Lielākajai daļai apsekoto preču cena aprīlī, salīdzinot ar martu, palikusi nemainīga – 90,42% preču un pakalpojumu cenu izmaiņas nav novērotas, liecina Ekonomikas ministrijas aprīlī veiktā cenu monitoringa rezultāti.
Cenu pieaugums novērots 4,45% gadījumos, bet 5,12% preču un pakalpojumu novērots cenu samazinājums, portāls «Apollo» uzzināja ministrijā.
Cenu svārstības ir konstatētas visās Latvijas pilsētas un, lielākoties, tās ir novērojamas sezonas produktiem vai piedāvājumiem, piemēram, lielākais cenu samazinājums konstatēts garajiem gurķiem (izcelsmes valsts: Spānija), kurus veikalos pamazām nomaina Latvijā audzētie gurķi.
Cenu samazināšanās ir konstatēta ne tikai pārtikas produktiem, bet arī, piemēram, dīzeļdegvielai un benzīnam. Degvielas cenas Latvijā ir cieši saistītas ar pasaules naftas cenu dinamiku – šī gada janvārī un februārī degvielas cenas pasaulē pieauga, bet martā un aprīlī bija vērojams to samazinājums un atbilstoši samazinājās arī degvielas mazumtirdzniecības cena Latvijā.
Arī straujākais cenu pieaugums novērots sezonāla rakstura produktiem dārzeņu un augļu preču grupā – salīdzinot ar martu, aprīlī cenas visvairāk ir augušas burkāniem, sarkanajiem pipariem, kā arī vīnogām. Cenu pieaugums tāpat ir novērots atsevišķiem alkoholiskajiem dzērieniem, skaistumkopšanas pakalpojumiem (frizieru pakalpojumi, manikīrs u.c.), kā arī viesnīcu un ēdināšanas pakalpojumiem, kas saistīts ar pavasara iestāšanos un tūrisma sezonas sākumu.
Cenu monitorings ļauj patērētājiem salīdzināt dažādu preču un pakalpojumu pieejamību un cenu dažādās tirdzniecības vietās, kā arī redzēt to izmaiņas mēnešu griezumā.
Monitoringa ietvaros salīdzinājums tiek veikts starp vienādām precēm un pakalpojumiem pēc to norādītās pamatcenas, bet akcijas cena salīdzinājumā netiek ņemta vērtā.
Kā zināms, patēriņa cenu monitorings ir viens no Latvijas Nacionālā eiro ieviešanas plānā iekļautajiem pasākumiem. No janvāra līdz septembrim cenu monitorings tiks veikts reizi mēnesī; no šī gada 1.oktobra līdz 31.decembrim cenas tiks novērotas četras reizes mēnesī.
Cenu monitoringu plānots veikt arī 2014.gadā.
Patēriņa cenu monitoringa veikšanas galvenais mērķis ir novērot cenu svārstības pirms eiro ieviešanas un tās laikā dažādās tirdzniecības un pakalpojumu sniegšanas vietās.