Turpinoties darbinieku atlaišanai “Latvijas dzelzceļš” (LDz) koncernā, satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP) paziņojis, ka neizslēdz, ka LDz atlaidīs darbiniekus arī nākamgad. Pēc viņa teiktā, darbiniekus no uzņēmuma atlaiž, lai padarītu to efektīvāku. Tam gan kategoriski iebilst bijušais “Latvijas dzelzceļš” valdes loceklis Aivars Strakšas, paužot, ka šī un arī iepriekšējās atlaišanas ir pašreizējās valdības koalīcijas, JKP un arī personīgi Linkaita apzinātas politiskās izvēles rezultāts.
“Linkaits kā vienmēr formā. Melo tā, ka pat ausis nekustas. Tāpēc gribu palabot Linkaita teikto. Darbiniekus atlaiž nevis rūpēs par uzņēmuma efektivitāti, bet tāpēc, ka nav kravu ko pārvadāt. Kravu nav tāpēc, ka Kariņa valdībai un Linkaitam kaut kādu iemeslu dēļ gribējās apturēt Krievijas un Baltkrievijas kravu tranzītu caur Latviju. To viņi arī izdarīja,” uzsvēra Strakšas.
Savukārt runājot par efektivitāti, viņš norādīja uz to, ka pirms Linkaita 2018. gadā LDz ieņēmumi uz vienu strādājošo bija 32,5 tūkst. eiro, taču 2020. gadā jau pēc masveida atlaišanas tikai 25,1 tūkst. eiro.
“Redzam, ka efektivitāte uz vienu strādājošo samazinājās par 23%. Vēl pie efektivitātes ir jāmin tas, ka 2020. gadā nodokļu samazinājumos, dotācijās un kapitāla palielinājumos LDz ietekme uz valsts budžetu bija negatīva par gandrīz 100 miljonu eiro. Arī turpmāk bez valsts budžeta līdzfinansējuma infrastruktūras finanšu līdzsvara nodrosināšanai neiztiks. Ja grib panākt efektivitāti dzelzceļa nozarē, tad vienīgā iespēja ir kravu pārvadājumu palielināšana. Dīvaina sapratne par efektivitāti. Ja ministrs runā par turpmākām samazināšanām, tad padomā ir vēl lielāks kravu pārvadājumu apjomu samazinājums,” uzsvēra Strakšas.
Jāatzīmē, ka kopumā pēdējos trijos gados LDz koncernā strādājošo skaits ir samazinājies no vairāk nekā 10 000 līdz aptuveni 7000.
Savulaik gan bijušais Latvijas Tranzīta biznesa asociācijas prezidents Aivars Lembergs izteicies vēl skarbāk, norādot, ka “Bordāns un Linkaits ir Latvijas tranzīta kaprači”.
“Tā attieksme pret ostām, pret “Latvijas Dzelzceļu”, pret pārvadātājiem ir bijusi absolūti nihilistiska un neieinteresēta. Un, protams, šādas politikas rezultāts nebija ilgi jāgaida – jau pēc gada situācija Latvijas tranzīta nozarei veidojas kritiska un par to jāsaka liels paldies Bordānam, viņa partijai un satiksmes ministram Linkaitam. Viņi varēs sev piešķirt titulu – Latvijas tranzīta kaprači,” komentēja Lembergs.
Lemberga ieskatā, atlaisto skaits ir lielākais jaunās Latvijas vēsturē, taču, kā jau brīdināja satiksmes ministrs, nākamgad tas varētu vēl pieaugt.
Foto: F64