Milzu skandālu pērn izraisījusī iecere paaugstināt nodokļus, ar ko apliek lietotas automašīnas, beidzot guvusi skaitliskas aprises – tiks ieviests arī pilnīgi jauns nodoklis, kas būs saudzīgs pret dārgu elektroautomašīnu pircējiem, bet nežēlīgs pret Latvijas ekonomiskajiem apstākļiem daudz atbilstošāko lietotu iekšdedzes auto un arī moto parku. Lai amortizētu sadārdzinājumu, iedzīvotāji, visticamāk, atsāks braukt ar Igaunijā reģistrētām mašīnām, vēsta NRA.lv.
Mēģinājums ieviest tiešu aizliegumu lietotu automašīnu importam Latvijā pērn cieta neveiksmi. Tik brutāli lobēt jauno automašīnu dīleru intereses valdība pakautrējās. Taču ideja par kādu piespiedu mehānismu autoparka nomaiņai nekur nepazuda. To atbalsta arī uzņēmums “Latvijas gāze”, kas arī valdībā meklē noietu savam produktam – Krievijas gāzei. Un autoparka gazifikācija ir vēl neapgūts darba lauks.
Paslēpts sociālās jomas ziņojumā
Konkurējot godīgā ceļā – iekšdedzes dzinējus nevar izkonkurēt nedz elektriskās mašīnas, kas ir divreiz dārgākas, bet ar vārgu veiktspēju, nedz arī saspiestā dabasgāze, kurai Latvijā nav pieejama nepieciešamā infrastruktūra. Autodīleru lobijs ‒ Auto asociācija sadarbībā ar “Latvijas gāzes” vadītāju Aigaru Kalvīti centās iestrādāt piespiedu mehānismu autoparka nomaiņai Nacionālajā enerģētikas un klimata plānā 2021.‒2030. gadam un ar to saistītajos normatīvajos aktos. Daļēji viņiem tas izdevās, un Finanšu ministrijas priekšlikumi transporta nodokļu politikas izmaiņām ir loģisks turpinājums, pildot šiem abiem biznesiem dotos solījumus. Protams, tiešā tekstā tas netiek atzīts, un autonodokļi ir ar viltu iemuļļāti dokumentā, kam ar mašīnām nav nekāda tieša sakara. Šoreiz informatīvajā ziņojumā “Par nodokļu politikas attīstības virzieniem valsts sociālās un veselības apdrošināšanas ilgtspējas veicināšanai”.
Jāsavāc 12,4 miljoni
Kāds sakars mašīnu nodokļiem ar veselības apdrošināšanu? Nekāds. Sagatavotajā valdības protokollēmumā darba uzdevumi ministrijām sadalīti ar pamatojumu “Lai nekavējoties risinātu informatīvajā ziņojumā identificētās problēmas, kas saistītas ar sociālo un veselības nodrošinājuma nepietiekamību nodarbinātām personām.” Taču pie autonodokļiem ir uzrādīts pilnīgi cits pamatojums ‒ “lai novērstu vecu un ekoloģiski kaitīgu vieglo automobiļu ieplūšanu no Rietumeiropas un reģistrēšanu Latvijā”.
Un pašā informatīvajā ziņojumā piesaukts arī klimats: “lai ietekmētu patērētāja izvēli par labu klimatam un videi draudzīgāka vieglā automobiļa iegādes brīdī, ir nepieciešams atkārtoti ieviest transportlīdzekļu reģistrācijas nodokli.” Arī šim pamatojumam nav nekāda sakara ar veselības un sociālo apdrošināšanu. Bet valdība taču nevar rakstīt – mums vajag iekasēt vairāk naudas, jo, jāatgādina, šī valdība ir deklarējusi, ka neaudzēs nodokļu slogu iedzīvotājiem. Bet iekasēt plānots daudz. Papildus 12,4 miljonus eiro gadā.
CSDD pat nepieaicināja
Pamatojumā nodokļu izmaiņām arī nevar rakstīt – mēs apsolījām Andrim Kulbergam un viņa lobētajiem mašīnu tirgotājiem, ka piespiedīsim iedzīvotājus pirkt jaunas mašīnas, bet Kalvītim apsolījām autoparka gazifikāciju. Lūk, tādēļ jāraksta visas tās blēņas par klimatu un vecu autoparku, ignorējot vispārzināmo faktu, ka videi visdraudzīgākais patēriņa princips ir visu lietu lietošana pēc iespējas ilgāk. Finanšu ministrija, izstrādājot šos nodokļu izmaiņu priekšlikumus, par transporta politiku atbildīgo iestādi ‒ Ceļu satiksmes drošības direkciju vispār nepieaicināja pie dokumenta sagatavošanas. CSDD par gaidāmajām izmaiņām uzzināja no Neatkarīgās, tāpēc arī nekādi komentēt dokumenta sagaidāmo ietekmi uz Latvijas autoparku nevarēja. Vispirms jāiepazīstas.
