Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas deputāti pirmajā lasījumā atbalstījuši izmaiņas Izglītības likumā, paredzot jaunu un vienkāršāku regulējumu pedagogu profesionālās darbības kvalitātes novērtēšanai. Komisija atbalstīja steidzamības piešķiršanu likumprojektam, lai nodrošinātu kvalitātes vērtēšanas nepārtrauktību un novērstu iespējamu situāciju, ka atsevišķi pedagogi varētu zaudēt kvalitātes piemaksas.
Par vēlmi iesaistīties skolotāju darba kvalitātes pakāpju novērtēšanā paziņojusi arī Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība (LIZDA). Tās vadītāja Inga Vanaga pauda, ka skolotāju darba kvalitātes pakāpju piešķiršanu nododot izglītības iestāžu direktoru rokās, šajā novērtēšanā būtu jāiesaista arī arodbiedrībai.
Vanaga norādīja, ka atbalsta IZM iecerētas izmaiņas, norādot, ka šādas izmaiņas dod plašākas rīcības iespējas direktoriem. Arodbiedrības ieskatā kādā no kvalitātes pakāpju novērtēšanas posmiem vajadzētu iesaistīt arī LIZDA.
Saskaņā ar jauno kārtību pedagogiem arī turpmāk varēs noteikt vienu no trim kvalitātes pakāpēm, taču tās piešķirs izglītības iestādes vadītājs, un augstākās pakāpes pretendentu izvērtēšanā netiks iesaistītas pašvaldības un nozares ministrija, kā tas bija līdz šim.
Plānots, ka pedagogiem iepriekš piešķirtās kvalitātes pakāpes saglabāsies, bet jauno novērtējumu varēs pieprasīt, sākot ar šī gada septembri.
Jaunais regulējums paredz: valdība noteiks jomas, kurās kvalitāte novērtējama, kvalitātes pakāpju aprakstus un kvalitātes novērtēšanas organizēšanas, bet ne darba kvalitātes vērtēšanas kārtību. Novērtēšanas kritērijus izstrādās pati izglītības iestāde, ņemot vērā izglītības iestādes mērķus un specifiku. Tas nozīmē, ka pedagoga darbības jomas, kurās kvalitāte novērtējama, sākumskolai, speciālās izglītības iestādei, interešu izglītības iestādei vai valsts ģimnāzijai būs vienādas, bet kritēriji, kurus izmantos izglītības iestādē, veicot pedagogu profesionālās darbības kvalitātes novērtēšanu, būs atšķirīgi, vērsti uz konkrētās izglītības iestādes izglītības procesa kvalitāti.
Jaunais regulējums dos iespēju izglītības iestādēm veikt pedagogu profesionālās darbības novērtēšanu izglītības iestādē atbilstoši tās mērķiem, mazinās birokrātisko slogu pedagogiem liela apjoma dokumentu sagatavošanā, veidosies vienota izpratne par izglītības kvalitāti izglītības iestādē, norāda likumprojekta autori Izglītības un zinātnes ministrijā.
Foto: Saeimas kanceleja