Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) vairākkārt ir vērsusi uzmanību, ka SPRK lēmums, kas tika apstrīdēts un ko tiesa ir nolēmusi atcelt, neapstiprināja pašreiz spēkā esošos tarifus, bet gan atcēla iepriekš regulatora noteiktos tarifus – SPRK 2011.gada 16.februāra lēmums Nr. 40 ir par 2008.gada 20.februāra lēmuma Nr.52 atcelšanu. Līdz ar to regulators uzskata, ka ar lēmuma Nr. 40 atcelšanu nevar tikt sasniegts pieteicēju mērķis, proti, atcelti šobrīd spēkā esošie tarifi.
Apgabaltiesas spriedums ir nepamatots un pretrunīgs. Turklāt daļa tajā izdarīto secinājumu neatbilst faktiskajai situācijai. Tādēļ SPRK spriedumu pārsūdzēs, un pašreiz tiek gatavota kasācijas sūdzība Augstākajai tiesai.
Tiesa kopumā ir atzinusi tarifu izmaiņas par pamatotām, tāpat par pamatotām ir atzītas visas tarifu komponentes, izņemot tirdzniecības pakalpojuma komponenti, kura veido 1,3 % no tarifa un par kuras pietiekamu izvērtējumu ir izteiktas bažas. Par pilnībā pamatotām tiesa ir atzinusi obligātā iepirkuma komponenti, pārvades un sadales sistēmas pakalpojumu izmaksas un tarifā iekļauto elektroenerģijas cenu.
SPRK nepiekrīt tiesas secinājumam, ka tirdzniecības pakalpojuma komponentē ietverto izmaksu prognoze nav pietiekami izvērtēta. Turklāt tirdzniecības pakalpojuma absolūtās izmaksas ir samazinātas – pašreiz spēkā esošajos tarifos tās ir par 10.8% jeb 654 tūkst.Ls mazākas nekā 2008.gadā apstiprinātajā tarifu aprēķinā. Vidējās tirdzniecības pakalpojuma cena uz vienu patēriņa vienību, salīdzinot ar 2008.gadā apstiprināto tarifu, ir pieaugusi elektroenerģijas patēriņa apjoma samazināšanās dēļ. Taču palielinājums ir tikai 0.00052 Ls/kWh.
Tiesa nepiekrīt pieteicējiem, ka tie saistītie lietotāji, kuri norēķinās saskaņā ar "pamata" tarifu, sedz tās izmaksas, kuras nesedz "starta" tarifs. Bet tiesa ir iebildusi, ka atlaide mājsaimniecību patēriņam līdz 1200 kWh tiek subsidēta no AS "Latvenergo" ieņēmumiem, kas tiek gūti elektroenerģijas brīvajā tirgū. Tiesas ieskatā šādi tiekot bīstami ietekmēta konkurence. Tiesa pauž bažas, "vai saistītais lietotājs vēlēsies atteikties no universālā pakalpojuma, ja tam piedāvātā cena būs zemāka par elektroenerģijas tirgū esošo cenu".
Izvērtējot AS "Latvenergo" tarifu projektu par atbilstību metodikai, regulators 2011.gadā jau norādīja, ka uzņēmuma paredzētais plāns piemērot iepriekšējo tarifu elektroenerģijas patēriņam līdz 1200 kWh gadā nav saistīts ar klientu jebkādu diferenciāciju pēc sociālajām pazīmēm un ka sociālo jautājumu risināšanai ir jāizmanto citi mehānismi. Taču, tā kā šo plānu AS "Latvenergo" kompensē uz savas peļņas rēķina, kas gūta brīvajā tirgū, regulatoram nebija tiesiska pamata šo iniciatīvu aizliegt, jo uzņēmumam ir tiesības noteikt tādus tarifus, ja tas neapdraud tā saimniecisko darbību.
Kā zināms, AS "Latvenergo" tarifu projektu regulatorā iesniedza saskaņā ar normatīvajos aktos noteikto procedūru, kura paredz, ka publiskais elektroenerģijas tirgotājs tarifu nosaka pats, bet regulatoram tarifu projekts tika iesniegts izvērtēšanai, vai tas aprēķināts saskaņā ar metodiku.
Regulators pēc tarifu projekta izvērtēšanas secināja, ka tas atbilst metodikai un ir ekonomiski pamatots, tādēļ regulatoram nav pamata to noraidīt. Tādējādi, ja nav ekonomiski pamatota iemesla tarifu noraidīšanai, tarifi stājas spēkā.
Lai novērstu iespējamus pārpratumus tarifu piemērošanā, regulators 2011.gada 16.februārī pieņēma informatīvu lēmumu, ar kuru atcēla regulatora administratīvo aktu par iepriekšējiem tarifiem, jo no 1.aprīļa stājās spēkā jaunie AS "Latvenergo" noteiktie tarifi.LatvenergoSPRKtiesa