Pozitīvi vērtēju Ministru kabineta akceptēto iniciatīvu sniegt finansiālu atbalstu elektromobiļu un to uzlādes infrastruktūras ieviešanai un uzskatu, ka bez šādas iniciatīvas būtu neiespējami attīstīt elektromobiļu tirgu Latvijā. Valsts atbalsts elektromobiļu iegādei ir spēkā vairākās Eiropas valstīs, un tā ir veiksmīga prakse, jo interese par dabai draudzīgu transportu ir liela, par ko liecina arī pārdošanas apjomi – tikai «Nissan Leaf» elektromobilim ir 100 000 pārdoto vienību. Infrastruktūras attīstība ir obligāts priekšnosacījums elektromobilitātes ieviešanā, lai elektromobiļu ekspluatācijas nosacījumi būtu līdzīgi kā spēkratiem ar klasisko iekšdedzes dzinēju.
Paredzams, ka Latvijā elektromobiļu perspektīva nebūs tāda kā, piemēram, Norvēģijā vai Dānijā. Šajās valstīs tiek nodrošināti dažādi papildu ieguvumi elektroauto pircējiem – atļauts pārvietoties ar elektroauto pa sabiedriskā transporta joslu, izvairoties no sastrēgumiem, kā arī izmantot bezmaksas autostāvvietas un nodokļu atvieglojumus. Elektromobiļa primārais mērķis ir ar katru vienību līdz nullei samazināt kaitīgos izmešus to koncentrācijas vietās – pilsētās, tātad var teikt, ka galvenokārt tas ir pilsētas automobilis un tieši pilsētas un piepilsētas ekspluatācijā to perspektīva ir vislielākā. Tomēr, piemēram, Igaunijā ir taksometru kompānijas, kuru parkā ir elektromobiļi, kurus kombinācijā ar lieljaudas «ātro» uzlādi ekspluatē līdzīgi kā klasiskos automobiļus – pusotra gada laikā sasniegts 150 000 kilometru (km) nobraukums.
Īsais projektu iesniegšanas laiks, prognozējamā nobraukuma ierobežojums +/-20%, kā arī lēna infrastruktūras attīstība, lieljaudas uzlādes staciju ierīkošanas nosacījumi un iespējas var tikt uzskatīti par elektromobiļu un to uzlādes infrastruktūras ieviešanu kavējošiem faktoriem. Taču svarīgi zināt, ka 80% elektromobiļu lietotāju dienā neveic lielāku attālumu par 100 km, tātad ar vienu uzlādi ir pietiekami vidējam dienas nobraukumam, kā arī elektromobili vienmēr var uzlādēt no «parastās» rozetes.
Valdības sniegtais finansiālais atbalsts elektromobiļu iegādei ir pietiekams, jo kompensē cenu starpību starp elektromobili un automašīnu ar iekšdedzes dzinēju. Vēl varētu vēlēties sabiedrības informēšanas kampaņu, jo pieredze rāda, ka ikdienā ir jāsastopas ar daudz dažādiem jautājumiem, jo cilvēku zināšanas un priekšstati par elektromobiļiem ir ļoti dažādi. Līdzīga situācija bija ar gāzes iekārtu uzstādīšanas bumu 2011.gadā, kad cilvēku zināšanas par gāzes iekārtām bieži bija baumu līmenī.
Šobrīd ir zināms, ka elektromobiļus būs iespējams iegādāties, piesaistot kredītiestāžu naudas līdzekļus, taču šajā ziņā nedaudz tiks mainīta ierastā kārtība. Valsts atbalsts būs tuvu 50% no elektromobiļa tirgus vērtības, un tas nozīmē, ka kredītiestādēm būs jāfinansē tikai aptuveni puse no automobiļa cenas, tādējādi tas būtiski samazina kredītdevēju riska faktoru. Kredīta atmaksas periodā īpašnieks un turētājs būs viena persona – atbalsta saņēmējs, kredītiestādēm saglabājot tiesības reģistrēt komercķīlu uz konkrēto elektromobili.
Pašlaik visvairāk pirktais elektromobilis pasaulē ir «Nissan Leaf», un arī Latvijā tam tiek prognozēts vislielākais pārdošanas apjoma pieaugums.
Vilnis Debesnieks, Korporatīvo klientu vadītājs, SIA «Skandi Motors»