Dāvinām lietas, pretī vēlamies saņemt emocijas – aptaujā noskaidrots, kādas dāvanas patīk cilvēkiem

Lielākā daļa iedzīvotāju (54%) meklē svētku dāvanas tradicionālajos veikalos vai tirdzniecības centros, priekšroku dodot kaut kam vērtīgam, noderīgam vai patīkamam. Savukārt kā dāvanu sev viņi vēlētos saņemt to, kas sniedz emocijas un iespaidus, vai arī dāvanu kartes. Tāpat – arvien aug to iedzīvotāju skaits, kuri uzskata, ka dāvanu, kas “neiet pie sirds”, droši var atdāvināt kādam citam, kam tā sagādās prieku.

Kur meklē dāvanas un ko dāvina?
Ziemassvētku dāvanu iegādi lielākā daļa iedzīvotāju parasti atliek uz pēdējām pāris nedēļām pirms svētkiem, secināts SEB bankas veiktajā aptaujā*. Daži izmanto īpašos piedāvājumus un atlaides, kuru gada nogalē parasti ir ļoti daudz. Vēl daļa meklē dāvanas tradicionālajos Ziemassvētku gadatirgos, kuri arī parasti sāk strādāt pirmssvētku laikā.

Katrs piektais priekšroku dod garšīgām dāvanām un gandrīz tikpat daudz respondentu cenšas dāvināt iespaidus un emocijas, piemēram, biļetes uz koncertiem vai izrādēm, SPA apmeklējumu, ceļojumu utt.

Savukārt paštaisītas dāvanas izvēlas dāvināt vien 6% iedzīvotāju un vēl 11% meklē pašu radītas dāvanas no vietējiem ražotājiem, māksliniekiem vai dizaineriem.

Ko vēlas saņemt dāvanā?
Neskatoties uz to, ka lielākā daļa iedzīvotāju meklē, ko uzdāvināt tuvajiem, 40% saka, ka viņiem pašiem nav tik svarīgi, kādu dāvanu saņemt, jo daudz svarīgākas ir rūpes un uzmanība.

Apmēram katrs ceturtais jeb 26% gribētu saņemt dāvanu karti vai naudu. Tikpat daudz būtu priecīgi saņemt dāvanu, kas sagādā iespaidus un emocijas – biļetes uz kādu izrādi, koncertu, kino, vai arī SPA apmeklējumu, ceļojumu, restorāna apmeklējumu utt.
Katrs piektais labprāt saņemtu kaut ko patīkamu vai noderīgu no tradicionālo veikalu piedāvājuma – lietas mājai, tekstilu, drēbes, kosmētiku, rotājumus. Un gandrīz tikpat daudz atzīst, ka viņiem patīk garšīgas dāvanas.

Puse iedzīvotāju dāvanas, kas “neiet pie sirds”, atdāvina
Aptaujas dati rāda, ka arvien vairāk cilvēku izvēlas atdāvināt tādas dāvanas, kas “neiet pie sirds – ja pirms gada šādu cilvēku bija mazāk nekā trešdaļa, tad šogad – jau puse.

“Tas ir labs un arī videi draudzīgs risinājums, ja esam pārliecināti, ka kādu citu šī dāvana iepriecinās. 49% aptaujāto norādījuši, ka šādas dāvanas tur mājās, noliekot kaut kur tālāk, tomēr tas īsti nav risinājumus, jo bez atdāvināšanas ir arī citas iespējas piešķirt lietai jaunu dzīvi. To var ziedot labdarības veikaliem (ko arī dara 11% respondentu), pārdot (ko mēdz darīt 6% aptaujāto) vai atdot bez maksas ar dažādu organizāciju vai sociālo tīklu starpniecību (šo iespēju mēģinājuši 7% aptaujas dalībnieku),” norāda SEB bankas Finanšu pratības mentore Linda Šablinska.