1.jūlijā stājās spēkā izmaiņas Valsts fondēto pensiju likumā, kas ļauj pensiju 2.līmeņa plānu pārvaldniekiem saņemt informāciju no valsts par savu plānu klientiem. Saņemtie dati apstiprināja jau izskanējušo problēmu, ka liela daļa pensiju krājēju ir izvēlējušies pensijai neatbilstošu plānu. Jau jūlijā Swedbank Ieguldījumu pārvaldes sabiedrība sazinājās ar visiem saviem klientiem, informējot par vecumam piemērotāko pensiju 2. līmeņa plāna izvēli.
Līdzšinējā Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras (VSAA) statistika norāda, ka vairāk nekā 50% no Latvijas pensiju 2. līmeņa dalībniekiem atrodas viņu vecumam nepiemērotā ieguldījumu plānā. Saņemtie dati par Swedbank klientiem parādīja, ka 45% jeb 230 tūkstoši cilvēku no Swedbank pensiju 2.līmeņa dalībniekiem uz 1. jūliju atradās viņu vecumam nepiemērotā ieguldījumu plānā, visbiežāk pārāk konservatīvā. Jūlijā šiem cilvēkiem tika nosūtīta informācija un aicinājums mainīt ieguldījumu plānu uz vecumam piemērotāku. Papildu tam vairāk nekā 250 tūkstoši klientu, kuri izvēlējušies piemērotu plānu, saņēma informāciju par citām iespējām pilnveidot pensijas uzkrājumu, piemēram, sakārtojot mantošanas jautājumu. Ziņas cilvēki saņēma gan mobilajā aplikācijā un internetbankā, gan arī pa pastu (ja neizmanto bankas pakalpojumus).
“Pateicoties likuma izmaiņām, mēs beidzot “redzam” mūsu klientus un daudz efektīvāk varam palīdzēt sakārtot savu pensijas uzkrājumu. Apmēram puse no pensiju 2. līmeņa dalībniekiem atrodas savam vecumam nepiemērotā pensiju plānā, visbiežāk pārāk konservatīvā. Tas mazina šo cilvēku iespējas nopelnīt lielāku nākotnes pensiju. Atšķirība starp krājēju, kurš visu mūžu būtu pavadījis tikai konservatīvajos plānos, un tādu, kurš ieguldījis vecumam atbilstošā plānā, mērāma desmitos tūkstošu. Pensijas uzkrājumā ir spēkā vienkāršs princips – jo jaunāks ir krājējs, jo lielāku risku tas var atļauties, bet, tuvojoties pensijas vecumam, vairāk jādomā par nopelnītā ienesīguma saglabāšanu,” norāda Anželika Dobrovoļska, Swedbank Ieguldījumu pārvaldes sabiedrības vadītāja. “Cilvēki mūsu aicinājumu ir sadzirdējuši, – redzam, ka pāreja uz vecumam atbilstošāku plānu patlaban notiek daudz aktīvāk, nekā tas bija pirms 1.jūlija.”
Swedbank strādā arī pie tā, lai no šā gada rudens saviem klientiem nodrošinātu iespēju pensijas 2. līmeņa uzkrājumam sekot līdzi arī internetbankā. Swedbank internetbankā, sadaļā par pensiju 2. līmeni, šobrīd jau ir pieejama īpaša anketa, kuru aizpildot klients saņem rekomendāciju par viņam piemērotāko pensiju 2. līmeni (ņemot vērā klienta vecumu un vēlmes).
Līdz šim pensiju 2.līmeņa pārvaldītāji nezināja, kas ir viņu klienti. Piemērotākā pensiju 2.līmeņa plāna izvēle bija atstāta pašu iedzīvotāju ziņā. Taču Swedbank jūnijā veiktā iedzīvotāju aptauja par šo tēmu parādīja, ka cilvēkiem šis jautājums nešķita aktuāls un uzmanības vērts. Lielākā respondentu daļa (95%) atzīmēja, ka zina, kas ir pensiju 2. līmenis, taču gandrīz puse (43%) neizprot tā darbību. Visbiežāk izpratnes trūkums ir tieši gados jauniem iedzīvotājiem, līdz 29 gadu vecumam.
Kā šobrīd uzzināt informāciju par savu pensiju 2. līmeņa plānu
Uzzināt, kas pārvalda iedzīvotāja pensiju 2. līmeņa naudu un kāds pensiju plāns ir izvēlēts, var vietnē latvija.gov.lv. Šajā vietnē iespējams arī mainīt pensijas pārvaldītāju un pensiju plānu uz tādu, kas atbilst vecumam. Turklāt ir iespējams savu pensijas 2. līmenī esošo uzkrājumu atstāt mantojumā. Tas nozīmē – ja pensiju 2. līmeņa dalībnieks nesasniegs pensionēšanās vecumu, viņa uzkrātā nauda tiks nodota norādītajam tuviniekam, nevis nodota valsts budžetam.