Sabiedrības apmierinātība ar dzīvi pieaug kopā ar strādājošo skaita un iedzīvotāju ieņēmumu kāpumu – šogad būtiski straujāk par inflāciju aug gan vidējā darba samaksa, gan arī vidējā pensija. Augošā pirktspēja nāk par labu mazumtirdzniecības uzņēmumiem, kuru pārdošanas apjomi šī gada pirmajos septiņos mēnešos ir palielinājušies par 5.1%, salīdzinot ar to pašu periodu pērn.
Vislabāk ir klājies auto degvielu tirgojošajiem uzņēmumiem, kuri ir spējuši savus pārdošanas apjomus audzēt par 5.9%. Pārtikas veikalu realizētie apjomi ir par 5.3% lielāki. Šajā sadaļā ar vairāk nekā 30% pieaugumu izceļas specializētie pārtikas un dzērienu veikali, kur liela loma ir alkoholisko dzērienu autletiem, kas pēdējā laikā ir savairojušies kā sēnes pēc lietus un ko zemāku cenu dēļ ļoti iecienījuši kaimiņvalstu iedzīvotāji. Pārējo nepārtikas preču mazumtirdzniecības uzņēmumi pārdošanas apjomus ir spējuši audzēt par 4.7%. Aptaujas rāda, ka mazumtirgotāji diezgan pozitīvi raugās uz apjomu kāpumiem tuvākajos mēnešos. Jaunu tirdzniecības ķēžu ienākšana Latvijā arī ir signāls tam, ka uzņēmumi saskata iespēju te nopelnīt.
Ekonomika turpina spēcīgi augt, kas arvien vairāk atspoguļojas iedzīvotāju maciņos, ļaujot iegādāties arī kādu lielāku pirkumu. Lēnām pieaug interese par mājokļu kreditēšanu, kas veicinās arī pieprasījumu pēc dažādām ar mājokļa iekārtošanu saistītām precēm. Sabiedrības interese par jaunajiem veikaliem varētu īslaicīgi iedot papildu impulsu kopējiem nozares pārdošanas apjomiem. Nozare turpinās stabili augt, tomēr būtiski straujākus pieauguma tempus, nekā redzam šobrīd, būs grūti sasniegt un noturēt, ņemot vērā sarūkošo pircēju skaitu.
Agnese Buceniece, Swedbank vecākā ekonomiste