Subsīdiju vietā sadārdzinājums
Ciktāl to izdarījusi Neatkarīgā, jāsecina, ka būtiskākais un kaitnieciskākais ierosinājums, kas nodokļu slogu iedzīvotājiem padarīs smagāku, ir vieglo automobiļu reģistrācijas nodokļa ieviešana. Likme būs atkarīga no CO2 izmešu daudzuma – informatīvajā ziņojumā uzrādīta iespējamā amplitūda no nulles līdz pat 540 eiro, kas esot spēkā Lietuvā. Tas nozīmē, ka, ievedot vecāku mašīnu no laikiem, kad autoražotāji vēl nebija spiesti krāpties ar CO2 izmešu datiem, jāmaksā būs daudz. Bet, ievedot jaunu mašīnu ar mikroskopisku dzinēju un/vai falsificētām CO2 izziņām – maz vai nemaz, paredzot atbrīvojumu no reģistrācijas nodokļa, ja CO2 izmešu apjoms ir līdz 130 g/km. Krāpšanās šai gadījumā nav hiperbola. Tā dēvētais dīzeļgeitas skandāls pirms pāris gadiem atklāja, ka vairums autoražotāju ir falsificējuši izmešu datus ar mašīnās iebūvētu slēptu programmatūru palīdzību. Krāpties vajadzēja tādēļ, ka industrija nespēj izpildīt Eiropas Savienības prasītos izmešu normatīvus. Tas aizsāka iekšdedzes dzinēju norietu, un tagad lielās biznesa likmes tiek liktas uz elektroauto. Tikai cilvēki jāmotivē tos iegādāties.
Citās valstīs valdība piešķir subsīdijas iedzīvotājiem, tikmēr Latvijas gadījumā ar politisku lēmumu tiks sadārdzinātas mašīnas ar iekšdedzes dzinējiem.
Finanšu ministrija aplēsusi, ka, ieviešot vieglo automobiļu reģistrācijas nodokli, valsts papildus iekasēs 10,7 miljonus eiro gadā. Nodoklis būs jāmaksā arī par motocikliem un atkarībā no kubatūras. Tas apliecina, ka klimata arguments ir tikai piesegs, jo motocikls ir klimatam nesalīdzināmi draudzīgāks transportlīdzeklis par automašīnu.
Augs uzņēmumu transporta nodoklis
Finanšu ministrija piedāvā arī palielināt uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokli, kautrīgi dēvējot to par indeksāciju. Motoriem līdz diviem litriem likme pieaugs par diviem eiro mēnesī. Līdz 2,5 litriem – par trim eiro. Līdz trim litriem – par četriem eiro. Savukārt darba mašīnām ar vēl lielākiem dzinējiem tiks noteikta jauna nodokļa likme 82 eiro apmērā. Informatīvajā ziņojumā tas paskaidrots šādi: “Ņemot vērā to, ka šobrīd būtiski ir stiprināt rīcību klimata pārmaiņu mazināšanai, tad kā viens no pasākumiem ir mēģināt ierobežot komersantus izmantot automobiļus ar liela tilpuma motoru privātajām vajadzībām.” Plānotie valsts ieņēmumi ar šādu mēģinājumu pieaugs par 1,7 miljoniem eiro.
Mazajām darba mašīnām tiks pārskatīts arī transporta ekspluatācijas nodoklis, piemērojot tām aprēķinu atkarībā no izmešiem. Tā rezultātā, piemēram, gada nodoklis “Toyota” pikapam ar 3,2 litru dīzeļdzinēju pieaugs no 219 uz 264 eiro.
Jauna procedūra – jauni aprēķini
Pērn nacionālā klimata plāna kontekstā valdībā tika spriests arī par ikgadējā transportlīdzekļu ekspluatācijas nodokļa palielināšanu visiem iekšdedzes dzinējiem. Tomēr konkrētajā piedāvājumā nodoklis tiek saglabāts pašreizējā līmenī un ministrijas aprēķinātā fiskālā ietekme uz budžetu ir nulle. Cita lieta, ka atsevišķas dzinēju kategorijas jaunajām mašīnām varētu tikt pārliktas ailē ar lielāku nodokli, bet atsevišķām kategorijām maksājums samazināsies. Tas saistīts ar jaunas CO2 mērīšanas metodikas ieviešanu Eiropas Savienībā (dīzeļgeitas skandāla dēļ). Atkarībā no CO2 izmešu daudzuma un kubatūras pašlaik spēkā ir 22 dažādas likmes amplitūdā no nulles līdz 1056 eiro gadā. Mašīnām, kuru izmeši aprēķināti saskaņā ar jauno vispasaules harmonizēto vieglo automobiļu testu procedūru (WLTP), noteicošais būtu tikai izmešu daudzums, un tām piedāvātas 14 likmes no nulles līdz 756 eiro gadā. Minētais tātad attieksies uz jaunajām mašīnām.
Iespējams nepatīkams pārsteigums
Kopumā no Finanšu ministrijas piedāvājuma secināms, ka par vecākām mašīnām, ar kādām brauc lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju, nāksies maksāt vairāk – atkarībā no mistiskā CO2 rādītāja. Pēc CSDD datiem, tehniskā kārtībā esošo vieglo automašīnu vidējais vecums pašlaik Latvijā ir 12,5 gadi. Daudzām mašīnām tehniskajās pasēs nemaz netiek uzrādīts izmešu daudzums. Tas nozīmē, ka jaunajam īpašniekam pirmās reģistrācijas un tehniskās apskates diena var nākt ar finansiāli ļoti nepatīkamu pārsteigumu. Protams, tad, ja valdība 18. augusta sēdē pieņems Finanšu ministrijas sagatavoto informatīvo ziņojumu “Par nodokļu politikas attīstības virzieniem valsts sociālās un veselības apdrošināšanas ilgtspējas veicināšanai”.
Imants Vīksne