vilcienu sastāvu pasūtījuma līgumu, kas apmierinātu gan Latvijas
valdību, gan Eiropas Komisiju, gan vilcienu būvei nolūkoto Spānijas
uzņēmumu Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A. (CAF).
Solījums šīs nedēļas laikā izdarīt piecos gados neiespēto izklausās fantastisks, bet nav arī uzreiz noraidāms. Lai gan vilcienu pasūtījumu konkurss velkas gadiem kā nepārtraukts skandāls, kam veltīto publikāciju (ziņu, TV raidījumu) skaits izsakāms tūkstošos, to sniegtā informācija ir bezcerīgi sajukusi ar dezinformāciju. Publiski pieejami nav konkursa būtiskākie dokumenti, bet arī ar tiem nepietiku. Konkursa patiesā gaita un konfliktu cēloņi atklātos tikai tam, kurš spētu noklausīties konkursā iesaistīto Latvijas valsts un vilcienu būves firmu amatpersonu sarunas, izsekot fizisko personu kontaktiem un naudas kustībai ar šīm personām saistītos banku kontos utt. Gan jau kāds – un pat vairāki – to visu arī dara, jo konkursa summa ir apmēram 430 miljoni latu, bet šādi noskaidrotie fakti paliek vēl jo vairāk slepeni. To noplūdināšana papildina kopējo dezinformācijas masīvu.
Piemēram, ticami izklausās portālā pietiek.com apgalvotais, ka eksministrs Aigars Štokenbergs esot iecelts PV valdē ar politiskā grupējuma Vienotība dotu uzdevumu pārņemt vilcienu iepirkuma oficiālā uzvarētāja CAF nolīgto apakšuzņēmēju, Rīgas Vagonbūves rūpnīcu (RVR) apmēram tāpat, kā tas noticis ar airBaltic. Proti, arī RVR ir parādnieks Latvijas Krājbankai, kas ne vien bankrotējusi, bet arī nacionalizēta tādā nozīmē, ka valsts ir atpirkusi bankas saistības pret lielāko daļu no noguldītājiem un tādējādi kļuvusi par bankas kreditoru ar noteicošo kapitāla daļu. It kā loģiski, ka šādi izveidotu mehānismu gribētu darbināt Vienotības deleģētais Ministru prezidents Valdis Dombrovskis – viņam taču vajag naudu, lai dzēstu savus parādus, ko ir radījusi viņa neveiksmīgā darbošanās ar rindu māju celtniecību, bet varbūt no viņa prasa arī to naudu, kas saņemta kukuļos no citiem pretendentiem uz vilcienu būvi, raksta NRA.lv.
Acīmredzamas ir arī finanšu ministra Andra Vilka pūles, lai anulētu vilcienu pasūtījuma konkursa rezultātus līdz ar pašu konkursu. Tagad kļuvis zināms, ka Eiropas Komisijas iestāžu prasības, lai PV slēgtais līgums ar CAF sakristu ar izsludinātā konkursa noteikumiem, tikai atkārto to, ko EK bija saņēmusi no mūsu pašu Finanšu ministrijas. Sekoja PV valdes nomaiņa un jaunās valdes brauciens uz Briseli. EK ierēdņi atteikuši – ja grozījumi neesot būtiski, tad tie nav vajadzīgi, tāpēc līgumslēdzējiem jāatgriežas pie formulējumiem, kādi bijuši konkursā. PV valde apņēmusies to izdarīt. PV izplatīja tagadējā PV valdes priekšsēdētājs Arta Birkmaņa apņemšanos, ka «jāstrādā ir ātri un efektīvi. Vienošanās būtu jāpieņem jau nākamās nedēļas laikā.» Ar to domāta nedēļa, kas sākas šodien.Aigars ŠtokenbergsAndris VilksConstrucciones y Auxiliar de FerrocarrilesPasažieru vilciensValdis Dombrovskis