 000 eiro ietaupījumu.
FAKTI
Diabēta pacientu skaits Latvijā pēdējos desmit gados dubultojies: 2005. gadā ar šo slimību slimoja 47 800 cilvēku, bet 2014. gadā – jau 84 600 cilvēku.
Vidēji Latvijā ar diabētu slimo 4,3% iedzīvotāju.
Pēc Pasaules Veselības organizācijas prognozēm, 2030. gadā diabēts kļūs par septīto izplatītāko nāves cēloni visā pasaulē.
VIEDOKLIS
Ingvars RASA, Latvijas Diabēta asociācijas vadītājs:
– Pašreizējos apstākļos, kad visaugstākajā politiskajā līmenī jau ir apzināts katastrofālais stāvoklis veselības aprūpē, kad kvotas daudziem izmeklējumiem izsīkst jau maijā, pacientu maksājumi par veselības aprūpi daudziem kļūst par nerealizējamu problēmu. Aicinām nepieņemt pārsteidzīgus risinājumus, kas jau tā smago pacientu līdzmaksājumu nastu padarīs vēl smagāku.
Inga Paparde
Foto:frolicsomepl/https://pixabay.com/en/users/frolicsomepl-54573//https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/