Izmaiņas ģeopolitiskajā situācijā šī gada laikā ir ietekmējušas tendences Latvijas darba tirgū. Kopš 24. februāra katrs otrais jeb 54% aptaujāto darba devēju atklāja, ka ir pieņēmuši darbā vismaz vienu darba ņēmēju no Ukrainas pastāvīgā darbā vai uz noteiktu laika periodu, liecina interneta personāla atlases uzņēmuma “CV-Online Latvia” darba devēju aptaujas rezultāti.
Pastāvīgu ukraiņu darba ņēmēju savai komandai ir pievienojuši 38% darba devēju, bet 16% atzina, ka darbinieks tika pieņemts darbā uz noteiktu laika periodu. Savukārt, turpat katrs ceturtais jeb 24% atzina, ka pieļauj nākotnē iespēju nodarbināt šādu darbinieku, bet 22% darba devēju atzīmēja, ka viņu pārstāvētajā uzņēmumā/ organizācijā nav ukraiņu darba meklētājiem atbilstošu un piemērotu vakanču un darba iespēju.
Galvenie iemesli ukraiņu darba ņēmēju nodarbināšanai ir vietējā darbaspēka trūkums, ko atzīmēja 54% darba devēju, 22% atzīmēja darbinieka profesionalitāti un atbilstošās kompetences, bet 18% uzsvēra uzņēmuma korporatīvo sociālās atbildības politiku un vēlmi atbalstīt un palīdzēt ukraiņiem.
“Lai arī pieprasījums pēc darbaspēka kopš gada sākuma ir samazinājies, joprojām ir uzņēmumi, kas paplašina savu darbību, meklējot jaunus darbiniekus. Vienlaikus, darba devējiem raksturojot situāciju darbinieku piesaistē, tā tiek vērtēta kā sarežģīta. Lai veiksmīgāk atrastu savu komandas papildinājumu, publicējot vakances, kas būtu piemērotas ne tikai vietējiem darba ņēmējiem, bet arī Ukrainas civiliedzīvotājiem, vajadzētu pievērst uzmanību valodai, kādā sludinājums tiek sagatavots, piemēram, ja tas ir tikai latviešu valodā, tad vajadzētu apsvērt iespēju sludinājumu publicēt teksta veidā, lai ērtāk nepieciešamības gadījumā būtu veikt tulkošanu. Tāpat sludinājumā vajadzētu izcelt informāciju, ja darbs ir veicams attālināti, kā arī apdomāt, vai papildus ierastajām lietām, kas tiek piedāvātas vietējam darba meklētājam, ir kādi papildu labumi, ko nepieciešamības gadījumā darba devējs būtu gatavs sniegt ukraiņu darba ņēmējam,” stāsta Krista Roziņa “CV-Online Latvia” mārketinga un komunikācijas vadītāja.
Kandidātu uzrunāšanai un piesaistei darba devēji galvenokārt vērsušies Nodarbinātības valsts aģentūrā (25%), darba meklētāji paši uzrunājuši un interesējušies par darba iespējām konkrētajā darbavietā (20%), izmantojuši vakanču izvietošanu cv.lv karjeras portāla kanālos (14%), izvietojuši informāciju sociālajos tīklos (12%) vai izmantojuši citas iespējas (18%), piemēram, personīgie kontakti, darbā iekārtošanas aģentūras, pašvaldību piedāvātās iespējas un citas.
Visbiežāk Latvijā ukraiņu darba ņēmēji ir nodarbināti kvalificētu strādnieku vai vienkāršo profesiju amatos, ko norādīja 57% darba devēju, kuri līdz šim ir pieņēmuši darbā vismaz vienu ukraiņu darba meklētāju. Savukārt, 26% norādīja speciālista amata pozīciju, 7% asistējošo, 6% pakalpojumu un tirdzniecības darbinieka, bet 3% darba devēju ir pieņēmuši ukraiņu darba ņēmēju vadītāja amata pozīcijā.
Darba devēju aptauja norisinājās interneta vidē 2022. gadā no 26. septembra līdz 9. oktobrim, kopumā aptaujājot 146 uzņēmumu pārstāvjus no dažādām nozarēm.