Mazumtirdzniecība ir viena no jomām, kurā strauji ienāk jaunākās tehnoloģijas – sākot no mākslīgā intelekta un ar tā darbināmiem robotiem līdz inteliģentiem automatizācijas risinājumiem un paplašinātajai realitātei. Mazumtirdzniecības risinājumu uzņēmuma StrongPoint klientu servisa vadītājs Uģis Začs izceļ piecas inovācijas, kas tuvākajā nākotnē ietekmēs iepirkšanās paradumus un veikalu darbību.
1. Robotizēti palīgi veikalos kļūst arvien izplatītāki
U. Začs norāda, ka arvien vairāk robotu tiek “nodarbināti” tirdzniecības vietās. To uzdevumi ir dažādi, bet mērķi ir līdzīgi – palielināt efektivitāti, samazināt izmaksas un nodrošināt labāku iepirkšanās pieredzi klientiem.
“Ar mākslīgo intelektu aprīkoti roboti kļūst arvien gudrāki un spēj veikt arvien sarežģītākus uzdevumus. Pagaidām roboti visplašāk tiek izmantoti veikalu grīdu tīrīšanai, taču netrūkst arī palīgrobotu prototipu. Šādi roboti pavada pircējus līdz pareizajiem plauktiem, sniedz viņiem ieteikumus vai atbild uz viņu jautājumiem. Pēdējā laikā daudz tiek strādāts arī pie robotiem, kas palīdz pārvaldīt preču atlikumus tirdzniecības zālē vai noliktavās, kuri var sekot līdzi konkrētu preču skaitam plauktos un identificēt nepareizi novietotās preces,” stāsta Uģis Začs, StrongPoint klientu servisa vadītājs.
2. Paplašinātā realitāte ļauj iepirkšanās pieredzi attīstīt jaunā līmenī
Paplašinātās realitātes tehnoloģijas aizvien biežāk tiek izmantotas, lai radītu jaunas iespējas iepērkoties. Šīs inovatīvās tehnoloģijas var palīdzēt pircējiem atrast pareizo nodaļu vai preci veikalā, sniegt vairāk informācijas par attiecīgo produktu vai arī vienkārši atvieglot iepirkšanās pieredzi.
“Paplašinātajai realitātei ir liels potenciāls padarīt iepirkšanās pieredzi ērtāku un patīkamāku. Piemēram, pagājušajā gadā viens no ārvalstīs lielajiem mazumtirdzniecības tīkliem saviem klientiem piedāvāja lietotni, kas nodrošina interaktīvas digitālās veikalu kartes, lai palīdzētu pircējiem atrast nepieciešamo. Savukārt kāda no apģērbu e-komercijas platformām spēra vēl inovatīvāku soli, piedāvājot saviem klientiem virtuālās pielaikošanas pakalpojumu, kas ļauj lietotājam pirms apģērba iegādes vizualizēt to uz sava ķermeņa. Šādas un līdzīgas paplašinātās realitātes lietojumprogrammas tuvākajā nākotnē tiks ieviestas arvien vairāk,” saka Uģis Začs.
3. Autonomie veikali kļūst arvien populārāki
Mūsu kaimiņvalstī, Lietuvā, jau ir vairāki veikali, kuros nav ne kasieru, ne darbinieku aiz kases. U. Začs ir pārliecināts, ka tuvākajā nākotnē autonomo veikalu skaits tikai pieaugs un parādīsies arvien daudzveidīgāki to koncepti. Autonomie veikali kļūst arvien populārāki visā pasaulē, jo tos attīsta gan globālie tehnoloģiju un mazumtirdzniecības giganti, piemēram, Amazon, gan mazāki mazumtirgotāji. Autonomo mazumtirdzniecības veikalu izveidē iesaistās arī lidostas, stadioni un basketbola arēnas, jo tirdzniecības vietu automatizācija ļauj izvairīties no pircēju rindām un drūzmām sporta pasākumu pārtraukumos.
“Labi funkcionējošos autonomos veikalos pircēji var iepirkties ātrāk un ērtāk – pircējs ieiet veikalā ar lietotnes palīdzību savā tālrunī vai bankas karti un vienkārši iziet ārā ar nepieciešamajām precēm. Šādā formātā var pilnībā likvidēt kases posmu,” saka Uģis Začs.
4. Mākslīgais intelekts kontrolē arvien vairāk procesu
U. Začs uzskata, ka viena no autonomu veikalu galvenajām sastāvdaļām ir mākslīgais intelekts. Tā risinājumi arvien biežāk tiek izmantoti mazumtirdzniecībā, nodrošinot pašapkalpošanās kasu netraucētu darbību, palīdzot efektīvāk pārvaldīt preču piegādi, labāk izprast patērētāju uzvedību un pasargāt no zādzībām.
“Patiesībā arvien vairāk mazumtirdzniecības procesu kļūst neiedomājami bez mākslīgā intelekta. Izmantojot pašapkalpošanās kases veikalā, mākslīgais intelekts var palīdzēt iepirkties, identificējot preces, kas tiek svērtas. Apvienojumā ar datorredzes sistēmām mākslīgais intelekts mūsdienās ļauj arī automātiski noteikt pircēju vecumu, palīdz novērst zādzības un sniedz iespēju izmantot iepriekš minētos veikalu robotus,” uzsver U. Začs.
5. Pircējus veikalos pavadīs virtuālie asistenti
Ar mākslīgā intelekta palīdzību tiek ieviesta vēl kāda jauna inovācija – virtuālie asistenti pircēju atbalstam. Pēc U. Zača domām, šos iepirkšanās palīgus arvien vairāk izmantos ne tikai tiešsaistē, bet arī fiziskajos veikalos, kur tie “iemitināsies” elektroniskajos informācijas stendos, planšetēs un skeneros.
“Šie virtuālie konsultantu avatāri arvien dabiskāk spēs mijiedarboties ar pircējiem, atbildot uz viņu jautājumiem un uzturot sarunu. Šādus robotus var viegli vizualizēt datora ekrānā un piešķirt tiem runas spējas – uzstādot nelielu ekrānu katrā no iepirkumu ratiņiem. Šāds avatārs var kļūt par personīgo asistentu veikalā, palīdzot pircējiem izvēlēties produktus, pastāstot par tiem, iesakot recepti pusdienām un uzreiz norādot, kur meklēt nepieciešamās sastāvdaļas,” vēsta U. Začs.
Pēc StrongPoint klientu servisa vadītāja U. Zača teiktā, mazumtirdzniecības inovācijas tiek ieviestas dažāda lieluma un formāta veikalos, palīdzot pircējiem iepirkties ātrāk un ērtāk. Mazumtirgotāji ir ieinteresēti šādu risinājumu ieviešanā, jo tie ne tikai nodrošina labāku pieredzi pircējiem, bet arī palielina veikala efektivitāti. Tas nozīmē, ka inovācijas veikalos tikai pieaugs.