Auto asociācija: pastāv drauds iesaldēt iedzīvotājiem un daudzbērnu ģimenēm sniegto atbalstu videi draudzīgu auto iegādei

Iedzīvotājiem aktīvi pārejot uz videi draudzīgiem auto, jau šīs nedēļas laikā valsts atbalsts Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta (EKII) programmas ietvaros, kas tagad atlicis vien nedaudz virs 300 000 eiro, būs pilnībā izmantots, informē Auto asociācija. Tas ietekmēs arī personas ar Goda ģimenes apliecību jeb daudzbērnu ģimenes, kas kopš atbalsta stāšanās spēkā pērn jūlijā iegādājušās 13 % no visiem auto ar EKII atbalstu. Tas var radīt nevajadzīgu pārtraukumu valsts atbalsta pieejamībā un iedzīvotāju intereses zudumu par videi draudzīgiem auto, tāpēc Auto asociācijas valdes priekšsēdētājs Andris Kulbergs uzskata, ka jau tagad šim mērķim ir jānovirza pietiekams finansējums, lai programma darbotos vismaz līdz gada beigām.

“Ņemot vērā iedzīvotāju augsto interesi par videi draudzīgiem spēkratiem, uz šo brīdi atbalsta programmā ir pieejami nedaudz virs 300 000 eiro, un šī summa ar katru dienu strauji sarūk. Tas nozīmē, ka tuvāko divu līdz trīs dienu laikā finansējums tiks iztērēts un iedzīvotāji vairs nevarēs iegūt valsts atbalstu videi draudzīgu auto iegādei, kamēr ministrija neizstrādās EKII stratēģiju, kuras izveide var ilgt līdz 2025. gada beigām. Būtiski, ka EKII instrumentā jau tagad ir pieejams finansējums, ko var padarīt pieejamu iedzīvotājiem – proti, izvairoties no valsts atbalsta pieejamības pārtraukuma. Mēs aicinātu darītu visu, lai līdzfinansējums būtu pieejams pēc iespējas ātrāk, izvairoties no situācijas, ka stratēģijas neesamība nevajdzīgi “iesaldē” EKII atbalstu,” saka Andris Kulbergs, Auto asociācijas valdes priekšsēdētājs.

Saskaņā ar Auto asociācijas datiem pieprasījums pēc jauniem un lietotiem elektroauto, kā arī jauniem ārēji uzlādējamiem hibrīdauto, ir būtiski audzis kopš pērnā gada jūlija, kad EKII atbalsts kļuva pieejams arī personām ar Goda ģimenes statusu jeb daudzbērnu ģimenēm. Šobrīd EKII atbalsts daudzbērnu ģimenēm ir pieejams 5000 līdz 9500 eiro apmērā, atkarībā no automašīnu veida un vietu skaita tajos.

“EKII atbalsts ir būtiski veicinājis pieprasījumu pēc videi draudzīgām jaunām un lietotām automašīnām daudzbērnu ģimeņu vidū. Kopumā deviņu mēnešu laikā daudzbērnu ģimenes ar EKII atbalstu iegādājušās 13 % no visām videi draudzīgām vieglajām automašīnām Latvijā. Tāpat daudzbērnu ģimenes ir nodevušas norakstīšanai teju 29 % no visām norakstītajām automašīnām ar iekšdedzes dzinējiem, tā saņemot vēl papildu atbalstu līdz 2000 eiro apmērā. “Iesaldējot” pieeju EKII atbalstam, kamēr ministrija veic stratēģijas izstrādi, tiks ne vien apdraudēta simtiem ģimeņu iespēja iegūt personīgo transportu, bet arī kopumā interese par videi draudzīgiem automobiļiem,” papildina A. Kulbergs.

Nacionālajā enerģētikas un klimata plānā (NEKP) 2021. līdz 2030. gadam noteikts, ka transporta sektora aktīva elektrifikācija būtiski veicinās SEG emisiju samazināšanu, ja videi draudzīgu automašīnu piedāvājums un cena turpinās uzlaboties un tiks turpināti šo transportlīdzekļu izmantošanas veicinošie pasākumi. Tāpat noteikts, ka nepieciešams palielināt bezemisiju vieglo pasažieru transportlīdzekļu skaitu, sasniedzot 20 000 vieglo elektromobiļu.

Ņemot vērā Ceļu satiksmes drošības direkcijas 2024. gada datus, EKII programma ir devusi būtisku pienesumu CO2 emisiju samazināšanā, indikatīvajam CO2 emisijas samazinājumam atbalsta projektos sasniedzot 24 111 360 CO2, kg. Vienlaikus EKII programma ir radījusi nozīmīgu devumu arī videi draudzīgu auto reģistrācijām. Laika posmā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2025. gada 2. aprīlim Latvijā ir reģistrēti 8811 vieglie elektromobiļi (ieskaitot jaunus un lietotus), un 33,99 % no tiem ir iegādāti ar EKII atbalstu. Minētajā laika posmā reģistrēti arī 1902 ārēji lādējami hibrīdauto, no kuriem 38,07 % ir iegādāti ar EKII atbalstu.

Kā secina A. Kulbergs, šie dati ļoti spilgti apliecina EKII ietekmi uz NEKP mērķu sasniegšanu: “EKII apturēšana varētu gan ievērojami bremzēt jaunu un lietotu videi draudzīgu auto reģistrāciju skaita pieaugumu, gan ietekmēt sasniegtos rezultātus SEG emisiju samazināšanā.”